Recyclingbijdrage header
Nederland is koploper in autorecycling: 95% van een autowrak wordt er gerecycleerd.

In Nederland wordt ruim 95% van iedere afgedankte auto gerecycled tot bruikbare grondstoffen. Daarmee behoort het land tot de koplopers in Europa. De recycling van autowrakken wordt mogelijk gemaakt met de verwijderingsbijdrage van € 45 die kopers van nieuwe auto’s betalen. Deze bijdrage heet vanaf 2013 recyclingbijdrage omdat deze term beter de lading dekt. Recent onderzoek laat zien dat maar een klein deel van de autokopers op de hoogte is van het feit dat ze een bijdrage betalen en wat daarmee gebeurt. Reden voor ARN, de organisatie die de recyclingbijdrage int, om in maart een voorlichtingscampagne te voeren over de 95% recycling en de nieuwe recyclingbijdrage.

Het hoge recyclingpercentage van Nederland komt volgens Arie de Jong, directeur ARN, door de hechte samenwerking in de branche en de toepassing van moderne scheiding technologieën. De Jong: “Het gaat in Nederland goed met de recycling van autowrakken. Dat we 95% van oude auto’s recyclen tot bruikbaar restmateriaal is een prestatie waarop niet alleen de autobranche maar ook de Nederlandse consument trots kan zijn. In Nederland vormen de inzamelbedrijven, autodemontagebedrijven, recyclingbedrijven en shredderbedrijven een sterke keten . Daarnaast slagen we er in om met behulp van technologie de laatste (moeilijke) procenten nog te recyclen in een PST fabriek in Tiel. In deze Post Shredder Technologie fabriek wordt het laatste restant van de auto – het shredderafval – gescheiden in bruikbare materiaalstromen. In 2011 heeft ARN een Europese erkenning gekregen voor de keuze om met de PST fabriek de 95% te realiseren. Met een LIFE+ subsidie zijn we een demonstratieproject geworden voor andere EU-lidstaten.”

Met de huidige stand van de techniek werken we aan het realiseren van een echte grondstoffenrotonde. Het gebruik van recyclaten zou door de overheid flink kunnen worden aangemoedigd. Dit kan voorkomen dat afval, dat met scheidingstechnieken opgewerkt kan worden tot secundaire grondstoffen, verbrand wordt. Voor het afval afkomstig van auto’s is dat niet meer nodig. Fiscale ondersteuning van duurzaamheid is al een bekend fenomeen in de automobielbranche. Meer informatie kan je vinden op de website van ARN.