Afgelopen weekend vond op het spaanse circuit van Catalunya de 4e wedstrijd van de Formule 1 plaats. Met Spanje begon de F1 aan de Europese rondtrek. Na de race scheen de zon extra in de Ferrari stal, zij behaalden namelijk de dubbel. Kimi op het hoogste plekje, en Felipe verdienstelijk naast hem. Louis mocht naast de heren van Ferrari plaatsnemen.
Het circuit in Spanje is een recent parcours, waar er vooral snel kan worden reden – 250 km/u in de bochten – maar het is wel een lastig parcours, aangezien er maar op 1 stuk kan ingehaald worden, het laatste rechte stuk, en om dit te verwezenlijken moet je erg dicht op je voorganger zitten. Ook de remmen worden erg zwaar belast. Vorig jaar won Felipe Massa, met Hamilton in zijn zog. Lokale held Fernando Alonso werd 3e. Tevens behaalde brokkenpiloot Sato (Super Aguri) op dit Spaanse parcour zijn eerste WK punt. Het circuit wordt door alle teams veelvoudig gebruikt voor testen, dus veel geheimen heeft dit parcours niet meer voor de rijders. Voor de start was het twijfelachtig of Super Aguri wel zou meedoen aangezien de Japanners te horen hadden gekregen dat hun geldschieter, Magma Group, ermee zal ophouden. Er wordt nu koortsachtig gezocht naar vers geld om de F1 machine draaiend te houden voor Sato en Davidson.
De startgrid van zondag was Raikkonen- Alonso / Massa – Kubica / Hamilton – Kovalainen. Vanaf het startsignaal nam Kimi een vliegende start. Alonso deed een slechte zaak in de 1e bocht en liet zit passeren door Felipe Massa. Hamilton doet hetzelfde maar bij Kubica. Vettel & Sutil raken elkaar, en de wagen van Vetil wordt verdeeld over de track, wat resulteerde in een Safetycar moment. Na deze functionaliteiten kunnen de rijders weer voluit gaan. In de top-6 bleef alles ongewijzigd, bijzonder dat Alonso zo goed mee kon, jegens het feit dat zijn Renault minder ontwikkeld is dan de sterke Ferrari & McLaren. Na tien ronden duikt Alonso ook de pits in, voor een grote slok benzine, wat een goede verklaring is voor de snelle rondetijden, hij was namelijk licht gestart. 3 ronden laten beginnen ook de andere rijders aan hun pitstops. Met in totaal 66 ronden opteerde men hier duidelijk voor een 2-pitstops techniek, wat voordeel heeft in snellere rondetijden.
Het spectaculairste moment van de race is de crash van Heikki Kovalainen, die met een snelheid van 230km/u de banden ingaat. Op het eerste zicht zag het er erg uit – je kan niet meer spreken over een voorvleugel van de McLaren – maar na een grondige check-up door een dokter is het niet ernstig bevonden. Alweer een gigantische crash met goede afloop, God moet wel een fan zijn van de F1. Om de restanten te kunnen opruimen moet de Safetycar voor de 2e maal de baan op, maar pechvogel van dienst is Nick Heidfeld, die dankzij de pitstops de 1e plaats had. Zijn brandstoftank van de BMW Sauber was leeg, en hij moest wel tanken, en kreeg hiervoor een strafpentaly, weg race voor hem.
Na al deze incidenten is het weer tijd voor de race, of toch niet.. In de kop van de race gebeurd er bitter weinig. Raikkonen, Massa, Hamilton, Kubica, Alonso, Mark Webber en Jarno Trulli rijden zonder veel spanning in de kopploeg. Alonso ziet even later zijn goede racedag verknallen door een opgeblazen motor, het Spaanse publiek rouwt…
Zelfs na de 2e pitstop valt er niet veel te beleven, enkel dat de beloftevolle Jenson Button tevoorschijn komt op de 6e plaats. De onbekende Nakajima haalt zelf de 7e plaats, en wint daarmee 2 punten voor Williams.
Kimi Raikkonen finisht als 1e na een vlekkeloze race. Het kon nog sneller, maar dat was niet nodig vond de koele Fin, waarom ook een risico nemen om 10 punten te mislopen. Kimi verstevigd zijn #1 bij de rijders met deze overwinning, en loopt zo 9 punten uit op achtervolger Hamilton. Kubica en Massa zijn respectievelijk 3 & 4. Maar het seizoen is nog jong, dus er kan nog van alles gebeuren. Dankzij de Ferrari dubbel staan de Italianen nog steviger op kop bij de constructeurs. Opmerkelijk is ook dat BMW Sauber hoger staat dan de toppers van McLaren, en dit wegens het uitvallen van Heikki Kovaleinen.
Volledige uitslag:
nr.
coureur
team
eindtijd
verschil
rnd
1
K. Raikkonen
Ferrari
01:38:19.051
66
2
F. Massa
Ferrari
0:03.228
66
3
L. Hamilton
McLaren
0:04.187
66
4
R. Kubica
BMW Sauber
0:05.694
66
5
M. Webber
Red Bull Racing
0:35.938
66
6
J. Button
Honda
0:53.010
66
7
K. Nakajima
Williams
0:58.244
66
8
J. Trulli
Toyota
0:59.435
66
9
N. Heidfeld
BMW Sauber
1:03.073
66
10
G. Fisichella
Force India F1 Team
65
11
T. Glock
Toyota
65
12
D. Coulthard
Red Bull Racing
65
13
T. Sato
Super Aguri
65
N. Rosberg
Williams
motor
41
F. Alonso
Renault
motor
34
R. Barrichello
Honda
gevolgen botsing
34
H. Kovalainen
McLaren
crash
22
A. Davidson
Super Aguri
radiateur
8
S. Bourdais
Scuderia Toro Rosso
gevolgen botsing
7
N. Piquet
Renault
crash
6
A. Sutil
Force India F1 Team
crash
0
S. Vettel
Scuderia Toro Rosso
crash
0
Rijdersklassement:
1 Kimi Raikkonen 29 2 Lewis Hamilton 20 3 Robert Kubica 19 4 Felipe Massa 18 5 Nick Heidfeld 16 6 Heikki Kovalainen 14
Constructeurskampioenschap:
1 Ferrari 47 2 BMW Sauber 35 3 McLaren 34 4 Williams 12 5 Toyota 9 6 Red Bull Racing 8
Volgende F1 afspraak is over 2 weken in Turkije, waar er een zwaar parcour voor rijder & wagen op ons staat te wachten, wat hopelijk iets meer spektakel teweeg brengt dan deze.