Vandaag opent de AutoRAI haar deuren, in dit beursverslag tonen we jullie alvast wat er allemaal te zien en te beleven valt!
Gerelateerde artikels
Als opvolger voor de 812 Superfast komt de knappe Ferrari 12 Cilindri tevoorschijn met – zoals de naamgeving doet vermoeden – wederom een V12 benzinemotor aan boord! Tevens is er ook al een dakloze 12 Cilindri Spider!
Ferrari blijft voluit inzetten op de twaalfcilinder, ondermeer terug te vinden in hun (luidkeelse) Purosangue SUV. Maar ook in hun nieuwste V12 GT generatie … die ze omdoopten tot 12 Cilindri. Al verkiezen ze de passievolle dodici cilindri uitspraak.
Deze twaalfcilinder is eentje in de meest pure vorm. Dus zonder enige vorm van elektrificatie (!) of turbo’s. Anno 2024 een bijzonder prestatie. Keerzijde van de medaille is dat het geluid wel wat meer gedempt werd. Toch aan de buitenzijde, binnenin zorgen de Italianen voor net wat meer beleving.
Designmatig werd de mosterd voor de nieuwe 12 Cilindri bij de 365 GTB/4 Daytona uit 1968 gehaald. Hetzij in moderne vorm met actieve aerodynamica, onafhankelijke achterwielsturing en een verbeterde Side Slip Control (lees: driften). Naast een strakke coupé lanceert Ferrari direct ook de dakloze 12 Cilindri Spider die in 14 seconden het dak weg/tevoorschijn tovert.
De 6.5-liter V12 voorin deelt enige (technische) basis met het exemplaar uit de 812 Superfast voorganger. Uiteraard voorziet Ferrari diverse verbeteringen zoals titanium drijfstangen en gesmede zuigers. Goed voor een stevige brok vermogen (830 pk / 678 Nm) dat nog steeds volledig richting de achterwielen vloeit. Dit via een 8-traps automaat met dubbele koppeling. Reken voor de 0-100 km/u sprint 2,9 seconden, de 200 km/u mijlpaal haal je in 7,9 seconden. De topsnelheid ligt ergens boven 340 km/u.
De Belgische vanafprijs van de Ferrari 12 Cilindri ligt op ongeveer 400.000 euro in basisvorm. Reken op een meerprijs van 40.000 euro voor de 12 Cilindri Spider met wapperende haren.
Met de spectaculaire EXE181 Concept viert MG haar 100ste verjaardag én haar lange geschiedenis in het vestigen van snelheidsrecords.
Als “lokaal” automerk is MG het aan zichzelf verplicht om net wat indrukwekkender uit te pakken op de Beijing Auto Show, hun eigenste autosalon. Dat doen ze perfect met de imposante EXE181 Concept. Behalve het tonen van een eventuele – en vooral zeer futuristisch ogende – concept supercar is het ook een leuk verjaardagskado voor hun eeuwfeest. Want op 1 mei 2024 werd MG Car Company (oftewel Morris Garage voor de vrienden) opgericht!
Aldus de MG marketingdienst is de EXE181 Concept een “eerbetoon aan snelheid en innovatie, een brug tussen erfgoed en toekomst”. Niet geheel gelogen want in de jaren ’20 en ’30 was de – toen nog zéér Britse – autobouwer bijzonder succesvol op het circuit én in het vestigen van snelheidsrecords! Pas nadien (vanaf ’50) gingen ze zich toewerken naar het bouwen van compacte (iconische!) roadsters met middenmoter.
Met een gelijknamige EXE181 Roaring Raindrop pakte MG in 1959 een snelheidsrecord aan 410,5 km/u. Pas in 2014 wist de Bugatti Veyron zowaar beter te doen! De EXE181 Concept streeft op zijn beurt naar een topsnelheid van 415 km/u, ondermeer dankzij de beperkte luchtweerstandscoëfficiënt (0,18) en een ongedefinieerde performante elektrische aandrijflijn. Tevens mikken ze op een 0-100 km/u sprint van minder dan één seconde. Kwestie van de lat hoog te leggen!
Na de onthulling op de Beijing Auto Show krijgen we hem ook te zien op het Goodwood Festival of Speed (juli 2024). Productieplannen zijn er niet dus je interesse kenbaar maken bij de Belgische MG Store is overbodig. Als alternatief hebben ze daar wel een funky Cyberster EV roadster ter beschikking!
Met een indrukwekkende Nürburgring rondetijd van de Evija X benadrukt Lotus haar nieuwe positionering tussen de grote jongens.
Onder het motto “gewoon omdat het kan” heeft Lotus een knappe prestatie neergezet. Met de track only Evija X hebben ze namelijk een messcherpe rondetijd op de befaamde Nürburgring Nordschleife neergezet! Productieplannen voor een dergelijke track hypercar zouden er desondanks niet zijn. Daardoor is het marketingpotentieel van deze actie eerder beperkt. Al kunnen ze in Hethel nu wel zeggen dat ze pakweg sneller zijn dan pakweg een Mercedes-AMG One.
De Lotus Evija X ging rond de Nürburgring in slechts 6 minuten en 24,047 seconden. Zowaar op een regenachtige/vochtige dag in oktober 2023! Geeft Lotus hiermee aan dat ze NOG sneller kunnen? Als ze de scalpel van de Volkswagen ID.R en Porsche 919 Hybrid Evo willen is dat wel essentieel. De Britse marketingmensen zijn er wel als de kippen bij om te vermelden dat de Evija X ten minste gebaseerd is op een straatlegale auto!
In tegenstelling tot de “reguliere” Lotus Evija hypercar is deze hardcore X voorzien van een gigantische spoiler. Alles om zoveel mogelijk downforce te genereren natuurlijk. Ook de aangepaste bumpers, splitters en nieuwe neus werden dragen hiertoe bij. Ook de dempers werden aangepast en de Evija X was voorzien van sportief rubber. De aandrijflijn – met vier (!) elektromotoren – zou nog steeds een dikke 2.000 pk sterk zijn!
Voor een kleine 2 miljoen euro is de Lotus Evija van jou! Een droomconfiguratie maken kan hierrr alvast gratis.