Volkswagen XL1 2013
Volkswagen is sterk vertegenwoordigd in Brussel: meer dan 30 voertuigen schitteren in Paleis 11, de Golf Sportsvan beleeft er zijn Belgische première.

In Paleis 11 op het Autosalon van Brussel heeft Volkswagen een stand van maar liefst 2.800 m², waar innovaties en technologieën van de toekomst dit jaar de focus krijgen. De XL1 Hybrid, de elektrische e-up!, de e-Golf, eco-up! en Jetta Hybrid zijn de voertuigen van morgen. Maar Volkswagen houdt ook een stap in het vandaag, met de Golf Sportsvan als monovolumeversie van de populaire hatchback en de extra sportieve Golf R. De Beetle GSR geeft dan weer een knipoog naar zijn voorvader uit 1973, de 1303 S. Slechts 3.500 exemplaren zullen van de gele en 210 pk sterke Beetle geproduceerd worden.

Volkswagen Beetle GSRVolkswagen Beetle GSR

De Volkswagen XL1 Hybrid heeft slechts 73 pk, afkomstig van een 0.8-litertweecilinder TDI en een 27 pk sterke elektromotor. De XL1 is het resultaat van de visie een wagen te bouwen met een gemiddeld verbruik van slechts 1 liter per 100 kilometer. De XL1 doet uiteindelijk zelfs beter met een gemiddelde van 0,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 24 g/km. Bovendien ben je in staat 35 kilometer puur elektrisch te rijden. Verwacht echter niet dat je dit voertuig en masse te zien zal krijgen, de hoogtechnologische lichtgewichtsconstructie en andere dure aandrijftechnologieën zullen enkel voor de rijksten onder ons betaalbaar zijn.

Der neue Volkswagen XL1

Der neue Volkswagen XL1Der neue Volkswagen XL1

De e-up! en e-Golf zouden iets vaker over de toonbank moeten gaan. De kleinste van de twee heeft een elektromotor van 82 pk en 210 Nm, de elektrische Golf heeft 115 pk en een van de start aanwezig maximumkoppel van 270 Nm. Goed voor een sprint van 0-100 km/u in slechts 10,4 seconden en een begrensde topsnelheid van 140 km/u. Al is de autonomie bij dergelijke creaties natuurlijk nog iets belangrijker: de e-Golf zou 190 km ver raken op één batterijlading, de e-up 160 km. In beide modellen maken twee bijzonder spaarzame rijmodi (Eco en Eco+) en vier eveneens eenvoudig activeerbare recuperatiestanden (D1, D2, D3 en B) een maximaal rijbereik mogelijk. Aan de snelste CCS-laadstations volstaat bovendien een half uur om de accu van de e-up! of e-Golf tot 80% van zijn capaciteit op te laden. Tot slot zijn beide elektromobielen Made in Germany: elektrische motoren, aandrijvingen en lithium-ionaccu’s van de e-up! en de e-Golf in eigen huis werden ontwikkeld en in de grote Duitse onderdelenfabrieken van Volkswagen worden vervaardigd.

Volkswagen E-Golf (5)Volkswagen E-Golf (6)

Volkswagen E-Up (2)Volkswagen E-Up (3)

Midden 2014 krijgt het Golf-gamma er ook een nieuwkomer bij: de Golf Sportsvan. Deze vervangt de Golf Plus en doet dienst als de monovolumevariant van Volkswagen’s bekendste model. De Golf Sportsvan heeft een opmerkelijk ruim en moduleerbaar interieur, een over 180 mm in de lengte verschuifbare achterbank en een koffervolume van meer dan 1.500 l met de achterzetels plat. Het interieur onderscheidt zich door een compleet hertekend instrumentenbord en nieuwe deurpanelen. De middenconsole met onder meer een aanraakscherm is meer op de bestuurder gericht. Meerdere motoren uit het Golf-gamma worden overgedragen.

Volkswagen Golf Sportsvan 6

Volkswagen Golf Sportsvan 3Volkswagen Golf Sportsvan 2

Interessant voor de sportievelingen onder ons is de Golf R, het nieuwe topmodel in het gamma. Zijn nieuwe TSI-motor levert maar liefst 300 pk, waarmee hij 30 pk krachtiger is dan zijn voorganger. Nog steeds gebeurt de aandrijving op de vier wielen, terwijl een sprint van 0-100 km/u nu al voorbij is na 5,1 seconden. Met DSG-transmissie lukt hetzelfde kunstje in zelfs 4,9 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 pk, terwijl de wagen tot 18% zuiniger werd dan zijn voorganger. Een verlaagd sportonderstel (-20 mm), een nieuwe stuurinrichting en een speciaal ESC Sport moeten het bochtenwerk verfijnen. Optioneel is ook een adaptieve demperregeling met rijprofielselectie en een nieuwe Race-modus.

Volkswagen Golf R (3)Volkswagen Golf R (4)

Ook in Brussel staat de Amarok Canyon, een speciale reeks die zich onderscheidt door zijn opvallende koetswerkkleur, verdonkerde achterlichtblokken, designbeschermplaat in koetswerkkleur en contrasterende zwaret wielkasten. Een Canyon-opschrift op de deuren en de klep van de laadbak maken de identificatie compleet.

Amarok Canyon

Tot slot staan ook twee kleine bestel-/familiewagens in de schijnwerpers: de Caddy BlueMotion en de Cross Caddy. De BlueMotion krijgt de 1.6-liter TDI met 102 pk en verbruikt slechts 4,6 liter per 100 kilometer, de Cross Caddy kenmerkt zich door zijn robuuste uitstraling. Met deze wagen mikt Volkswagen vooral op liefhebbers van outdooractiviteiten, dus is de wagen ook met 4MOTION vierwielaandrijving beschikbaar. De vermogenwaaier strekt zich uit van 63 kW (86 pk) tot 125 kW (170 pk).

Volkswagen Cross Caddy 1Volkswagen Cross Caddy 2

Maar ook de andere leden van de Volkswagen-familie zullen aanwezig zijn, hieronder vinden jullie het volledige lijstje tentoongestelde voertuigen:

  • e-up! elektrisch 60 kW (82 pk)
  • eco-up! 1.0 MPI CNG 50 kW (68 pk) 5v
  • Golf Cabrio 1.6 TDI BMT 77 kW (105 pk) 5v
  • Golf Variant 1.6 TDI BMT 77 kW (105 pk) 5v
  • Golf Variant 1.6 TDI BMT 77 kW (105 pk) 5v
  • CC 2.0 TDI BMT 100 kW (136 pk) 6v
  • Sharan 2.0 TDI BMT 103 kW (140 pk) 6v
  • Polo 1.2 MPI 44 kW (60 pk) 5v
  • Polo 1.6 TDI 66 kW (90 pk) 5v
  • Passat Berline 1.6 TDI BMT 77 kW (105 pk) 6v
  • Passat Variant 1.6 TDI BMT 77 kW (105 pk) 6v
  • Passat Variant 1.4 TSI BMT 110 kW (150 pk) CNG DSG-7
  • Beetle GSR 2.0 TSI 155 kW (210 pk) 6v
  • Beetle Cabrio 1.2 TSI 77 kW (105 pk) 6v
  • Scirocco 1.4 TSI 90 kW (122 pk) 6v
  • Golf 1.2 TSI 77 kW (105 pk) 6v
  • Golf 1.6 TDI BMT 77 kW (105 pk) 5v
  • Golf 2.0 TSI 169 kW (230 pk) DSG
  • Golf R 2.0 TSI 221 kW (300 pk) DSG 4motion
  • e-Golf elektrisch 85 kW (115 pk)
  • Tiguan 1.4 TSI 90 kW (122 pk) 6v
  • Tiguan 2.0 TDI 81 kW (110 pk) 6v
  • Golf Sportsvan 1.4 TSI BMT 110 kW (150 pk) DSG-7
  • Jetta Hybrid 1.4 TSI HYBRID 110 kW (150 pk) DSG-7
  • Touran 1.6 TDI BMT 77 kW (105 pk) 6v
  • Touareg 3.0 V6 TDI 150 kW (204 pk) TIP
  • XL1 hybride
  • e-Golf showcar elektrisch 85 kW (115 pk)
  • Caddy BlueMotion 1.6 TDI 75 kW (102 pk) 5v
  • Cross Caddy 1.6 TDI 75 kW (102 pk) DSG-7
  • Caddy Maxi Highline 2.0 TDI 81 kW (110 pk) 4motion 6v
  • Caddy Maxi ‘Dark & Cool’ 2.0 EcoFuel 80 kW (109 pk) 5v
  • California Comfortline 2.0 TDI 103 kW (140 pk) DSG-7
  • Multivan Trendline ‘Blue & Cool’ 84 kW (114 pk) BlueMotion 5v
  • Caravelle Trendline ‘Special’ 84 kW (114 pk) BlueMotion 5v
  • Amarok Canyon 2.0 TDI 132 kW (180 pk) ASG-8