Lamborghini heeft zonet een teaser de wereld ingestuurd met de tag line “It’s not just a new Lamborghini. It’s a new world.”
Alles wijst er dus op dat Lamborghini met een nieuwe sportwagen op het autosalon van Parijs zal staan. Op de foto zien we een diffuser en een speciaal gevormde uitlaat uitgevoerd in carbonvezel. Het luchtgat met honingraatstructuur verraadt dat er een zware motor gekoeld dient te worden. Nog twee weken en we weten meer, laat de geruchten maar komen!
Gerelateerde artikels
De gloednieuwe Lamborghini Urus SE plug-in hybride wil naast functioneel en performant ook graag zuinig en milieuvriendelijk zijn.
De Lamborghini Urus is een ongezien succesmodel, zelfs met “enkele jaren” op de teller blijft deze Italiaanse SUV de verkoop domineren. Na de reguliere Urus kwam Lamborghini met de Urus S en Urus Performante varianten, beiden zowaar 666 pk sterk. Nu volgt de langverwachte Urus PHEV uitvoering die Lamborghini Urus SE doopt.
De bestaande 4.0-liter V8 krijgt in de SE het gezelschap van een krachtige elektromotor waardoor het systeemvermogen oploopt tot 800 pk / 950 Nm! De 0-100 km/u sprint is voorbije in 3,4 seconden, 200 km/u ligt binnen 11,2 seconden binnen handbereik en maximaal haal je 312 km/u. Cijfermateriaal waarmee de Lamborghini Urus SE zichzelf – en anderen – overtreft. In Sant’Agata Bolognese spreken ze (bij de marketingdienst) dan ook liever over een Super SUV!
Met een volle batterij (25,9 kWh) kan de Urus SE meer dan 60 km zuiver elektrisch, emissievrij en vooral fluisterstil afleggen (max 135 km/u) in de specifieke EV Mode. Hoe zuinig of milieuvriendelijk de Urus SE effectief is zal Lamborghini later meedelen. Tevens kan je beroep doen op de nieuwe Hybrid, Performance en Recharge rijmodi.
Behalve een nieuwe aandrijflijn krijgt de Lamborghini Urus PHEV ook opgefriste looks mee (oa aangepaste Matrix LED lichtblokken, bumpers, kofferklep). Binnenin meet nu zowel het digitale instrumentarium als infotainmentsysteem 12,3”. Daarnaast verwelkomen we in de kleurboek de Arancio Egon (oranje) en Bianco Sapphirus (wit) lakkleuren naast nieuwe 23” Galanthus velgen (standaard 21”). Al zijn de Lamborghini Ad Personam personalisatiemogelijkheden zo goed als eindeloos.
Belgische prijzen van de Urus SE PHEV volgen spoedig, we gokken op een vanafprijs van 230.000 euro. Voorzie toch best wat extra budget voor een leuke configuratie!
Met de exclusieve Huracan STJ neemt Lamborghini afscheid van hun befaamde sportwagens met luidkeelse V10 verbrandingsmotor.
STJ oftewel Super Trofeo Jota. Zo gaat de laatste iteratie van de populaire Lamborghini Huracan door het leven. Gelimiteerd tot slechts 10 exemplaren … die uiteraard allemaal toegewezen (“verkocht”) zijn. Benieuwd er daar een Belgisch exemplaar tussenzit!
De STJ mosterd is duidelijk bij de Huracan STO gehaald, zo produceert de 5.2-liter V10 hier nog steeds 640 pk en 565 Nm. Die vloeien allemaal richting de achterwielen via de 7-traps sportautomaat. In slechts 3 seconden zit je aan 100 km/u en voor 200 km/u moet je 9 seconden rekenen. Pas bijna 310 km/u is de topsnelheid bereikt!
Op visueel vlak komt de Huracan STJ nog wat agressiever voor de dag dan de reeds brutale Huracan STO. Dit met een aangepaste frontsplitser, extra winglets, 20” velgen en scherpere achterspoiler. Aldus de Italianen uit Sant’Agata Bolognese resulteert dat in 10% extra downforce, ideaal voor wie graag op een circuit vertoeft. Daar profiteer je ook van de lichtgewicht 20″ centerlock velgen. Lamborghini monteert instelbare dempers die overkomen van hun Huracan racewagens terwijl de Bridgestone Potenza banden voor extra grip zorgen. Op hun Nardò Technical Center Handling Track testcircuit zorgden deze technische upgrades alvast voor enige tijdwinst.
Inzake personalisatie is er vreemd genoeg weinig keuze met enkel een grijze (Grigio Telesto) of blauwe (Blu Eliadi) uitvoering. Elk met een speciaal “1 van 10” koolstofvezel plaatje.
Lamborghini neemt met de STJ afscheid van de Huracan generatie die al 10+ jaar meedraait. De opvolger staat gepland voor eind 2024, deze zal geen gebruik meer maken van de atmosferische 5.2-liter V10.
De aanstormende Defender OCTA wil de sterkste, meest capabele én meest luxueuze Land Rover Defender ooit worden. Waarvan akte!
Niet SVX of SVR zoals gedacht maar OCTA, al mogen we ongetwijfeld ook gewoon Octa zeggen. Zo zal de topversie van de nieuwe generatie Land Rover Defender heten. Net zoals de Defender V8 is de Octa voorzien van een potente achtcilinder benzinemotor. Prestatiecijfers werden niet vrijgegeven (550+ pk?) maar wél dat er zuinige mild hybride technologie aanwezig is om het verbruik te drukken.
De innovatieve 6D Dynamics ophanging komt over van de Range Rover Sport SV en wil met antistamp- en antirolcontrole voor uitstekende prestaties op alle terreinen zorgen. Voldoende snel stilstaan/stoppen kan dankzij performante Brembo remschijven. Al is de vraag waarom je écht sportief (lees: hard/dynamisch) zou knallen met een 2.500+ kg zware SUV?!
Naamkundig verwijst Octa niet (persé) naar het aantal cilinders (acht, nvdr). De benaming is blijkbaar geïnspireerd op de octaëdervorm van een diamant. En dat is dé hardste natuurlijk voorkomende stof op aarde en die bekendstaat om zijn zeldzaamheid. Een omcirkelde diamant zal je dan ook hier en daar terugvinden op de Land Rover Defender topversie. In combinatie met een aangedikte/sportieve vormgeving natuurlijk. Deze moeten representatief zijn voor de aanwezige kracht, de veerkracht en de begeerlijkheid van de Britse luxe-SUV.
De volledige onthulling van de Defender Octa is pas voor later dit jaar. Exclusieve klanten zullen in de komende weken/maanden normaliter een uitnodiging krijgen voor een exclusieve preview. Wie twijfelt of hij/zij éffectief tot die selecte club behoort neemt best eens contact op met de lokale Jaguar – Land Rover verdeler. Reken voor de Land Rover Defender OCTA op een Belgische prijs van gemakkelijk 150.000 euro aangezien ze voor de Defender 90 V8 P525 alreeds 137.860 euro vragen.