Pagani Zonda R Revolucion
Voor het afscheid van de Pagani Zonda werd nog eens alles uit de kast gehaald, en bij de supercarbouwer uit Modena mag je dat serieus nemen..

Sinds de productiestart in 1999 werden er maar liefst 202 Zonda’s met de hand gebouwd in Italië. We hebben de C12, de S, de F, de Cinque’s maar de leukste waren steeds de beperkte serieproducten. Nu en dan kwamen ze uit de fabriek gerold, maar wie écht geld had kon er zelf ook eentje naar hartenlust samenstellen. De vermogende circuitbeesten onder ons kozen uiteraard voor de Zonda R, een trackonly variant met maar liefst 750 pk op de achterwielen. Als eerbetoon aan deze mooie jaren en dito modellen kreeg de R een update en zag de Revolucion het levenslicht!

Wederom een trackonly variant, maar dat kan de pret niet drukken. De 6.0-liter V12 uit de AMG schappen werd voor de laatste keer onder de loep genomen en nu kregen de Italiaanse ingenieurs er 800 pk uit. Dat getal is al pazzo genoeg op zich, het wordt nog beter als je weet dat de sequentiele versnellingsbak uit magnesium nu 12 verschillende standen heeft waardoor hij sneller dan zijn eigen schaduw kan schakelen. De remmen zijn state-of-the-art en bovendien 15% lichter als de vorige exemplaren, ook de duurzaamheid zou 4x zo goed zijn.

De achterspoiler is geïnspireerd op de F1, de piloot kan met een druk op zijn stuurwiel de spoiler afstellen, altijd handig als je rekening houdt met de downforce. Met slechts 1.070 kg op de weegschaal en 800 pk haalt de Revolucion betere pk/gewichtscijfers dan die andere hypercar, de Veyron Super Sport. Maar Pagani volgt een andere strategie, slechts 5 exemplaren van deze Zonda R Evo zullen het daglicht zien. Daarvan zijn er al 4 verkocht, als je dus écht de allerlaatste Zonda wilt moet je dringend naar de bank. De kostprijs van dit speeltje ligt namelijk rond de 2,2 miljoen euro, exclusief belastingen. Going out wit a bang heet dat dan!