Volkswagen XL1 2013
Volkswagen heeft de productieversie van de buitenaardse XL1 klaar: de 1-liter visie werd realiteit.

Sinds het salon van Frankfurt 2009, en waarschijnlijk al een hele poos eerder (2002 en vroeger), speelt Volkswagen met het idee een wagen te produceren die minder dan 1 liter brandstof per honderd kilometer verbruikt. Enkele concepten later werd de droom werkelijkheid, want de XL1 is volledig klaar voor productie. De eindbalans: een plug-in hybride met een gemiddeld verbruik van slechts 0,9 liter/100 km, een volledig elektrisch rijbereik van 50 kilometer en de meest aerodynamische productiewagen ooit.

De Cd-coëfficiënt bedraagt immers slechts 0,189; terwijl het zwaartepunt van de XL1 amper 1.153 mm hoog ligt. Andere belangrijke ingrediënten in het XL1-recept zijn een kleine tweecilinder TDI van 48 pk in combinatie met een elektromotor van 27 pk, een zeventraps DSG-transmissie en een lithium-ion batterij. Dat lijkt niet veel, maar bij een constante snelheid van 100 km/u, die je bovendien bereikt na 12,7 seconden, heeft de XL1 niet meer dan 8,4 pk nodig. Cruise je verder aan deze snelheid, dan verbruik je over één kilometer slechts 0,1 kWh. Als het echt moet, haalt de XL1 een respectabele topsnelheid van 160 km/u.

Maar natuurlijk blijft de XL1 een eigenaardige verschijning. De wagen meet 3.888 mm lang, 1.665 mm breed en slechts 1.153 mm hoog. Zoals Volkswagen zelf beschrijft: extreme afmetingen naar automobielstandaarden. Zelfs de Porsche Boxster komt 129 mm hoger uit. Bestuurder en passagier zitten trouwens in tandem achter elkaar. Volkswagen zal de XL1 produceren volgens een specifiek half handgemaakt proces in de Osnabrück-fabriek te Duitsland. Kortom: a car for the future, made in Germany today.