Toyota start ontwikkeling van Hilux H2 FCEV op waterstof pickup (2022)Op basis van bestaande Mirai techniek bouwt Toyota nu een Hilux pickup op waterstof, ideaal voor een professioneel doelpubliek.

De kogel is door de kerk! Met dank aan de nodige overheidssteun zijn ze bij Toyota Motor Manufacturing UK gestart met de ombouw van Hilux pick-up op waterstof. Daarvoor moeten ze “gewoon” de turbodiesel inwisselen voor de waterstofcel uit de Mirai. Al is dat natuurlijk “gemakkelijker gezegd dan gedaan” en is het een uitermate complex proces.

Begin 2023 moeten de eerste prototypes van de Hilux H2 – zeg gerust Hilux op waterstof – de fabriek in Burnaston verlaten. Nadien volgt nog (veel) meer testwerk en hopen ze werk te kunnen maken van een beperkte productie. Als dé uitgelezen consument mikken ze hiermee op de utilitaire/professionele klant die een extreem veelzijdige pick-up zoekt maar toch belang hecht (of moet hechten) aan een “koolstofvrije mobiliteit”. Waterstof tanken gaat ook een pak sneller dan een elektrische auto volledig opladen. Bovendien is de actieradius meer dan behoorlijk!

Het R&D-centrum van Toyota Motor Europe (TME) in Zaventem zal de nodige technische ondersteuning bieden aan hun Engelse collega’s. Die rekenen dan weer op hooggekwalificeerde partners zoals Ricardo, ETL, D2H en Thatcham Research. Of de Hilux H2 op termijn ook in de Belgische Toyota catalogus zal opduiken is niet duidelijk.

Als gerenommeerde specialist inzake waterstof rekent zelfs BMW op Toyota bij de productie van hun iX5 Hydrogen SUV.