Viercilinder en gewichtsreductie voor S4 en S5?


De nieuwe Audi S4 en S5 stapten beide over van een V8 naar een V6 met supercharger. In de toekomst wil Audi nog meer gaan downsizen…

De overstap van V8 naar V6 is niet volledig onlogisch, een V6 met supercharger is een stuk lichter dan een natuurlijk geblazen V8 en het brandstofverbruik daalt met de V6 ook een stuk. Michael Dick, baas van Audi product engineering, plant echter om nog meer te gaan downsizen. De stap van 4.2 liter V8 naar de 3.0 liter Supercharged V6 TFSI is maar een tussenstap. Volgens Dick zal de volgende generatie van de Audi S4 en Audi S5 20% minder brandstof verbruiken en toch dezelfde prestaties als een V8 hebben.

Naast de kleinere motoren zet Audi ook in op gewichtsbesparing. De nieuwe S5 Coupé weegt bijvoorbeeld 1.723 kilogram terwijl de S5 Cabrio 1.950 kilogram weegt. Volgens Michael Dick wil Audi de volgende generatie 30% lichter maken dan de huidige. Om dat te bereiken wil Audi gebruik gaan maken van aluminium, magnesium en ultra-krachtig staal. Een prototype van de volgende generatie S5 wordt reeds getest en weegt 400 kilogram minder dan het huidige model. De styling van de nieuwe A5 zou verderbouwen op de A7 Sportback maar zal uiteraard een stuk korter zijn. In 2014 mogen we de nieuwe A5 Coupé verwachten. (Via: MotorAuthority)

Deel dit bericht:

6 reacties op "Viercilinder en gewichtsreductie voor S4 en S5?"

  1. XliljeezyX 15-03-2009 om 11:48

    nee geen 4pitters.. doe dan maar een 5pitter.. zoals al die “oer quattro’s”

  2. Willem 15-03-2009 om 14:29

    Gewichtsreductie?
    Het lijkt me sterk dat twee grote automerken (Audi en BMW) totaal andere paden bewandelen. BMW gaat (bijvoorbeeld) de draagarmen van de nieuwe 5 reeks terug uit staal maken ipv uit aluminium om kosten te besparen en Audi gaat daarentegen volop lichtere materialen aanwenden… Audi wordt duurder en BMW blijft even duur? Of hoe gaat dit evolueren?

  3. maxim 15-03-2009 om 14:51

    als de 4 cilinder even pittig is als de v6 dan is het goed
    MAAR volgens mij gaan ze er een heleboel superchargers moeten opplaatsen voor dezelfde prestaties

  4. MRM 15-03-2009 om 15:28

    @Willem: Ik zie niet in waarom 2 premiummerken geen andere weg zouden bewandelen, misschien is het nu – gezien de crisis – het moment om je te differentiëren van een ander merk. Audi kan dan argumenteren dat haar wagens qua techniek een eindje vooruit zitten op de BMW’s. Mensen die op kwaliteit uitzijn zouden op die manier overtuigd kunnen worden voor een Audi te kiezen ipv een BMW. Volgens mij kan een merk als BMW het zich trouwens niet permitteren met goedkopere materialen te gaan werken, en hun Efficient Dynamics label wordt misschien ook wel wat minder geloofwaardig als ze hun wagens uit zwaardere materialen gaan bouwen.
    Het gaat hier trouwens ook enkel over S-modellen, waarbij het niet minder dan normaal is dat er zo goed als overal gewicht bespaard wordt, de prijs is er ongetwijfeld ook naar.

    @Maxim: ik vraag mij ook af hoe ze de prestaties van een V8 gaan leveren met een viercilindermotor.

  5. PJS 15-03-2009 om 15:41

    Misschien wordt het zoals XliljeezyX suggereert een vijfcilinder zoals we hem kennen bij de TT-RS, met 340 pk toch een vrij krachtig blok.

    Mr. Dick zegt ook enkel dat “De stap van 4.2 liter V8 naar de 3.0 liter Supercharged V6 TFSI maar een tussenstap is” Misschien worden het dan inderdaad vijfcilinders voor S-modellen. Time will tell… gelukkig zijn er nog RS modellen 😉

  6. Willem 15-03-2009 om 22:47

    Wat betreft je opmerking over de S-reeks, daar kan ik je niet anders dan gelijk in geven 🙂

    Jammergenoeg weet ik niet meer waar ik dat van BMW gelezen heb, ik dacht in de Autogids. Ik versta de redenering ook niet helemaal, maar ik weet wel dat slechts 1 begrip aan de basis ligt van zulke redenen: geld!
    (BMW is er trouwens al mee begonnen, zo zou de nieuwe 7-reeks uit minder aluminium bestaan dan eerder gepland/voorzien)

Reageer

Reactie aan het plaatsen...