Formule 1
Eindelijk beginnen de teams met het verschuiven van hun rijders. Sommigen mogen blijven, anderen moeten gaan en hier en daar komen er zelfs nieuwe piloten bij. Tijd voor een kort overzicht van de laatste geruchten.

Bij Ferrari durven ze er eindelijk voor uitkomen, Felipe Massa krijgt als teamgenoot de Spanjaard Fernando Alonso naast zich. Na een jaar wachten bij Renault omdat de samenwerking met McLaren niet goed liep mag de getalenteerde Alonso eindelijk plaatsnemen in een Ferrari. Op donderdag of vrijdag zou topman Stefano Domenicali van Ferrari eindelijk officieel bekendmaken dat de deal rond is. Financieel doet de Spanjaard de zaak van zijn leven, hij krijgt namelijk 25 miljoen euro per jaar met een 3 jarig contract met automatische optie voor 2 jaar, zodoende wordt hij 125 miljoen rijker, zonder rekening te houden met extra inkomsten uit merchandising en sponsorcontracten. Massa zijn herstel vlot sneller dan verwacht, dus we mogen er prat op gaan dat hij volgend jaar zeker terug in de rode bolide zit. Met twee van de meest getalenteerde rijders in het veld heeft Ferrari alvast een topduo qua piloten, nu nog zorgen dat ze een goede wagen hebben.

Aangezien elk team maar twee wagens mag gebruiken, is er geen plaats meer bij Ferrari voor Kimi Raikkonen, die laatstleden nog de Grote Prijs van Belgie op zijn naam schreef. Gelukkig hebben ze bij eeuwige rivaal McLaren nog erg goede herinneringen aan de Fin, en maken ze maar al te graag plaats voor hem. Problemen met fabriekslieveling Lewis Hamilton zouden er niet mogen opduiken, aangezien Kimi nogal op zichzelf is. Huidige rijder Heikki Kovaleinen moet dus plaats maken voor zijn landgenoot, en heeft op het eerste zicht nog geen plek voor volgend jaar.

Bij de succesvolste ploeg van dit jaar, BrawnGP zouden ze wel wisselen met rijders. Grootste kanshebber op de wereldtitel, de Brit Jenson Button blijft uiteraard, de Braziliaan Rubbens Barrichello zou vertrekken naar Williams. De omgekeerde beweging zou Nico Rosberg maken. Erg jong, veel talent en een superwagen, dat zal sowieso iets geven waar we nu al naar uitkijken!

Bij Williams hebben ze dan maar één rijder, aangezien Nakajima bedankt zal worden voor bewezen diensten. Hun jeugdproduct Nico Hülkenberg zal worden gepromoveerd uit de GP2 Series. Met Barrichello hebben ze dus een grote brok ervaring en met Hülkenberg mikken ze op de toekomst.

Bij Renault zijn ze erg rouwig om het vertrek van hun Alonso, en zijn ze naastig op zoek naar een evenwaardige vervanger. Meeste kans maakt de pool Robert Kubica, die dit jaar een minder jaar had bij BMW. Of nieuwkomer Grosjean nog kan blijven bestaan er twijfels, maar aangezien deze een grote sponsor met zich meebracht zal hij wel nog wat kansen krijgen.

Bij de seizoensrevelatie RedBull is er nog niets bekend, Vettel en Webber zouden blijven, maar niets is zeker tot er een officiële mededeling naar buiten komt. Qua rijders bij Force India is er eveneens nog niets bekend. Misschien dat Fiscicella terugkomt, of dat een afgedankte rijder bij de Indiërs zal rijden. Op hun goede prestatie na in België moeten we om geheel eerlijk te zijn niets denderend meer verwachten van Force India. Indien ze hun wagen blijven ontwikkelen dan zouden ze volgend jaar wel eens kunnen meedoen met de algemene middenmoot.

Van de nieuwe F1 teams is er nog niets bekend.

Nu zondag is het de GP van Japan, en dat mogen we niet uit het oog verliezen. De titelstrijd is zo goed als gestreden, de kans dat Button wint is mathematisch het grootst. Kanshebbers zijn ook nog Rubens Barrichello, die bij BrawnGP het meest ideale parcours aflegde als nieuwkomer. Vettel heeft ook nog een waterkans, maar daarvoor moeten Button en Barrichello wel erg veel pech gaan hebben.