BMW 6 - 10
We trappen de top 10 binnen met de BMW 6 serie. Vanaf nu enkel nog sportwagens in de race naar de top. De 6 reeks is de sportcoupé van BMW. De lange motorkap die subtiel afgelijnd werd naar de voorkant met dichtgeknepen lichten en dito luchtrooster geven een agressieve frontale look. Schrikwekkend is hij op het eerste zicht. Deze wagen is volgens mij, naast de BMW 7, de mooiste wagen in het huidige BMW gamma.

Niet echt moeilijk ook, BMW’s designafdeling heeft er zich de laatste jaren makkelijk van af gemaakt. Of kan jij de BMW 1, 3, 5 en Z4 mooie wagens noemen? Er valt over te discussiëren maar als ik je zeg dat je er één “oké” mag vinden dan gaat iedereen akkoord dat de andere drie in de prullenmand thuishoren. Eerlijk gezegd is er ook een probleem met het design van de BMW 6 reeks. De foto bovenaan is niet zomaar gekozen want de achterkant slaat de lijn volledig mis, alsof een spion van Mercedes er nog snel een lijntje heeft bijgetekend en niemand het heeft opgemerkt. Zelfs als je zoekt op google vind je vreemd genoeg niet zo veel foto’s van zijn achterkant. Misschien zijn ze er zelf ook niet zo trots op.

Genoeg over uiterlijk want dat is maar de helft van wat een GT sportcoupé moet bieden. “Power is everything.” Als we het over power hebben dan hebben we het over de M6 versie. Een 5 liter V10 die 507 Pk kan creëren, dit alles zorgt voor een ontspannen sprint naar 100 km/h in 4,6 seconden. Toch doet de M6 het normaliter met 400 Pk’s. Duitse auto zijnde moeten er eerst enkele procedures gevolgd worden om de 507 Pk’s te unlocken. Een M knop op het stuur indrukken en met de idrive 2 minuten de sportinstellingen bijschroeven en je bent er klaar voor. 0 naar 100 kan dan plots wel eens 2minuten en 4,6 seconden duren. Maar ach zo’n details maken het verschil niet. Eens in M-mode wordt deze BMW een hoogtoerige machine, luid brullend tot 7500 toeren en schrikwekkend voor iedere voorbijganger. Ook handig is de head up display die je in “beast modus” krijgt, zeker als je op de weg gefocused wil blijven en het schakelen niet wil vergeten. Al dit angstaanjagend geweld en flashy “M” opties kosten je wel minimaal 114.700 euro.

Uiteraard valt dit ook goedkoper te regelen. Een korte blik op de BMW website toont ons dat er twee kleinere motoren in het gamma zijn opgenomen. De 630i coupé neem je mee vanaf 66.850 euro en de 650i (V8 4,8 liter) vanaf 80.150 euro. Hieronder vind je nog wat extra foto materiaal van deze 6 reeks.

Head up display
BMW M6 Head Up Display

Voorkant
BMW 6 Voorkant

Achterkant M6
BMW M6 Achter

BMW M6 interieur (beetje overkill)
BMW M6 Interieur