Formule 1
Met het nieuwe jaar dat zojuist is ingeluid, staat er ook weer een Formule 1 jaar klaar. Alle teams zijn momenteel hun auto’s zwaar aan het testen, met alle mogelijke afstellingen, omdat er dit jaar meerdere dingen veranderen..

Dit jaar zullen er evenveel teams op de startgrid staan als vorig jaar. Enkel het Nederlandse Spyker is gestopt met Formule1, en heeft het team doorverkocht aan het Indische Team India. De 11 teams zijn:

  1. Ferrari
    Kimi Raikkonen (FIN)
    Felipe Massa (BR)
  2. BMW Sauber
    Nick Heidfeld (D)
    Robert Kubica (PL)
  3. Renault
    Fernando Alonso (E)
    Nelson Piquet (BR)
  4. Williams Toyota
    Nico Rosberg (D)
    Kazuki Nakajima (J)
  5. Red Bull Renault
    David Coulthard (GB)
    Mark Webber (AUS)
  6. Toyota
    Jarno Trulli (I)
    Timo Glock (D)
  7. Toro Rosso Ferrari
    Sebastien Bourdais (F)
    Sebastian Vettel (D)
  8. Honda
    Jenson Button (GB)
    Rubens Barrichello (BR)
  9. Super Aguri Honda
    Takuma Sato (J)
    Anthony Davidson (GB)
  10. Force India
    Adrian Sutil (D)
    <nog te bepalen>
  11. McLaren Mercedes
    Lewis Hamilton (GB)
    Heikki Kovalainen (FIN)

De meest vertegenwoordigde nationaliteit is de Duitse, die 5 vertegenwoordigers heeft, 1 meer dan Groot-Brittanië.

Hier en daar toch nog enkele opmerkingen:

  • Ferrari behoudt zijn winnend duo, met sinds dit jaar terug de 1 op de neus (zie foto’s)
  • Fernando Alsono is terug thuis bij Renault na een onbevredigd jaar bij McLaren.
  • Als 2e rijder bij Renault is er gekozen voor Nelson Piquet, de zoon-van Nelson Piquet Senoir, voormalig wereldkampioen Formule 1. Flavio Briatore heeft Giancarlo Fisichella en Heikki Kovalainen bedankt, maar dan ook direct de deur gewezen.
  • Bij Williams is er na het vertrek van Alexander Wurz gekozen voor de jongere generatie. Naast Nico Rosberg zal vanaf heden Kazuki Nakajima starten.
  • Red Bull blijft zijn rijdersduo behouden.
  • Bij Toyota was er geen plaats meer voor Ralf Schumacher, die met vervroegd pensioen is. Op zijn plaats zit Timo Glock, voormalig testrijder bij BMW Sauber en winnaar van de GT2 klasse.
  • Bij Toro Rosso is de enigste Amerikaan opgestapt vorig jaar, dus mag Sebastian Vettil plaatsnemen. nieuwkomer Bourdais krijgt ook een wagen.
  • Bij Honda hopen ze op een beter jaar, met toch goede rijders zoals Jensen Button en Rubens Barrichello. Met de nieuwe baas Ross Brown (ex Ferrari) moeten ze dit jaar toch meer punten halen! Enkel nog die wereldbol van hun bolide halen..
  • Bij Super Aguri hebben ze nog steeds hun kamikazi Sato, 2e rijder is nog steeds Anthony Davidson. Die in zijn debutjaar toch mooi 3x 11e werd.
  • Het nieuwe Force India heeft nog maar 1 rijder bekendgemaakt, namelijk Sutil. Als 2e rijder heeft de Indische teambaas en miljonair Mallya nog de ruime keuze uit rijders zoals Giancarlo Fisichella, Roldan Rodriguez, Christian Klien en Vitantonio Liuzzi. Fisichella & Rodriguez hebben volgens ons de grootste kans. Een nieuw team in de Formule 1, altijd goed voor de sport, we hopen het beste voor hun.
  • Bij McLaren is Hamilton nog steeds alles wat de klok slaat. Maar omdat een 2e rijder altijd handig (en verplicht) is, hebben ze Heikki Kovalainen aangeworven. Deze ex-Renault rijder heeft vorig jaar enkele keren mooi werk geleverd, en dat zien ze graag bij McLaren.

Op het programma staat er ook iets nieuws, namelijk een nachtrace in de (verlichte) straten van Singapore. Een primeur in de Formule 1. De andere data (zoals België!) zijn:

  • 16-03 Australië
  • 23-03 Maleisië
  • 06-04 Bahrein
  • 27-04 Spanje
  • 11-05 Turkije
  • 25-05 Monaco
  • 08-06 Canada
  • 22-06 Frankrijk
  • 06-07 Engeland
  • 20-07 Duitsland
  • 03-08 Hongarije
  • 24-08 Europa
  • 07-09 België
  • 14-09 Italië
  • 28-09 Singapore (nachtrace)
  • 12-10 Japan
  • 19-10 China
  • 02-11 Brazilië

Als je veel geld wilt verdienen, is de Formule 1 nog steeds een goede plaats om te vertoeven. McLaren en Lewis Hamilton hebben een contact afgesloten tot 2012, met een waarde van 138 miljoen dollar. Lewis Hamilton (die vandaag jarig is, 23 geworden, gefeliciteerd vanwege ons!) krijgt in 2008 een loon van ongeveer 27 miljoen dollar per seizoen voor de volgende 5 jaar, bonussen niet meegerekend.
Hamilton, die recent verhuisd is naar het fiscaal paradijs Zwitserland, was zeer blij met het vertrouwen van de firma in hem.

Sommigen daarentegen hebben dan alweer genoeg geld, zoals Michael Schumacher. Wegens het vertrek van Jean Todt, het Formule1 wonderkind van Ferrari moesten ze op zoek naar een goede vervanger. Een job op het lijf geschreven van onze zevenvoudige wereldkampioen, maar deze bedankte. Hij geniet nog steeds van zijn vrijheid en voor het geld zou hij het zeker niet moeten doen. Als 2e keus heeft Ferrari dan gekozen voor Stefano Domenicali. We hopen voor hem dat hij het er evengoed kan vanaf brengen als Todt.

Met de banden is het ook wel altijd iets, er zijn namelijk plannen op de slicks (profielloze banden) terug te brengen naar de Formule 1, na het verplichte vertrek in ’98. In ruil daarvoor zal de downforce wel ferm naar beneden moeten gebracht worden, om de bochtensnelheid omlaag te brengen. De achterliggende gedachte van de re-enter van de slicks is om de mechanische grip terug een grotere rol te laten spelen, zodat er meer inhaalacties & spanning zal zijn tijdens de races. Voor de start van het racejaar 2009 zal bekeken worden hoe de downforce geëvalueerd is, en of de huidige banden mogen blijven of moeten plaatsruimen.

Motorisch gezien zal (en mag) er niet echt veel veranderen, omdat er een engine-freeze is afgekondigd, dwz dat er geen aanpassingen mogen gedaan worden aan het motorblok. Waar er wel aanpassingen aan gedaan werden is de versnellingsbak, omdat deze vanaf heden minstens 4 races moet meegaan. Ook het gebruik van Traction Control (anti-doorslipregeling) wordt niet meer toegelaten, en het totale gewicht van de bolide is verhoogd.

Misschien vraagt u zich af, waar zit Audi met hun F1 team, maar daar hebben ze duidelijk geen zin in, als we de directeur Audi Sport mogen geloven:”Formula One is not a subject that we have discussed“.

Het reglement zegt dat er 12 teams mogen meedoen, dus als je nog veel geld over hebt, kan je altijd nog een F1 team starten.

Ferrari heeft als eerste zijn racebolide voorgesteld aan het publiek, namelijk de F2008

Ferrari F2008

Ferrari F2008

Ferrari F2008

Ferrari F2008

Ferrari F2008