Officieel: Jaguar XK-R

jaguar_xk-r
Jaguar was niet enkel bezig met de XF om te vormen tot de Jaguar XF-R, ook de Jaguar XK kreeg een krachtkuur.

Update: lees onze rijtest over de Jaguar XK-R

Het resultaat van die krachtkuur is de Jaguar XK-R, die beschikt over een V8-motor met 510 pk en 615 Nm die hem van nul tot honderd doet sprinten in 4,8 seconden. De topsnelheid is spijtig genoeg begrensd tot 250 km/u, maar mits wat ingrepen moet dat ongedaan gemaakt kunnen worden. De motor is van de nieuwste generatie AJ-V8 GEN III-motoren, waarbij efficiëntie en prestaties troef zijn. Die motor moet de Jaguar XK-R wapenen tegen zijn belangrijkste concurrenten: de BMW M6 en de Mercedes SL 63 of 65 AMG.

Aan de binnenkant zien we een typisch Jaguar-interieur, wat een compliment is. De Jaguar XK-R onderscheidt zich aan de buitenkant van een standaard XK met behulp van chromen accenten op het onderste radiatorrooster, een lagere diffuser en natuurlijk de R-badge.

Wie meer wil weten over de Jaguar XK-R vindt onderaan het persbericht terug, maar alvorens u het doorleest deze waarschuwing: er wordt bijzonder vaak hetzelfde verteld.

Jaguar XK-R

Jaguar XK-R

Jaguar XK-R

Jaguar XK-R

Jaguar XK-R

Jaguar XK-R

Jaguar XK-R

Jaguar XK-R

Jaguar XK-R

Jaguar XK-R

Jaguar XK-R

INLEIDING

“Door het legendarische prestatieniveau en vakmanschap van Jaguar te combineren met nieuwe en geavanceerde technologieën heeft Jaguar met de nieuwe XK een fabelachtige grand tourer in huis, met het hart en de ziel van een werkelijk uitzonderlijke sportwagen.” Mike O’Driscoll, Managing Director, Jaguar Cars.

De sportwagenervaring van Jaguar krijgt in 2009 een nieuwe dimensie met de lancering van een nieuwe generatie van de XK Coupé en Cabriolet.

Met gloednieuwe motoren, een nieuw interieur, een geavanceerde en erg lichte aluminium koetswerkstructuur en een breder gamma modellen, bouwt de nieuwe XK voort op zestig jaar van legendarische prestaties om al het beste van Jaguar in zich te verenigen.

Hoewel de nieuwe XK het suffix ‘Modeljaar 2010’ kreeg, zal hij reeds vanaf maart 2009 beschikbaar zijn. Hij onderscheidt zich niet alleen van de massa, maar steekt er ook torenhoog bovenuit. De gezamenlijke inspanningen van de ontwerpers en de ingenieurs van Jaguar vertaalden zich in een auto die geavanceerde technologieën huisvest op een niveau dat hoger is dan ooit tevoren.

De voordelen van het lichte en toch uiterst stijve en sterke aluminium koetswerk van de XK behoeven geen betoog meer. De architectuur komt niet alleen de dynamische kwaliteiten ten goede dankzij de hoge torsiestijfheid, maar bevordert ook de veiligheid en vergemakkelijkt herstellingen. Het is bovendien een ideale basis om de globale prestaties zoals het verbruik en de CO2-emissies te optimaliseren.

“De filosofie van Jaguar bestaat erin om designers en ingenieurs te laten samenwerken met alle andere afdelingen van het bedrijf om elegante, geïnspireerde oplossingen te bieden voor complexe technische uitdagingen. Met als resultaat: fantastische producten waarvan de nieuwe XK een perfect voorbeeld is.” Mike O’Driscoll, Managing Director, Jaguar Cars

De gloednieuwe AJ-V8 GEN III motoren zijn de zuinigste die Jaguar ooit heeft gebouwd. Ze leveren een aanzienlijk hoger vermogen en koppel dan de vorige generatie van motoren: 510 pk DIN (375 kW EEC) en 625 Nm in de nieuwe XKR met compressor en 385 pk DIN (283 kW EEC) en 515 Nm in de andere XK modellen.

Met de lancering van deze gloednieuwe, rechtstreeks ingespoten 5.0 V8-motoren tilt Jaguar het prestatieniveau van de XK naar een nieuwe hoogte, met nog snellere acceleraties vanuit stilstand en ontzagwekkende acceleratietijden in de tussenversnellingen. Alle versies hebben een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u en voor de sprint van 0 tot 100 km/u zijn voortaan 5,5 seconden voldoende in plaats van 6,2 voor de Coupé met atmosferische motor, en 4,8 in plaats van 5,2 voor de XKR Coupé met compressormotor.

En toch biedt elke XK dankzij een combinatie van een uiterst efficiënte aandrijving en de geavanceerde, lichte koetswerkarchitectuur lagere verbruiks- en CO2 emissiecijfers. Ondanks de gevoelig betere prestaties is er een lichte daling van het brandstofverbruik ten opzichte van de vorige XK generatie en kan elke motor lagere CO2 cijfers voorleggen dan de motor die hij vervangt. De atmosferische variant verbetert het cijfer van de 4.2 liter V8 met 2% en de compressormotor produceert 1% minder CO2 dan zijn voorganger. De XK van de nieuwe generatie behoort dus tot de allerbeste V8-sportwagens op de markt wat verbruik en emissies betreft.

Om het motorvermogen te optimaliseren, worden de krachtbronnen gekoppeld aan een van de meest gesofistikeerde transmissies op de markt. Jaguars alom geprezen elektronisch gestuurde zestrapsautomaat, ZF 6HP28, garandeert een ongeëvenaarde combinatie van controle voor de bestuurder en nagenoeg onmerkbare schakelovergangen. Schakelen kan met de hendels aan het stuurwiel of volautomatisch via de JaguarDrive Selector™, die als primeur wordt aangeboden voor de XK MJ 2010. Op de XKR wordt de transmissie voortaan gekoppeld aan een geavanceerd elektronisch differentieel om te zorgen dat hij nog sneller accelereert, nog nauwkeuriger rijdt en nieuwe normen vestigt op het vlak van dynamische controle en uitmuntendheid.

Er zijn drie kernmodellen in het nieuwe XK gamma: de XK, de rijkelijk uitgeruste XK Portfolio en de XKR, elk met hun eigen sportieve karakter. Naast de vele onderhuidse wijzigingen, onderscheiden de nieuwe XK modellen zich ook visueel van de vorige generatie. Ze ogen nog steeds even verleidelijk, krachtig en elegant zoals dat van een Jaguar wordt verwacht, maar elke Coupé en Cabriolet kreeg hertekende koetswerkdetails die Jaguars eigentijdse blik op design in de verf zetten.

Binnenin werd de lat op kwaliteitsvlak nog hoger gelegd met nieuwe interieurbekledingen en afwerkingen die het befaamde vakmanschap van Jaguar aan een nog completere uitrusting koppelen. De bestuurder staat centraal in het interieur, met opwindende nieuwe technologieën zoals de befaamde JaguarDrive Selector™, Adaptive Dynamics met actieve differentieelsturing en comfortvoorzieningen zoals verwarmbare en gekoelde zetels die het rijplezier van het nieuwe XK gamma nog vergroten.

“De nieuwe XK levert meer vermogen, sterkere prestaties en meer technologie, en dat zonder compromissen. Hij tilt de sportwagenervaring van Jaguar naar een heel nieuw niveau.”
Mick Mohan, Director Jaguar Programmes

Het nieuwe XK gamma in een oogopslag

– Nieuwe generatie van Jaguar XK Coupé en Cabriolet.
– Koetswerk hertekend voor alle modellen.
– De geavanceerde aluminium koetswerkstructuur is sterk en licht en ligt zo mee aan de basis van de geoptimaliseerde prestaties, de dynamische wendbaarheid en de competitieve CO2- en verbruikswaarden.
– De gloednieuwe, rechtstreeks ingespoten AJ-V8 GEN III-motoren zijn de krachtigste en zuinigste motoren die Jaguar ooit heeft geproduceerd:
• de 5.0 liter V8 compressor levert 510 pk DIN (375 kW EEC) en 625 Nm koppel en stuwt de XKR coupé in slechts 4,8 seconden van 0 tot 100 km/u.
• de atmosferische 5.0 liter V8 levert 385 pk DIN (283 kW EEC) en 515 Nm koppel en stuwt de XK coupé in slechts 5,5 seconden van 0 tot 100 km/u.
– Verbeterde CO2-emissies (voldoet aan Euro V-normen) en een zelfde verbruik dan de kleinere en minder krachtige motoren die ze vervangen.
– Nieuwe XK generatie blijft trouw aan erfgoed van Jaguars legendarische prestaties en biedt een onovertroffen raffinement en geavanceerde technologieën.
– Hypergeavanceerde zestrapsautomaat met naadloze schakelovergangen en voor het eerst op de XKR een elektronisch differentieel om de grip en dynamische prestaties te optimaliseren.
– Nieuwe designvoorzieningen, inclusief sensationele, gebruiksvriendelijke technologieën zoals de JaguarDrive Selector™ die voor het eerst te zien was op de XF en die de prestaties, het weggedrag en het unieke luxueuze sportkarakter van de XK extra in de verf zet.
– Er zijn nu drie modellen in het gamma: XK, XK Portfolio en XKR. De stijlrevisies omvatten een nieuwe voorbumper, nieuwe buitenspiegels met geïntegreerde led-richtingaanwijzers, een diffuser achteraan, led-achterlichten en ventilatiesleuven in de motorkap in koetswerkkleur voor de Coupé en de Cabriolet.
– De eerste wagens zullen worden geleverd vanaf maart 2009.

HET NIEUWE XK GAMMA IN DETAIL

De nieuwe XK is een geavanceerde grand tourer met het hart van een echte sportwagen, die moeiteloze topprestaties en hypergeavanceerde V8-motoren combineert met een reeks innovatieve technologieën, een intuïtieve bediening en de schitterend afgewerkte luxe-interieurs van Jaguar met nieuwe bekledingen. Het gamma zal blijven bestaan uit de atmosferische XK en de XKR met compressor, die allebei verkrijgbaar zijn als 2+2 Coupé en Cabriolet.

De gloednieuwe, rechtstreeks ingespoten 5 liter AJ-V8 GEN III motoren drijven het vermogen en koppel aanzienlijk op, en dat zonder toegevingen te doen op het vlak van zuinigheid en emissies. In beide opzichten is elke wagen in het nieuwe XK gamma ondanks de sterk verbeterde prestaties en flexibiliteit vergelijkbaar met zijn voorganger.

Het lage brandstofverbruik van de XK is rechtstreeks toe te schrijven aan de combinatie van zijn gewicht dat het laagste is in deze klasse en de nagelnieuwe AJ-V8 GEN III-motoren. Naast de intrinsieke voordelen van het uitzonderlijke lage gewicht en de compacte afmetingen, bieden deze technisch geavanceerde, volledig aluminium krachtbronnen met vier nokkenassen een aantal voorzieningen die het vermogen op een uitzonderlijk efficiënte manier afleveren, waaronder de SGDI injectie (Spray Guided Direct Injection) die de prestaties en zuinigheid verhoogt en de dubbele onafhankelijke variabele nokkenastiming (DIVCT, Dual Independent Variable Cam Timing) die eveneens de prestaties en zuinigheid verhoogt en tegelijk de emissies verlaagt.

Het vereenvoudigde en logische modelgamma voor de nieuwe XK omvat in wezen slechts drie, duidelijk verschillende keuzes: XK, XK Portfolio en XKR. Elke versie heeft zijn eigen afwerking, kleurenpalet en stijldetails maar het onderliggende sportieve karakter en de duidelijke nadruk op zuinige prestaties, luxe en vakmanschap zijn identiek voor alle modellen. Voorts biedt het personaliseringsprogramma van de XK ook een uitgebreid gamma accessoires dat de klant in staat stelt om zowel het koetswerk als het interieur verder op zijn of haar persoonlijke smaak af te stemmen.

Prestatiewinst
In atmosferische vorm levert de nieuwe 5 liter AJ-V8 GEN III motor 385 pk DIN (283 kW EEC) en 515 Nm koppel, respectievelijk 26 en 23% meer dan zijn 4.2 liter V8 grote voorganger. De compressorversie (5.0 AJ-V8 GEN III R) van deze motor, die de XKR aandrijft, levert een fabelachtige 510 pk DIN (375 kW EEC) en 625 Nm koppel, een stijging met 23 respectievelijk 12% ten opzichte van de vorige 4.2 liter V8 compressormotor.

Op de weg blijft de topsnelheid elektronisch begrensd op 250 km/u, maar de vermogens- en koppelwinst zorgen in combinatie met de lichte aluminium koetswerkstructuur van de XK voor aanzienlijk ingekorte acceleratietijden. Voor de atmosferische XK en XK Portfolio daalde de acceleratietijd van 0 tot 100 km/u van 6,2 naar 5,5 seconden en voor de compressormotor in de XKR van 5,2 naar 4,8 seconden.

De XKR met compressor is ook indrukwekkend efficiënt met een gemiddeld verbruik van 12,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 292 g/km. Dat is respectievelijk 14 en 14,6% beter dan de overeenkomstige cijfers voor de BMW M6.

Maar ook de XK overtreft nog steeds zijn dichtste rivalen op het vlak van verbruik en CO2. Met een gemiddeld verbruik van 11,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 264 g/km scoort hij 7% beter dan de vergelijkbare cijfers van de Mercedes-Benz SL500.

De look – koetswerkstijl

De zichtbare wijzigingen aan de nieuwe XK, XK Portfolio en XKR weerspiegelen de ingrijpende nieuwigheden onder de motorkap. De uitgekiende hertekening van het koetswerk past de verleidelijke, krachtige en elegante lijnen van Jaguars nieuwe ontwerptaal toe op een adembenemende 2+2-sportwagen, die nog strakker, krachtiger en atletischer oogt.

Design Director Ian Callum geeft tekst en uitleg bij de nieuwe designelementen van het XK gamma:

“De huidige XK luidde als eerste wagen een nieuwe generatie van Jaguars in, auto’s die ons erfgoed even succesvol uitdragen als de oorspronkelijke XK120 of E-Type. Nu versterkt het nieuwe XK -gamma die boodschap. De prachtige lijnen stralen wendbaarheid uit en worden extra in de verf gezet met een opvallende nieuwe voorbumper, achterlichten en koetswerkstyling die elk model nog meer uitstraling geven.

De koetswerkwijzigingen voor de atmosferische XK en XK Portfolio en voor de drukgevoede XKR compressorvariant worden benadrukt door een opvallende en functionele nieuwe voorbumper, nieuwe led achterlichten en een nieuwe lagere diffuser achteraan. De nieuwe led achterlichtblokken omvatten mistlichten en dubbele achteruitrijlichten (in plaats van de eerste enkele eenheden) die elke wagen in het nieuwe XK gamma een unieke signatuur geven in het donker. De led technologie werd ook gebruikt voor de zijdelingse richtingaanwijzers en grondverlichting in de nieuwe buitenspiegels. Elke auto in het nieuwe XK gamma kreeg ook een nieuwe motorafdekking en herwerkte zijdelingse luchtuitlaten in koetswerkkleur.

Naast de gemeenschappelijke wijzigingen zijn er ook detailverschillen die de drie modellen in het nieuwe XK gamma van elkaar onderscheiden. Zowel de atmosferische XK en XK Portfolio als de drukgevoede XKR hebben een kenmerkende voorbumper met stijlvolle chroomaccenten en chroomafwerking in het bovenste honingraat radiatorrooster. De XKR onderscheidt zich verder door chroom op het onderste radiatorrooster, dat bij de XK en XK Portfolio in het zwart is afgewerkt. Alle modellen zijn voortaan ook voorzien van chroomranden rond de ruiten en op de logostrip achteraan en de XKR doet er nog een nieuwe lagere diffuser in koetswerkkleur bij met hertekende uitlaten om zijn sportieve prestaties te benadrukken.

De look – interieurstijl

Eigentijdse, sportieve luxe, uitzonderlijk vakmanschap en Jaguars befaamde aandacht voor details liggen aan de basis van de interieurwijzigingen voor het nieuwe XK gamma. Het interieur is zuiver gelijnd, elegant en ruim, en sluit perfect aan bij het sportieve karakter van het hertekende koetswerk.

Het luxueuze karakter van het nieuwe XK gamma blijft echter gegarandeerd, ongeacht het koetswerktype dat de klant kiest: een Coupé met hardtop of een Cabriolet met stoffen kap. Beide modellen plukken de vruchten van Jaguars uiterst sterke en lichte aluminium architectuur, waardoor de XK, XK Portfolio en XKR niet alleen de lichtste koetswerkstructuur maar ook de hoogste torsiestijfheid in hun klasse hebben. Met of zonder hard dak zorgt die uitzonderlijke stijfheid zelfs op vrijwel elke ondergrond voor een hoogstaand raffinement zonder piep- en kraakgeluiden.

Verder toont de drielagige stoffen kap van de cabriolet zich zelfs bij erg hoge snelheden stevig en stabiel en worden windgeruis en andere rijgeluiden geminimaliseerd. Ze omvat ook een luxueuze interieurafwerking die bijna niet te onderscheiden is van die van een vast dak. Tot slot krijgen de XK Portfolio en XKR ook standaard een luxueuze hemelbekleding in Jaguar Suède.

Toch laat de kap zich met een druk op de knop in minder dan 18 seconden wegklappen. Wanneer ze wordt geopend, verdwijnt de kap volledig in het koetswerk achter de achterzetels, onder een soepele afdekking die de elegante, sportieve lijnen van de wagen vrijwaart.

De stoffen kap brengt ook de veiligheid van het nieuwe XK gamma niet in het gedrang. De koprolbescherming, die normaal aan het zicht onttrokken is, wordt wanneer nodig ogenblikkelijk geactiveerd om de inzittenden de best mogelijke bescherming te garanderen.

Zowel de Coupé als bij de Cabriolet beschikken over de JaguarDrive Selector™, die heel mooi en elegant is ondergebracht in de middenconsole. Wie in de wagen instapt, wordt bovendien verwelkomd door nieuwe, lichtere drempelbeschermers. Veel van de andere wijzigingen benadrukken het erg hoge niveau van Jaguar vakmanschap met nieuwe, juweelachtige accenten. Het driespakige stuur is met leder bekleed en is voorzien van Jaguars ‘growler’ logo. De nieuwe XKR instrumenten leggen de nadruk op zijn prestaties met rode wijzers en alle modellen krijgen een nieuwe witte verlichting voor hun instrumenten.

Nieuwe verwarmde en gekoelde voorzetels zijn standaard op de nieuwe XK Portfolio en de XKR met het optionele ‘R Performance’ pack en zijn als optie verkrijgbaar op de XK. Beide voorzetels van de XK zijn in tien richtingen verstelbaar en beschikking standaard over een verwarming en geheugen. De zetels van de XKR hebben dezelfde functies maar dan toegepast op de unieke ‘R’ zetels. De XK Portfolio en XKR met het optionele ‘R Performance’ interieur hebben standaard in zestien richtingen verstelbare zetels met verwarming en geheugen, verstelbare zijsteunen en nieuwe gekoelde zetels.

De deurbekleding werd nog luxueuzer afgewerkt dan voorheen, met zadelstiksels en een nieuwe tussenlaag om de bovenzijde van de deurbekleding zachter te maken. De lederen handgrepen kregen eveneens dubbele stiknaden en een zachte tussenlaag. De nieuwe eendelige bedieningstoetsen voor de zetels in elke deur zijn nu uitgevoerd in chroom.

Er is een brede keuze aan interieurkleuren met onder meer een nieuwe combinatie voor de XK Portfolio en de XKR: zittingen in Ivory, bovenzijde van het instrumentenbord in Oyster en tapijten in Oyster. Leder is standaard op het XK interieur en een ledertype van nog hogere kwaliteit met zachte korrel en contrasterende stiknaden is standaard verkrijgbaar op de nieuwe XK Portfolio en in het nieuwe R Performance pack voor de XKR.

Echt houtfineer blijft een belangrijk onderdeel van Jaguars vakmanschap. Zo kan men voortaan ook opteren voor een warm eikfineer voor de XK, naast het klassieke wortelnotenhout voor de drie modellen. Speciaal voor de nieuwe XK Portfolio biedt het nieuwe XK gamma ook generfd ebbenhout en de nieuwe XKR kan worden uitgerust met een exclusief alternatief in donkere eik. Daarnaast zijn ook geribd aluminiumfineer op de XK en XK Portfolio en een donkere aluminiumafwerking voor de XKR beschikbaar.

Koetswerkarchitectuur

De uitzonderlijk lichte architectuur van de XK wordt algemeen erkend als een van de sleutelelementen in Jaguars intelligent gebruik van geavanceerde technologie. Het volledige koetswerk (de interne chassisstructuur en externe koetswerkpanelen) is opgebouwd uit een combinatie van geperst, gegoten en geëxtrudeerd aluminium. Dat wordt geklinknageld en gelijmd met technieken die oorspronkelijk werden ontwikkeld voor de ruimtevaart en die door Jaguar werden aangepast voor gebruik in auto’s.

Het resultaat is een koetswerk met een diepgaande kwaliteit en met een hoge structurele stijfheid. Het is ook veruit het lichtste koetswerk in zijn klasse met de hoogste torsiestijfheid. Die all-round kracht, opmerkelijke stijfheid en uitzonderlijke lichtheid dragen bij tot heel wat uitmuntende kenmerken van de XK, van zijn zuinige prestaties tot zijn inherente veiligheid, duurzaamheid en verfijning en natuurlijk, zijn nauwkeurige chassisdynamiek.

Mike Cross, Vehicle Integrity Chief Engineer, legt de voordelen van deze geavanceerde koetswerkarchitectuur uit:

“Lichtheid betekent wendbaarheid en de combinatie van wendbaarheid en hoge prestaties staat garant voor de opwindende en tegelijk verfijnde aard van de Jaguar XK. Lichtheid, vermogen en geavanceerde technologieën zoals de actieve differentieelsturing op de XKR laten de auto sneller accelereren, korter stoppen en nauwkeurig rijden om nieuwe normen inzake dynamiek te stellen.”

Gloednieuwe aandrijftechnologie voor XK

• Nieuwe AJ-V8 Gen III motoren zijn compacter, zuiniger en veel krachtiger
• 385 pk DIN (283 kW EEC), 515 Nm, 264 g/km CO2, 11,2 l/100 km over de gemengde cyclus (atmosferische versie)
• 510 pk DIN (385 kW EEC), 625 Nm, 292 g/km CO2, 12,3 l/100 km over de gemengde cyclus (met compressor – de Gen III R)
• Voldoet aan de Euro V norm
• Uiterst zuinige, dubbele vortexcompressor van de zesde generatie voor Gen III R
• Centrale directe injectie (verneveling) voor meer efficiëntie en koppel
• Koppelafhankelijke variabele nokkenastiming voor de vier nokkenassen voor een betere respons en efficiëntie
• Variabel nokprofiel in atmosferische motor
• Inlaatspruitstuk met variabele geometrie voor atmosferische motor verhoogt het koppel bij lage en hoge toerentallen
• Wrijvingsarm ontwerp optimaliseert verbruik
• Service-intervallen tot 24.000 km in plaats van 16.000 km voor de 4.2 liter V8 modellen

Sinds de eerste XK in 1948 werd gelanceerd, hebben diverse generaties van krachtige en tegelijk verfijnde motoren een cruciale rol gespeeld in de bepaling van het unieke karakter en erfgoed van Jaguars wagens. Nu zetten de nieuwe, rechtstreeks ingespoten 5.0 liter V8 motoren die traditie voort door meer vermogen en koppel te leveren en tegelijk de emissies en het verbruik te drukken. De nieuwe AJ-V8 GEN III motor is verkrijgbaar als V8 compressormotor met 510 pk DIN en als atmosferische krachtbron met 385 pk DIN en belichaamt als geen ander Jaguars reputatie voor innovatie en uitmuntende technologie.

Ron Lee, Powertrain Group Chief Engineer, zei het volgende over het nieuwe motorgamma:

“We hebben onszelf de uitdaging gesteld om gloednieuwe V8-motoren te ontwikkelen die de prestaties en het raffinement van de befaamde 4.2 liter motor overtroffen zonder dat dit ten koste ging van het verbruik en de emissies. Die doelstellingen hebben we met de AJ-V8 GEN III bereikt: een uitzonderlijk responsieve krachtbron met onovertroffen efficiëntie.”

Jaguars gloednieuwe V8 benzinemotoren werden intern ontworpen en gebruiken de expertise van de motoringenieurs van het geavanceerde onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in het Britse Whitley (Coventry).

Malcolm Sandford, Engine Group Chief Engineer, geeft tekst en uitleg bij het concept achter dit project:

“De nadruk lag op efficiëntie, een superieure dynamische respons en een erg toegankelijk koppel bij lage toerentallen voor het dagelijkse verkeer, zonder te raken aan het vermogen bij hogere toerentallen.”

De resultaten spreken voor zich. Het vermogen van de atmosferische en compressormotor steeg met 29 respectievelijk 23% (87 en 94 pk), maar toch voldoen beide versies nu reeds aan de Euro V normen. Ondanks het aanzienlijk hogere vermogen ligt de CO2-uitstoot van de atmosferische motor lager dan die van de oude 4.2 V8 en ook de compressormotor produceert minder CO2 dan zijn voorganger.

Topklasse in diverse opzichten
Beide nieuwe AJ-V8 GEN III-benzinemotoren zijn hypergeavanceerd in elk opzicht. De technische kenmerken werden uitgewerkt met het oog op de ongeëvenaarde combinatie van efficiëntie, raffinement, vermogen en koppel waarvoor Jaguar bekend staat en de laagst mogelijke uitstoot. Het koppel bij lage toerentallen en de gasrespons zijn van wereldklasse en de compressormotor is de zuinigste 510 pk motor ooit op de markt.

Jaguar Programme Director, Mick Mohan, vat deze realisatie als volgt samen:

“Deze motoren werden door onze ruim 800-koppige afdeling ‘Powertrain’ ontwikkeld voor de nieuwe generatie van Jaguars. Ze leveren fantastische prestaties in rechte lijn en een respons die zijn gelijke niet kent. De combinatie van vermogen, raffinement en rijkwaliteiten is wat onze klanten verwachten van Jaguar. De motoren tonen zich soepel in de stad en uitermate responsief wanneer het er sneller aan toe gaat. Ook de klassieke Jaguar-sound werd daarbij niet vergeten.”

Licht, robuust en bijzonder sterk
De nieuwe V8-motoren zijn opgebouwd rond een stijf en volledig nieuw aluminium motorblok met gietijzeren cilindervoeringen en dwars geschroefde hoofdlagerkappen om de NVH-waarden (lawaai, trillingen en schokken) terug te dringen. De motorsteunen zijn voor het eerst bij Jaguar onder hoge druk gegoten en dat vertaalt zich in een superieure afwerking en een grotere dimensionale accuraatheid. De motoren gebruiken aluminium cilinderkoppen met vier kleppen per cilinder, sterke sferoïdische krukassen in grafietijzer en drijfstangen in gesmeed staal. De cilinderkoppen worden voor het eerst uitgevoerd in een gerecycleerde aluminiumlegering die de milieu-impact van de productie van de nieuwe motor beperkt.

De nieuwe, rechtstreeks ingespoten 5.0 liter V8 benzinemotoren zijn compacter dan hun voorgangers. Doordat de oliepomp in de motorarchitectuur werd geïntegreerd, werden ze in het totaal 24 mm korter. Dit komt de lay-out van het motorcompartiment en de prestaties van de veiligheidskooi ten goede en houdt het totale gewicht van de motor vrijwel ongewijzigd.

Nieuwe compressor – meer voor minder
De 510 pk DIN sterke motor van de XKR wordt voorzien van een dubbele vortexcompressor (TVS) van de zesde generatie. Het gaat om een compact Roots-type dat lucht door de twee intercoolers jaagt, die op hun beurt watergekoeld worden door hun eigen discrete koelcircuit. Het ontwerp met hoge schroefrotor verbetert het thermodynamische rendement met 16% ten opzichte van de vorige motor. Het verbetert ook de geluidskwaliteit tot op het punt waar de eenheid nagenoeg onhoorbaar is (compressorgehuil behoort definitief tot het verleden). De intercoolers beperken de temperatuur van de inlaatlucht onder druk en optimaliseren zo het vermogen en het rendement.

De nieuwe luchtinlaat werd ingrijpend hertekend in vergelijking met de vorige V8-motor. De inlaatlucht wordt vanaf het centraal gemonteerde voorste gasklephuis rechtstreeks in de inlaat van de compressor gevoerd. De lucht wordt aangeleverd door twee luchtboxen die het stroomverlies beperken en het rendement nog verder opvoeren.

Mechanisch gezien zijn de nieuwe compressor en zijn intercoolers efficiënt ondergebracht in de ‘V’ van de motor om de totale hoogte van de motor te beperken en de eisen op het vlak van voetgangersveiligheid te ondersteunen.

Ongeëvenaarde directe injectie: kracht en zuinigheid
Een van de voornaamste eigenschappen van de nieuwe benzinemotoren is een centraal gemonteerd, meervoudig injectiesysteem dat de brandstof vernevelt, een primeur die de brandstof bij een druk van maximum 150 bar rechtstreeks inspuit in de cilinder. Dat draagt in grote mate bij tot de meer dynamische respons bij lage toerentallen. De plaatsing van de injectoren zorgt ervoor dat de brandstof precies in het midden van de verbrandingskamer wordt afgeleverd om het lucht-brandstofmengsel te optimaliseren en de sturing van de verbranding te verbeteren. De brandstof wordt aangevoerd via twee brandstofpompen onder hoge druk die worden aangedreven door een hulpas in het volledig nieuwe motorblok.

Dankzij de koeleffecten van de directe injectie kon men de compressieverhouding van de atmosferische motor verhogen tot 11,5:1 om zo het verbruik te drukken. Ook bij de compressormotor steeg de compressieverhouding, van 9,1:1 voor de vorige 4.2 tot 9,5:1 nu.

Tijdens de opwarmingsfase gebruikt het verbrandingssysteem diverse injectiestrategieën om tot vijftig % meer warmte te produceren, zodat de katalysator snel wordt opgewarmd en de emissies aanzienlijk dalen.

Koppelafhankelijke variabele nokkenastiming voor meer rendement
Een nieuw type van variabele nokkenastiming (Variable, Camshaft Timing, VCT) introduceert nog een nieuwe technologie. De vier VCT nokkenassen worden niet meer geactiveerd door oliedruk maar door het positieve en negatieve koppel gegenereerd door het openen en sluiten van de in- en uitlaatkleppen. Daardoor kon men de oliepomp van de motor kleiner maken, energie besparen en het verbruik drukken.

VCT werkt onafhankelijk op de vier nokkenassen met een bereik van 62 graden op de inlaatnokken en 50 graden op de uitlaatnokken. De timing wordt geoptimaliseerd door de motorsturing voor een maximaal koppel en vermogen en een minimaal verbruik bij elk toerental.

Het nieuwe VCT-systeem reageert tot drie keer sneller dan voorheen, met waarden tot meer dan 150 graden per seconde. Dat vertaalt zich in een snellere respons op de input van de bestuurder.

De atmosferische motor is ook uitgerust met een variabel nokprofiel (Camshaft Profile Switching, CPS) op de inlaatnokkenas. Naargelang de gebruiksomstandigheden van de motor en de input van de bestuurder zal het CPS systeem een profiel gebruiken dat ideaal is voor lage toerentallen en een ander profiel dat de lifthoogte van de kleppen opdrijft voor betere prestaties.

Hydraulisch bediende, tweedelige drukplunjers schakelen over tussen de verschillende profielen van de nokkenas met drie nokken en wijzigen zowel de lifthoogte als de liftduur. Het nokprofiel voor lagere toerentallen heeft een duur van 214 graden en tilt de kleppen 5,5 mm omhoog. Dat optimaliseert de snelheid van de gassen om het koppel bij lage toerentallen te verhogen en beperkt de wrijving van de kleppentrein om het verbruik te drukken. Bij hoge toerentallen schakelt CPS over naar een profiel met een duur van 250 graden en een kleplifthoogte van 10,5 mm zodat er meer lucht in de motor kan om het vermogen te maximaliseren. De overschakeling gebeurt tussen 2.800 t/min bij hoge belasting en 4.500 t/min bij lage belasting.

Variabel inlaatspruitstuk optimaliseert koppel in het hele toerentalgebied
Bij de atmosferische motor kan een nieuw variabel inlaatspruitstuk (Variable Inlet Manifold, VIM) de lengte van de acht inlaatkanalen laten variëren om het vermogen en koppel over het hele toerentalgebied te optimaliseren. Het vacuümbediende systeem opent de kleppen om een langer inlaatkanaal van 680 mm te creëren bij lage toerentallen en zowel de luchtstroom als het koppel te verhogen. Wanneer het toerental voorbij de 4.700 t/min klimt, selecteren de bedieningen een korter pad van 350 mm om meer lucht in de motor te laten en het vermogen te bevorderen. De motorsturing optimaliseert de positie van de actuator met het oog op een hoger koppel over het hele toerentalgebied.

Omgekeerde koeling verhoogt temperaturen
Elk onderdeel van de twee V8-motoren werd geoptimaliseerd met het oog op efficiëntie, prestaties, koppel bij lage toerentallen en betrouwbaarheid. Er werd een innovatieve omgekeerde koeling gebruikt om de thermodynamica en de wrijving te verbeteren. De omgekeerde koeling pompt koelvloeistof door de cilinderkoppen alvorens die via het motorblok terugvloeit naar de radiator. Dat vertaalt zich in koelere cilinderkoppen en een geoptimaliseerde, pingelvrije ontsteking, die op haar beurt de efficiëntie verhoogt.

Bovendien brengt de 22 kW sterke olie-waterintercooler in het hart van de motor de warmte van de koelvloeistof over naar de smeerolie tijdens de opwarmingsfase. Daardoor is de olie 14 % sneller op temperatuur dan bij het vorige koelsysteem. Dat verlaagt het verbruik in de cruciale opwarmingsfase met ongeveer 1%.

Minder wrijving – iets voor niets
De interne wrijving minimaliseren is van cruciaal belang om het verbruik en de CO2-emissies terug te dringen en stond dan ook centraal bij het ontwerp van de motoren. Resultaat: Jaguars nieuwe AJ-V8 GEN III motoren zijn ook op dit vlak kampioenen in hun klasse en vestigen nieuwe normen voor motorrendement.

Alle motorlagers werden grondig geoptimaliseerd om de wrijving te beperken zonder de betrouwbaarheid in het gedrang te brengen. De diamantachtige koolstofcoating (DLC) werd gebruikt om de wrijving van de drukplunjers van de brandstofpomp te beperken en de zuigermantels werden gecoat met een stevig filmsmeermiddel. De nieuwe motorolie heeft een lagere viscositeit, die bijdraagt tot de grotere onderhoudsintervallen (van 16.000 naar 24.000 km of 12 maanden). Beide V8 motoren zijn voortaan uitgerust met een elektronische oliepeilsensor voor nog meer gebruiksgemak.

Unieke Jaguar sound
De motorklank is een belangrijk kenmerk van alle Jaguars en kan op veel waardering van de klanten rekenen. Met dat in het achterhoofd, hebben de Jaguar ingenieurs de akoestische feedback in het interieur geaccentueerd om het rijplezier nog te verhogen.

De uitlaatklank van de XK werd bijgesteld met het oog op een diepere, krachtigere stem die perfect aansluit bij de toename van het koppel bij lage toerentallen. Bij hogere motortoerentallen zorgt de akoestische feedback van de inlaat samen met het uitlaatsysteem voor die unieke klankkwaliteit die zo eigen is aan Jaguar.

Naast het volledig actieve uitlaatsysteem waarin kleppen open gaan om een aangenamere klank te produceren, kreeg de nieuwe XKR ook nog een inlaatfeedbacksysteem om de klankkleur van de V8, die bij compressormotoren al te vaak te wensen overlaat, te verbeteren. Drukpulsaties van het inlaatspruitstuk worden in een akoestische filter achteraan de motor geleid, die is afgesteld om bij hoge toeren een pittig sportief crescendo te laten horen. De filter wordt gecontroleerd door het motormanagementsysteem dat de klank alleen in het interieur laat wanneer aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

Het nieuwe inlaatfeedbacksysteem zorgt samen met het volledig actieve uitlaatsysteem voor het meest opwindende geluid ooit op een Jaguar.

Nieuwe, geïntegreerde transmissie vult het pakket aan

Elke transmissie is een belangrijke factor in het afleveren van de prestaties die bestuurders zoeken en werkt samen met de motor om de emissies en het verbruik te beperken. Jaguars alom geprezen elektronisch gestuurde zestrapsautomaat, ZF 6HP28, garandeert een ongeëvenaarde combinatie van controle voor de bestuurder en nagenoeg onmerkbare schakelovergangen. Deze automaat laat zich bedienen met de peddels aan het stuur of volautomatisch met de JaguarDrive Selector™ en geeft het nieuwe XK-gamma opwindende prestaties.

De V8-compressormotor met 510 pk DIN en 625 Nm koppel stuurt het vermogen naar de wielen via een opgewaardeerde versie van de ZF 6HP28 met extra koppelingsschijven en een zwaardere koppelomvormer om het extra vermogen het hoofd te bieden.

De transmissie heeft een volledig adaptief schakelsysteem dat garant staat voor naadloze schakelovergangen en dat de prestaties en het verbruik op elk moment optimaliseert. Ze past zich ook voortdurend aan de rijstijl aan en varieert zo van een sportiever naar een zuiniger karakter. De in de transmissie geïntegreerde ‘mechatronische’ sturing omvat de software voor de semiautomatische Jaguar Sequential Shift functie, die wordt ingeschakeld zodra de bestuurder een van de twee schakelhendels aan het stuur gebruikt.

De uitzonderlijke koppelwaarden van de nieuwe motoren maken het mogelijk om de slipvrije overbrugging van de koppelomvormer zelfs bij lage snelheden te gebruiken. Die benadering draagt extra bij tot de daling van het brandstofverbruik, dat zich in de XKR beperkt tot 12,3 l/100 km over de gemengde cyclus. Het geavanceerde design van de transmissie omvat tevens een torsiedemper om ontstekingsimpulsen van de motor te absorberen en de aandrijving nog soepeler te maken. De transmissie is ontworpen om onderhoudsvrij te zijn en de vloeistof moet nooit vervangen worden (filled for life).

Nog een primeur voor Jaguar is de nieuwe actieve differentieelsturing (Active Differential Control, ADC), de laatste fase van de V8 compressoraandrijving, die is ontworpen om de grip en de dynamische stabiliteit te verbeteren. Het elektronisch gestuurde differentieel past zich continu aan de input van de bestuurder en de beschikbare grip van elk individueel wiel aan. Het differentieel wordt gestuurd door een interne elektromotor en een mechanisme met “ball-and-ramp” en omvat een meerschijvenkoppeling die koppel naar het wiel met de meeste grip stuurt en zo de tractie van de wagen maximaliseert. De meerschijvenkoppeling is ontworpen om overdreven differentieelslip te voorkomen, maar onderscheidt zich fundamenteel van een klassieke tractiecontrole die de remmen gebruikt om differentieelslip te corrigeren nadat het zich heeft voorgedaan.

Voor het eerst introduceert het XK gamma de innovatieve JaguarDrive Selector™ als transmissie bedieningsinterface. De JaguarDrive Selector™, die voor het eerst te zien was op de Jaguar XF, kreeg een draaitoets die oprijst in de hand van de bestuurder wanneer de motor wordt gestart. Deze ergonomisch en efficiënte transmissiecontrole is gebruiksvriendelijk en bovendien ruimtebesparend.

De Selector is trouwens veel meer dan een discrete maar erg praktische oplossing om de modus van een automaat te kiezen. Hij draagt ook bij tot de sterke ‘handdruk’ van de wagen voor de bestuurder. Neem plaats in de XK en de startknop voor de Jaguar DriveSelector™ begint rood te pulseren zoals een hartslag. Druk op die knop om de motor te starten en de JaguarDrive Selector™ in gegoten aluminium rijst op tot in uw hand.

Van dan af worden de functies van de automatische transmissie gewoon geselecteerd door aan de toets te draaien. Bij wijze van voorbeeld gebeurt de overgang van Drive naar Drive Sport met een simpele druk- en draaiactie. Om terug te keren van S naar D werkt de draaiknop met een veer zodat men niet aan de Selector hoeft te trekken. Eenvoudiger kan niet. En wanneer de motor wordt uitgeschakeld, keert de JaguarDrive Selector™ automatisch terug naar de ‘Park’ stand.

Rijdynamiek
“De XK is altijd al een uitzonderlijke sport-GT geweest en is nu geëvolueerd tot een wagen die nog meer sensaties biedt in de vorm van de XKR. Met zijn enorme vermogens- en koppelreserve vestigt hij nieuwe normen op het vlak van dynamisch evenwicht en slaagt hij erin om tegelijk erg krachtig en aangenaam uit de hoek te komen en toch evenwichtig en toegankelijk te blijven.”
Mike Cross, Vehicle Integrity Chief Engineer.

De nieuwe ‘handdruk’ van het JaguarDrive Control systeem is een subtiele verwijzing naar het nog meer uitgesproken sportieve karakter en de uitzonderlijke dynamiek van de nieuwe XK, dat rijden tot een uitzonderlijk opwindende en lonende ervaring maakt, zoals men dat van een volbloed sportwagen en een klassieke grand tourer verwacht. De jongste generatie van Adaptive Dynamics vervangt Jaguars beproefde elektronische ophanging (Computer Active Technology Suspension, CATS) door een meer geavanceerde oplossing. De actieve schokdemperafstelling elimineert veel compromissen van een passief dempersysteem, waarbij men moet kiezen tussen een zachtere afstelling voor meer comfort of een stijvere demping voor een sterker gecontroleerd weggedrag. CATS ruimde dat compromis uit de weg door de schokdempermodus automatisch aan te passen aan de staat van de weg en de rijstijl van de bestuurder. Maar waar CATS slechts twee modi bood, ‘zacht’ en ‘stijf’, onderscheidt het nieuwe adaptieve schokdempersysteem zich door een dempingsstrategie die continu varieert tussen uiteenlopende extremen. Dat komt zowel het rijcomfort als het weggedrag en de grip ten goede.

Het systeem moet in de eerste plaats de verticale koetswerkbewegingen, de rolbewegingen en de duik- en steigerneigingen onder controle houden. Honderd keer per seconde analyseren de adaptieve schokdempers de koetswerkbewegingen en wordt elke demper afgesteld op een bepaald niveau om een constante en horizontale rijhoogte te behouden en zo de controle te maximaliseren zonder het rijgedrag in het gedrang te brengen. Eveneens honderd keer per seconde voorspelt het systeem de rolverhouding op basis van de stuurinput en verhoogt het selectief de dempingskrachten om die rolverhouding te verlagen (en dus de feedback en het vertrouwen van de bestuurder te verbeteren). Honderd keer per seconde analyseert de adaptieve schokdemping ook de duik- en steigerneiging als gevolg van de gas- en reminput en varieert het systeem opnieuw de dempingskrachten om die neigingen in te perken en het comfort en de controle verder te verbeteren.

Bovendien bevordert Adaptive Dynamics het rijgedrag door de wielpositie vijfhonderd keer per seconde te controleren en de dempingsverhouding automatisch te verhogen wanneer de ophanging haar aanslagpunten nadert. Het controleert ook springende wielen op ongelijk wegdek door de demping te variëren en om het even welk wiel uit een natuurlijke springfrequentie te halen.

In het interieur stelt de JaguarDrive Control™ interface de bestuurder in staat om te communiceren met het Adaptive Dynamics systeem door modi voor uiteenlopende rijomstandigheden te kiezen. In de ‘Dynamic’ modus verhoogt Adaptive Dynamics de koetswerkcontrole voor een sportiever rijgedrag. Deze dynamische modus communiceert ook met de motorelektronica om de reacties op het gaspedaal responsiever te maken en het schakelen sneller te laten verlopen.

De Wintermodus werd geïntroduceerd op de XF en is ook voor het eerst te zien in de XK, waar hij nog een dimensie van dynamisch vernuft toevoegt. Waar de dynamische modus een sportiever gevoel geeft, biedt de wintermodus een meer gedempte gaspedaalrespons voor een progressievere controle in gladde omstandigheden, met speciaal uitgewerkte schakelsettings die schakelovergangen uitstellen en verzachten voor een betere controle bij beperkte grip.

Met het oog op zijn extra vermogen en prestaties biedt de nieuwe XKR de meest geavanceerde dynamische controle van alle versies dankzij de samenwerking tussen de Active Differential Control en Adaptive Dynamics die samen JaguarDrive Optimisation™ vormen. Daardoor worden de functies van JaguarDrive Control™ en Adaptive Dynamics volledig geïntegreerd in die van de nieuwe actieve differentieelsturing (Active Differential Control, ADC), een elektronisch gestuurd alternatief voor de traditionele, mechanische differentiëlen met beperkte grip dat veel subtielere controlestrategieën biedt.

ADC werkt volledig automatisch en kan zijn vergrendelingskoppel (en dus de hoeveelheid koppel die naar elk aangedreven wiel wordt gestuurd) laten variëren naargelang de ondergrond en het vermogen. De subtiele controlestrategieën optimaliseren de tractie van elk wiel, verbeteren de acceleraties op wegdekken met beperkte grip en kunnen ook de stabiliteit verhogen wanneer dat nodig is.

Door samen te werken met andere systemen zoals de tractiecontrole (TCS) en het ABS-systeem kan ADC de globale prestaties van de wagen dus aanzienlijk verbeteren en een nog nauwkeuriger rijgevoel afleveren.

Hoewel de minder krachtige XK en XK Portfolio niet beschikken over de actieve differentieelsturing van de XKR, gebruiken ze wel een nieuw, opgewaardeerd mechanisch differentieel dat een uitzonderlijke grip en stabiliteit garandeert bij hoge versnelling.

De dynamische stabiliteitsregeling (Dynamic Stability Control, DSC) voor het nieuwe XK gamma kreeg een specifieke afstelling en biedt op alle modellen de keuze tussen vier modi die de bestuurder kan selecteren: normaal, winter, TRAC DSC en DSC OFF. De normale modus is ideaal voor het dagelijkse verkeer en is ook de standaardinstelling die automatisch wordt geselecteerd bij het starten. De wintermodus, die voor het eerst werd gelanceerd op het XF gamma, is speciaal ontwikkeld om het rijgedrag en het vertrouwen van de bestuurder in gladde omstandigheden te verhogen. De modus TRAC DSC is een sportievere instelling die de ervaren bestuurder de mogelijkheid geeft om het prestatiepotentieel volledig te benutten en meer rijplezier uit de wagen te puren. DSC OFF laat de bestuurder (wanneer de omstandigheden het toelaten) de keuze om de elektronische bescherming volledig uit te schakelen door de DSC controletoets gedurende tien seconden in te drukken.

Technologie en rijhulpmiddelen

De nieuwe XK, XK Portfolio en XKR bieden zowel in de Coupé als in de Cabrio een aantal rijhulpmiddelen die de nieuwste geavanceerde technologieën gebruiken. Jaguar blijft trouw aan zijn bewezen principes en gebruikt deze technologieën om de bestuurder bij te staan, niet om zijn werk over te nemen. Jaguar mikt dus op rijplezier voor bestuurder en passagier, in plaats van een overdaad aan hoogtechnologische gadgets.

Enkele van de praktische kenmerken van de nieuwe XK zijn de intelligente, automatische bi-xenon koplampen met sproeiers, een dynamische hoogteregeling, hoekverlichting die wordt geactiveerd door de richtingaanwijzers om de zichtbaarheid in de bochten te verhogen en optionele dynamisch meedraaiende koplampen (Active Front Lighting, AFL). Standaard beschikt het nieuwe XK gamma bovendien over luchtsensoren om de kwaliteit van de interieurlucht te optimaliseren door de klimaatregeling, keyless start, een snelheidsregelaar, zelfdimmende, inklapbare buitenspiegels en een parkeerhulpsysteem voor en achter.

Veiligheid

Naast de verborgen, automatische koprolbescherming van de Cabriolet, beschikt elke wagen in het nieuwe XK gamma over een motorkap die omhoogkomt bij aanrijdingen met voetgangers. Bij aanrijdingen met voetgangers, komt de motorkap in slechts 30 milliseconden 170 mm omhoog om een vrije ruimte te creëren tussen het oppervlak van de motorkap en de harde aanslagpunten eronder om zo vooral de ernst van hoofdletsels te beperken zonder te raken aan de lage motorkaplijn van de nieuwe XK. Een energieabsorberend bumpersysteem helpt in het geval van een aanrijding tevens letsels aan de onderbenen van voetgangers te beperken.

Jaguars remhulpsysteem (Emergency Brake Assist, EBA) is standaard op de nieuwe XK en alle modellen met de adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise Control, ACC) krijgen het Advanced Emergency Brake Assist. Dat laatste gebruikt de radar van het ACC systeem om de afstand tot en de snelheid van voorliggers te berekenen en verhoogt indien nodig de druk in de remleidingen om de impactsnelheid te minimaliseren wanneer een ongevalrisico wordt gedetecteerd. De bestuurder wordt gewaarschuwd met een hoorbaar signaal.

Voor de inzittenden omvat elke wagen in het nieuwe XK gamma frontale, zijdelingse en borstkasairbags met nieuwe technologieën die de belasting op het lichaam beperken als de frontale airbag wordt ontplooid. Het Adaptive Restraint Technology Systeem (ARTS) gaat na of de zetels bezet zijn en de gordels gebruikt worden en meet de positie van de zetel en de richting en ernst van de impact. Op basis van al die gegevens bepaalt het de meest geschikte ontplooiing van de airbag bij incidenten. Bovendien beschermt Jaguars Protect-systeem de inzittenden tegen whiplashletsels bij achterwaartse aanrijdingen.

Stijlvolle nieuwe velgen

Het nieuwe XK gamma lanceert vijf nieuwe lichtmetalen velgen. Sommige daarvan vervangen eerdere velgen, andere introduceren bijkomende designs. Samen brengen ze het totale aantal lichtmetalen velgen voor de nieuwe XK op zeven.

Het aanbod begint bij Jaguars 18″ Venus velgen met zeven spaken voor de XK modellen. De nieuwe 19” velg Caravela met tien dubbele spaken is voortaan standaard op de XK Portfolio en als optie verkrijgbaar op de XK.

De gloednieuwe 19” velg Artura met tien schoepvormige spaken is verkrijgbaar in een gelakte afwerking en met klassieke of runflatbanden. Deze velgen Artura zijn als optie verkrijgbaar op de XK, de XK Portfolio en (als runflat) ook op de XKR. Ook nieuw is de 19” Tamana velg met tien spaken. Die wordt standaard gemonteerd op de XKR en is uniek voor dit model.

Een nieuw 19” noodreservewiel wordt standaard geleverd voor de XKR, terwijl de gewicht- en ruimtebesparende Jaguar bandenreparatiekit nog steeds de plaats van een reservewiel inneemt wanneer er 18” velgen zijn gemonteerd.

Opvallende 20” velgen blijven verkrijgbaar als sportieve optie op het hele nieuwe XK gamma en benadrukken de sportieve inborst en de assertieve, gespierde look van het model. Er worden twee types 20” velgen aangeboden: de Kalimnos velg met vijf dubbele spaken is optioneel voor de XK, de XK Portfolio en de XKR. De R Performance Nevis velg met zeven dubbele spaken is voorbehouden voor de XKR en vult het gamma velgen aan.

Met de recente toevoeging van de nieuwe koetserkkleuren Claret, Spectrum Blue en Kyanite Blue, wordt het schitterende kleurenpalet voor het koetswerk van de nieuwe XK, XK Portfolio en XKR uitgebreid tot 14 kleuren. Twee daarvan, Salsa en Cashmere Gold, zijn exclusief voorbehouden voor de XKR.

Uitrusting

Naar goede gewoonte biedt Jaguar heel wat nuttige en intuïtieve technologieën, die worden aangestuurd door het heldere en elegante 7”-aanraakscherm in de middenconsole, dat standaard is voorzien voor alle modellen. Op de nieuwe XK, XK Portfolio en XKR biedt het aanraakscherm toegang tot de regeling van de klimaat- en audiosystemen, het satellietnavigatiesysteem, de Bluetooth-connectiviteit en de aansluiting voor draagbare audiobronnen, stuk voor stuk standaard voorzieningen. Het satellietnavigatiesysteem werkt met dvd kaarten, invoer op basis van postcodes en verkeersinformatie. De aansluiting voor draagbare audiobronnen biedt de mogelijkheid om iPods en andere opslagmedia via een USB poort aan te sluiten op het geluidssysteem van de wagen, met volledige bediening via het aanraakscherm.

Het gamma optionele audiosystemen voor het nieuwe XK gamma bestaat uit systemen met enkele cd-speler of cd-wisselaar, de Jaguar luxe audio installatie of het topsysteem van Bowers & Wilkins. Het Bowers & Wilkins systeem is een 525 Watt sterk systeem met Dolby® ProLogic® II Surround Sound, driekanaals stereo met unieke versterker, Kevlar mid-range luidsprekers met hoog vermogen en beperkte vervorming en speciaal ontworpen aluminium tweeters.

Digitale radio (Digital Audio Broadcasting, DAB) is eveneens verkrijgbaar.

Comfortabele eigendomservaring

Ondanks hun prestatieniveau en luxe zijn de nieuwe XK, XK Portfolio en XKR ontworpen als erg betrouwbare wagens voor dagelijks gebruik. Zowel de atmosferische variant als de compressorversie van de nieuwe 5.0 AJ-V8 GEN III motor biedt een groot onderhoudsinterval van 24.000 km in plaats van 16.000 km. Elke nieuwe XK beschikt nu over sensoren voor de oliekwaliteit en remblokslijtage zodat de bestuurder deze kritieke elementen gemakkelijk en regelmatig kan opvolgen. Bij een ongeval helpt de opgeschroefde voor- en achterpartij de herstelkosten te beperken.

“De XK is altijd al een uitzonderlijke sportwagen geweest. Nu is hij geëvolueerd tot een nog meer opwindende auto, die Jaguars legendarische prestaties combineert met nieuwe, geavanceerde technologieën en hoogstaande luxe om een onvergelijkbare sportwagen te creëren.”
Russ Varney, Chief Programme Engineer XK, Jaguar Cars.

Deel dit bericht:

5 reacties op "Officieel: Jaguar XK-R"

  1. XliljeezyX 14-01-2009 om 15:51

    Hij blijft gewoon prachtig!

  2. Henk van den Berg 16-01-2009 om 22:00

    Wij gaan hem morgen (17 januari 2009) definitief maken, nadat we in oktober besteld hadden. In maart gaan we rijden: we zijn benieuwd.

  3. MRM 16-01-2009 om 23:01

    laat gerust weten hoe hij rijdt!

  4. drakie 24-01-2009 om 17:55

    Rijd hij goed??

    Gr,

  5. XliljeezyX 24-01-2009 om 17:56

    @ Darkie.
    Je kan die vraag beantwoorden om naar de dealer te gaan en vragen voor een proefrit.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...