Gerelateerde artikels
Na de zuiver elektrische e-C3 presenteert Citroën nu de reguliere C3 uitvoering met (mild hybride) benzinemotor én een scherp prijskaartje!
Als we de Fransen autobouwer mogen geloven vervangt deze nieuwe Citroën C3 diens iconische voorganger dat zijn succes bouwde op expressieve stijl en uniek comfort. Het behoudt zijn gekende kwaliteiten, versterkt zijn volkskarakter en biedt nog veel meer. Zo komt deze C3 met nieuwe technologie, connectiviteit en veiligheid. De koffer werd 10 liter groter en slikt nu 310 liter bagage. Al kan je het laadvolume nog vergroten met de neerklapbare (60:40) achterbank.
Naast de zuiver elektrische ë-C3 uitvoering werkt Citroën aan een (mild) Hybrid uitvoering … die later gelanceerd zal worden. Momenteel draait het dus volledig om de gekende 1.2-liter driecilinder PureTech benzinemotor met 100 pk en handgeschakelde versnellingsbak. Prestatiecijfers werden niet vrijgegeven. Wel dat er met You en Max slechts twee (goed uitgeruste) uitrustingsniveau’s beschikbaar zijn. De eerste omvat reeds de Advanced Comfort ophanging, head-up display, parkeersensoren achteraan en LED verlichting vooraan. Wie ook LED achterlichten wil moet voor een C3 Max gaan, dan profiteer je tevens van de getinte achterruiten, 17” lichtmetalen velgen, automatische airco, achteruitrijcamera en 10,25” infotainmentsysteem met draadloze Apple CarPlay / Android Auto.
Wederom hanteert Citroën een bijzonder aantrekkelijk prijsbeleid voor de C3, zo heb je er al eentje voor 14.990 euro (C3 You). Of 19.200 euro voor de topversie. Bestellen kan vanaf NU bij je favoriete Citroën verdeler! Voor de ë-C3 EV variant vragen ze daar 23.300 euro want eveneens relatief scherp is.
De nieuwe Citroën C3 komt eerst als zuiver elektrische ë-C3 met een scherp prijskaartje (vanaf 23.300 euro) en werkbaar rijbereik (320 km)!
Het is algemeen weten dat onder andere Tesla, Volkswagen, Skoda en Renault aan een betaalbare elektrische wagen van minder dan 25.000 euro werken. Citroën maakt het met de vierde generatie C3 alvast waar want de ë-C3 is er vanaf 23.300 euro! En dat is exclusief de EV premie van de Vlaamse Overheid.
Gezien de actuele crossover hype blijft aanhouden zoekt de Citroën ë-C3 het wat hoger (+50 mm). Tegelijk ook langer (+19mm) en breder (+6mm) Designmatig komen zelfs diverse stijlelementen over van het schattige Oli conceptmodel. Ook toekomstige Citroën modellen zullen deze nieuwe grille meekrijgen. Met diverse uitvoeringen (You en Max) en personalisatiemogelijkheden maak je snel een frisse C3 EV configuratie. Joie de vivre !
Binnenin prijkt er geen dashboard meer, de Franse autobouwer spreekt vol lof over de “C-Zen Lounge”. De verhoogde koetswerkvorm resulteert alvast in een verbeterde zichtbaarheid rondom en gemakkelijke instap. Naast een compact stuurwiel en smal digitaal instrumentenpaneel prijkt er centraal nog een handig infotainmentsysteem met moderne functionaliteit. In de koffer is er ruimte voor 310 liter bagage.
De nieuwe Citroën ë-C3 is hip, efficiënt, veelzijdig, goedkoop én comfortabel!
De elektromotor van de Citroën ë-C3 is 113 pk sterk. Na ongeveer 11 seconden zit je hiermee aan 100 km/u en bij 135 km/u is de topsnelheid reeds bereikt. De 44 kWh accupack (LFP) staat garant voor 320 km (WLTP) rijbereik. Snelladen kan aan 100 kW (DC) waardoor je in minder dan 30 minuten terug een volle batterij (80%) hebt. Aan een klassieke laadpaal lukt het aan 7,4 kW (4u10) of 11 kW (2u50) Naast hip, efficiënt en goedkoop wil de ë-C3 ook graag comfortabel zijn. Daarvoor staan de Advanced Comfort zetels én gelijknamige ophanging (inclusief progressieve hydraulische veerpoten) paraat. Voor een ë-C3 bestelbon verwijzen we je graag door naar de Belgische Citroën verdeler. Pas midden 2024 verwachten we de eerste exemplaren. Later (2025?) volgt er nog een goedkopere ë-C3 variant met ongeveer 200 km actieradius die onder de grens van 20.000 euro wil duiken! Ook een klassieke C3 variant met benzinemotor verwachten we ook nog.
De knotsgekke (maar ook best schattige) Citroën Ami Tonic is gehuld in energieke kleuren (kaki + geel) waarmee de verregaande personalisatiemogelijkheden nogmaals benadrukt worden.
De Citroën Ami. Een knotsgekke stadswagen die volgens de letter van de wet slechts een “quadricycle” (gemotoriseerde vierwieler) is. Dat biedt mogelijkheden voor een jonger publiek (vanaf 16 jaar) die zich in een stedelijke omgeving graag trendy en eco friendly (lees: vooral droog) willen verplaatsen. Dat je maximaal 50 km/u haalt is hier dan ook geen enkel probleem. Het rijbereik van 75 km volstaat prima.
Citroen Ami Tonic is er vanaf 8.990 euro
Naast de Ami, utilitaire Ami Cargo en exclusieve Ami Buggy voegt Citroën nu de Ami Tonic toe aan het gamma. Dit in België, Frankrijk, Italië, Portugal, Groot-Brittannië, Griekenland, Marokko en Turkije. Zo’n Citroën Ami Tonic is snel te herkennen aan talrijke accenten in het citroengeel of kaki groen. Niet geheel onlogisch dus dat de Ami Khaki en Ami Vibe daardoor uit het gamma verdwijnen. Wie écht goed kijkt/vergelijkt zal ook andere mist/koplampen bemerken net zoals andere wielkoppen, dakrails en de zwarte voorkant onder de voorruit. Binnenin oogt het nog steeds relatief sober/sereen. Wel is de Ami Tonic standaard uitgerust met een telefoonhouder, opbergvakken, deurnetten, centraal scheidingsnet en tassenhaak. Allen dragen ze bij tot de verhoogde praktische inborst van deze guitige Fransman. Ook al zou je dat misschien niet op het eerste zicht zeggen. In België is de funky Ami Tonic (zonder tonic) beschikbaar vanaf 8.990 euro, bestellen kan hierrr online.My Ami Play connectiviteit
Tevens profiteert het volledige gamma van de nieuwe Ami Play connectiviteitstoepassing. Niet met een haarscherp touchscreen zoals vaak/altijd … maar met een handige app die alle essentiële functies mooi combineert. Denk aan media, radio telefonie en navigatie. Via de specifieke Citroën Switch knop kan je Ami Play activeren.Lees hier onze rijtest met de Citroën Ami!