Om de verkeersveiligheid en de mobiliteit te verhogen moet de maximumsnelheid op sommige wegen naar omlaag, toch als het van verscheidene organisaties afhangt.

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits is volop bezig met het regionaliseren van verschillende mobiliteitsbevoegdheden. Naar aanleiding daarvan liet ze de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een bevraging organiseren bij tal van organisaties die actief zijn rond verkeersveiligheid en mobiliteit. Daar kwamen maar liefst 31 aanbevelingen uit voort. Waarvan onder andere de hervorming van de rijopleiding waarbij levenslang leren centraal komt te staan. Daarnaast moet de technische keuring worden uitgebreid tot alle gemotoriseerde voertuigen, waaronder ook landbouwvoertuigen en motorfietsen. Maar ook een snelheidsverlaging op verschillende wegentypes werd sterk aanbevolen.

Zo stellen de organisaties voor de maximumsnelheid op wegen met 2×2 rijstroken voorzien van een middenberm te verlagen tot 90 km/u in plaats van de huidige 120 km/u. Op andere wegen buiten de bebouwde kom moet 70 kilometer per uur de regel zijn. Dit alles moet helpen het aantal verkeersdoden tegen 2020 te verlagen tot 200 per jaar. Dat is uiteraard fantastisch, maar gaat het ook ons fileleed verzachten? We kunnen alvast een voorbeeld nemen aan Nederland, waar slimme verkeerslichten (bij weinig verkeer zal diegene die als eerste het kruispunt nadert ASAP groen licht krijgen zodat je niet hoeft te stoppen) op nagenoeg elk kruispunt te vinden zijn en er zelfs al een Weg van de Toekomst ligt. (via: Knack)