Michelin onthult de waarheid omtrent versleten banden - Long Lasting PerformanceWat andere bandenconstructeurs ook mogen zeggen, kwalitatieve banden met een minimale profieldiepte van 1,6 mm zijn in alle weersomstandigheden veilig, performant, zuinig en functioneel!

Dankzij die vier rubberen elementen staat je wagen in direct contact met het aardoppervlak, het belang van goede banden is daarmee hopelijk direct duidelijk gemaakt. Exemplaren van een premium merk zijn niet goedkoop al investeren die A merken natuurlijk wel heel veel tijd en energie in dé perfecte band. In de plaats van blitse velgen, hightech gadgets en rijhulpsystemen zouden we misschien beter méér aandacht besteden aan een set banden.

Michelin onthult de waarheid omtrent versleten banden - Long Lasting PerformanceMichelin onthult de waarheid omtrent versleten banden - Long Lasting Performance

Volgens de wetgeving moeten banden minimaal een profieldiepte van 1,6 mm hebben. In het hightech en gloednieuw Research & Development Center van Michelin in Ladoux (Zuid Frankrijk) konden we vaststellen dat zelfs versleten banden zich nog steeds functioneel en performant gedragen. Met deze praktijktest wil Michelin tegengas geven aan directe concurrenten die laten weerklinken dat je banden met een profieldiepte vanaf 3 mm best zou wisselen. Daarmee spreekt de Franse bandenboer ietwat tegen de eigen winkel, de consument is anderzijds wel de dupe van te vroeg wisselen.

Michelin onthult de waarheid omtrent versleten banden - Long Lasting Performance

Zo weegt niet enkel de kostprijs van een vierdelige set nieuwe banden stevig door, daarnaast vraagt de productie ervan heel wat van de natuur qua grondstoffen én CO2 uitstoot. Een versleten band (lees: profieldiepte van 1,6 mm) biedt daarnaast veel minder rolweerstand en gedraagt zich dan ook een pak zuiniger dan in nieuwstaat.

Na diverse workshops in het zonnige Ladoux kwamen we tot de volgende constataties:

– Inzake verkeersveiligheid en performante banden denken we vaak aan een noodstop op natte ondergrond. In dergelijke weersomstandigheden komt de beperkte rijvaardigheid van Jan Modaal misschien sneller naar boven maar bijvoorbeeld in Londen is het 71% van de tijd droog.

– Banden worden naarmate ze verslijten in droge omstandigheden steeds veiliger omdat de grip toeneemt dankzij een groter loopvlak, de remweg zal dus korter worden. Tevens maken ze minder geluid!

– Op een nat wegdek zal een kwalitatieve band tijdens verschillende manoeuvres even goed remmen rechtdoor, lateraal als in een draai- of tolbeweging.

– Budgetbanden mogen dan financieel aantrekkelijker zijn, kwaliteit heeft zijn prijs en in dit geval is je veiligheid daaraan verbonden. Onze praktijktest wees uit dat een versleten A-merk band een kortere remweg bezit op natte ondergrond dan een gloednieuwe C-merk band. Dit omdat er talloze factoren zijn die de prestaties van een band beïnvloeden: ontwerp van het karkas, materialen, rubber compounds, loopvlakprofiel, de vorm van de groeven / lamellen, … Niet toevallig datgeen waar de betere/duurdere banden in uitblinken!

Michelin onthult de waarheid omtrent versleten banden - Long Lasting PerformanceMichelin onthult de waarheid omtrent versleten banden - Long Lasting Performance

Michelin onthult de waarheid omtrent versleten banden - Long Lasting Performance

Michelin wil daarnaast graag gespecialiseerde testinstanties en consumentenorganisaties aanraden om niet enkel banden te testen in nieuwstaat. Vergelijkingen op het einde van de levensduur zijn zeer nuttig en tonen het rendement van het prijsverschil – en stevige investeringen – van de premiummerken.

Conclusie
Long Lasting Performance is de kerngedachte bij Michelin tijdens de ontwikkeling van nieuwe banden voor personenwagens, enkel de (bouw)kwaliteit en niet de profieldiepte is hét criterium voor de veiligheid. Dit vanaf de initiële ingebruikname tot aan het einde van zijn levensloop, een feit dat de consument dringend onder het oog mag beginnen zien.

Moraal van het verhaal: koop kwalitatieve banden van een A-merk en verwissel ze pas wanneer je aan aan de wettelijke minimale profieldiepte (1,6 mm) zit, de natuur, je veiligheid en portefeuille zullen je dankbaar zijn.

Michelin onthult de waarheid omtrent versleten banden - Long Lasting Performance

Tekst: Benjamin Van Maldergem