Colruyt en EU kiezen voor de Hyundai ix35 FuelCellDe Hyundai ix35 met een waterstofcel is uniek in zijn soort, toch kozen Colruyt Group en de Europese Commissie voor deze ecologische pionier!

Hyundai is het eerste automerk ter wereld dat waterstofwagens in serieproductie weet te bouwen. De ix35 FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle – ziet er op enkele details na identiek uit als zijn broeders op conventionele brandstof, enkel de kofferruimte is iets minder royaal bemeten wegens een extra grote waterstoftank. Die opvullen kan in België maar op een beperkt aantal plaatsen, gelukkig duurt het procédé slechts 5 tot 7 minuten. Dat geeft de ix35 FCEV vervolgens een rijbereik van 500 tot 600 kilometer waarmee hij de grootste nadelen van een elektrische wagen ook direct opheft (laadtijd en rijbereik). Dankzij een vermogen van 136 pk moet je in staat zijn om je dagdagelijks uit de slag te trekken, een CO2 uitstoot van 0 gram lijkt dan weer als een natte droom voor de leaserijders onder ons.

Bij de Colruyt Group zit dat duurzaam ondernemen ook in de basisbeginselen, daarom dat zij als eerste de kans krijgen om een ix35 FuelCell aan te kopen. Bij het hoofdkwartier in Halle rijden er ook al 5 vorkheftrucks rond op waterstof met een eigen tankinstallatie, later dit jaar volgen er nog eens 8 nieuwe exemplaren. Met de groene ix35 wil Colruyt het debat wat hoger op de prioriteitenlijst zetten, ook volgt er heel wat onderzoek naar het gebruik en de inzetmogelijkheden van deze vrij nieuwe brandstofvorm. Die ervaringen zullen interessante kennis opleveren voor DATS 24, de brandstofleverancier van de Colruyt Group en tevens de grootste aanbieder van CNG. Als de proef met deze Hyundai ix35 FCEV positief verloopt zijn er plannen op lange termijn om waterstof ook op grotere schaal te commercialiseren.

Bij de Europese Commissie in Brussel moet er niets gecommercialiseerd worden maar moeten ze eerder sympathie en begrip proberen op te wekken voor deze nieuwe vorm van auto-energie. Al voor het derde jaar op rij werd de ix35 FCEV verkozen in 2014 als promotie- en dienstvoertuig voor Europese parlementsleden en Commissieleden, EU-topambtenaren en beleidsmakers binnen de EU. In het Noorden hebben de Europese lidstaten al enkele maanden geleden hun ix35 op waterstof in ontvangst genomen, net als enkele privé vloten in Frankrijk, Duitsland en Finland. Tegen de zomer zouden er maar liefst 75 extra exemplaren geleverd worden aan diverse steden op het Oude Continent.

Je lokale Hyundai dealer binnenstappen en zelf een ix35 FuelCell kopen zit er niet direct in, slechts een duizendtal wagens werden in een eerste serieproductie gebouwd in Zuid-Korea. Hopelijk is er in de nabije toekomst voldoende animo voor een gevoelige uitbreiding van waterstof laadpunten, erna kan het niet lang meer duren of ook particulieren een ecologische waterstofwagen zullen aanschaffen.