Lamborghini heeft een handelsmerk aangevraagd voor de naam Deimos.
Uit vorige geruchten konden we reeds vernemen dat Lamborghini later deze maand een SUV zal voorstellen, maar het kind heeft nog geen naam. Deze zou wel eens ‘Deimos’ kunnen worden, gezien Lamborghini onlangs het handelsmerk aanvroeg voor deze naam. Het Griekse woord betekent ‘vrees’ en in de Griekse mythologie is het ook de zoon van Ares en Aphrodite, die de verpersoonlijking is van terreur.
Alles lijkt dus perfect te passen bij Lamborghini. Dat de naam naar de SUV zal gaan is echter nog niet zeker. Andere mogelijkheden zijn een volledig ander productiemodel, Deimos gebruiken voor de opvolger van de Gallardo of misschien gewoon voor een gelimiteerde editie van een reeds bestaand model. We verwachten meer details in de nabije toekomst.(Via: Car&Driver)
Gerelateerde artikels
De gloednieuwe Lamborghini Urus SE plug-in hybride wil naast functioneel en performant ook graag zuinig en milieuvriendelijk zijn.
De Lamborghini Urus is een ongezien succesmodel, zelfs met “enkele jaren” op de teller blijft deze Italiaanse SUV de verkoop domineren. Na de reguliere Urus kwam Lamborghini met de Urus S en Urus Performante varianten, beiden zowaar 666 pk sterk. Nu volgt de langverwachte Urus PHEV uitvoering die Lamborghini Urus SE doopt.
De bestaande 4.0-liter V8 krijgt in de SE het gezelschap van een krachtige elektromotor waardoor het systeemvermogen oploopt tot 800 pk / 950 Nm! De 0-100 km/u sprint is voorbije in 3,4 seconden, 200 km/u ligt binnen 11,2 seconden binnen handbereik en maximaal haal je 312 km/u. Cijfermateriaal waarmee de Lamborghini Urus SE zichzelf – en anderen – overtreft. In Sant’Agata Bolognese spreken ze (bij de marketingdienst) dan ook liever over een Super SUV!
Met een volle batterij (25,9 kWh) kan de Urus SE meer dan 60 km zuiver elektrisch, emissievrij en vooral fluisterstil afleggen (max 135 km/u) in de specifieke EV Mode. Hoe zuinig of milieuvriendelijk de Urus SE effectief is zal Lamborghini later meedelen. Tevens kan je beroep doen op de nieuwe Hybrid, Performance en Recharge rijmodi.
Behalve een nieuwe aandrijflijn krijgt de Lamborghini Urus PHEV ook opgefriste looks mee (oa aangepaste Matrix LED lichtblokken, bumpers, kofferklep). Binnenin meet nu zowel het digitale instrumentarium als infotainmentsysteem 12,3”. Daarnaast verwelkomen we in de kleurboek de Arancio Egon (oranje) en Bianco Sapphirus (wit) lakkleuren naast nieuwe 23” Galanthus velgen (standaard 21”). Al zijn de Lamborghini Ad Personam personalisatiemogelijkheden zo goed als eindeloos.
Belgische prijzen van de Urus SE PHEV volgen spoedig, we gokken op een vanafprijs van 230.000 euro. Voorzie toch best wat extra budget voor een leuke configuratie!
Met de exclusieve Huracan STJ neemt Lamborghini afscheid van hun befaamde sportwagens met luidkeelse V10 verbrandingsmotor.
STJ oftewel Super Trofeo Jota. Zo gaat de laatste iteratie van de populaire Lamborghini Huracan door het leven. Gelimiteerd tot slechts 10 exemplaren … die uiteraard allemaal toegewezen (“verkocht”) zijn. Benieuwd er daar een Belgisch exemplaar tussenzit!
De STJ mosterd is duidelijk bij de Huracan STO gehaald, zo produceert de 5.2-liter V10 hier nog steeds 640 pk en 565 Nm. Die vloeien allemaal richting de achterwielen via de 7-traps sportautomaat. In slechts 3 seconden zit je aan 100 km/u en voor 200 km/u moet je 9 seconden rekenen. Pas bijna 310 km/u is de topsnelheid bereikt!
Op visueel vlak komt de Huracan STJ nog wat agressiever voor de dag dan de reeds brutale Huracan STO. Dit met een aangepaste frontsplitser, extra winglets, 20” velgen en scherpere achterspoiler. Aldus de Italianen uit Sant’Agata Bolognese resulteert dat in 10% extra downforce, ideaal voor wie graag op een circuit vertoeft. Daar profiteer je ook van de lichtgewicht 20″ centerlock velgen. Lamborghini monteert instelbare dempers die overkomen van hun Huracan racewagens terwijl de Bridgestone Potenza banden voor extra grip zorgen. Op hun Nardò Technical Center Handling Track testcircuit zorgden deze technische upgrades alvast voor enige tijdwinst.
Inzake personalisatie is er vreemd genoeg weinig keuze met enkel een grijze (Grigio Telesto) of blauwe (Blu Eliadi) uitvoering. Elk met een speciaal “1 van 10” koolstofvezel plaatje.
Lamborghini neemt met de STJ afscheid van de Huracan generatie die al 10+ jaar meedraait. De opvolger staat gepland voor eind 2024, deze zal geen gebruik meer maken van de atmosferische 5.2-liter V10.
Na eerder beeldmateriaal en specificaties weten we ook de Belgische prijs van de imposante Lamborghini Revuelto plug-in hybride V12 sportwagen.
Na de Murciélago en Aventador is het nu aan de Revuelto nieuwkomer om als begeerlijk Lamborghini V12 topmodel te functioneren. Indrukwekkend dat ze in deze tijdsgeest opnieuw voor een atmosferische 6.5-liter V12 benzinemotor durven/kunnen kiezen. Alvast een mooie ode aan het merk DNA! Om enigszins politiek correct te zijn is het nu wel een plug-in hybride aandrijflijn geworden. Een primeur voor het sportwagenmerk uit Sant’Agata Bolognese!
Bij de onthulling midden 2023 was reeds duidelijk dat ze voor een evolutionair design hebben gekozen, hetzij iets agressiever met een grotere grille en open lichtblokken. Binnenin werd het uiteraard veel moderner met hedendaagse technologie op vlak van veiligheid, connectiviteit en rijhulp. Plug-in hybride aandrijflijn of niet, qua prestaties zit het nog steeds snor. Zo heeft de Revuelto een systeemvermogen van 1.015 pk waarmee je aan 100 km/u zit in 2,9 seconden. De topsnelheid ligt op 315 km/u. En mocht je het willen weten, met een volle batterij (3,8 kWh) kan je ongeveer 13 kilometer zuiver elektrisch, emissievrij én vooral fluisterstil rijden.
Nu plakt Lamborghini ook een prijs op hun Revuelto PHEV krachtpatser. In Drogenbos of Antwerpen willen ze toch graag 533.622 euro zien alvorens er gepraat kan worden omtrent een Belgische bestelbon. Inclusief btw uiteraard maar zonder enige leuke extra qua personalisatie. Zeker qua looks (kleuren, velgen, accenten, interieur, …) is er héél wat mogelijk. Nog een 100.000 euro erbij zwieren in ruil een unieke configuratie moet zeker lukken. Al eens oefenen (zonder prijzen!) kan op hun lamborghini.com/configurator.
Dankzij de flamboyante looks, het indrukwekkende prestatiepotentieel en het magische merkimago … moet je wel rekenen op een serieuze levertermijn. En ook van de Revuelto zal Lamborghini op termijn met een dakloze Revuelto Roadster en straffere Revuelto S / SV / SVJ komen.