Bekijk hier deel 5 van onze verslaggeving omtrent het
Autosalon van Genève met Bentley, Jaguar, Renault, Tesla, Volvo en Touring Superleggera.
De Britse luxewegenbouwer Bentley pakt hier op het Autosalon van Genève stevig uit voor het vermogende cliënteel dat zich liever laat voeren. Enerzijds hebben we de lancering van de
V8 S variant van de strakke
Flying Spur, maar een pak belangrijker is de milde facelift voor het
Mulsanne vlaggenschip. Die had al een overtreffende trap met de Mulsanne Speed, nu komt daar nog eens een overtreffende trap qua beenruimte (+ 25 cm) bij met de Mulsanne EWB! Vorig jaar kregen we hier de nieuwe
Bentayga SUV voor het eerst te zien, nu maken we ons klaar voor de eerste klantenleveringen.
Naast het meer zakelijke gamma met ondermeer de XE, XF en XJ presenteert Jaguar de krachtigste F-Type ooit, de
SVR! Het resultaat van de knappe koppen bij de SVO divisie die ondermeer ook de
Project 7 en
Range Rover Sport SVR fabriceerden. De
Jaguar F-Type SVR is zowel als Coupé als Cabriolet te verkrijgen, beiden voorzien van een 575 pk sterke 5.0-liter V8. Te herkennen aan een aangedikte bodykit, unieke 20″ velgen en een grote spoiler achteraan, reeds nu al te bestellen vanaf respectievelijk €140.820 en €147.920.
Na de
Espace,
Kadjar en
Talisman is het nu tijd voor een
nieuwe generatie Mégane. Op onze eigenste Autosalon van Brussel zagen we deze populaire Fransman als
hatch, hier in Genève staat hij als praktisch Mégane Grandtour. Deze slikt 580 liter maar kan dat nog eens verdubbelen met de achterbank plat. Tegelijk krijgen we van Renault nog een praktische nieuwkomer, de
Scénic MPV, intussen al de vierde generatie. Ook deze Scénic krijgt frisse looks, voor het interieurdesign en motorengamma rekent deze familieman op de Mégane. Later dit jaar te verkrijgen, ook een Grand Scénic zal je dan terugvinden bij de Renault dealer.
Na de
Roadster en
Model S zijn ze bij Tesla klaar voor het grote werk, namelijk een SUV die tot
Model X werd gedoopt. De riante binnenruimte, hoge zitpositie en gekke
Falcon vleugeldeuren zijn de grootste voordelen van de
vierwielaangedreven Tesla Model X, qua motoren wordt het
vernieuwde aanbod van de Model S overnomen. Zo kan je kiezen uit een 70D (400 km rijbereik) of 90D (470 km rijbereik). Deze laatste optioneel is te verkrijgen als P90D met de P van
Performance; hiermee heb je slechts 4 seconden nodig om je zevenzitter naar 100 km/u te katapulteren.
Na de
XC90 luxe(terrein)wagen kwam er de langverwachte opvolger voor de S80 die vanaf nu door het leven gaat als
S90. Volvo staat sinds jaar en dag bekend om hun praktische breaks dus mocht een
V90 natuurlijk niet ontbreken, ook deze Zweed krijgt het bijzonder geslaagde familiedesign aangemeten. Het motorengamma van de V90 loopt gelijk met dat van de S90, we mogen dus rekenen op een D3 (150 pk), D4 (190 pk) en D5 (235 pk) qua diesels en een T5 (254 pk) en T6 (320 pk) aan benzinezijde. De
T8 Plug-in Hybrid zal ook in de V90 misschien wel de beste viercilinder zijn die je kan krijgen, met 400 pk en slechts 50 g/km CO2 combineer je direct het beste van twee werelden. De compacte V40 – die Gent gefabriceerd wordt – staat hier te pronken met een
deugddoende facelift, direct te herkennen aan de (optionele)
Thor’s Hammer ledverlichting vooraan en ook de luxueuze
Exellence variant van de XC90 maakt hier z’n opwachting. Enkel online te bestellen via de website (
hier) vanaf €122.700 in België, digitale vogels ginds in Zweden!
Met de
Alfa Romeo Disco Volante hebben ze bij Touring Superleggera een prachtige bolide gecreëerd, de
reguliere 8C (de donorauto) is anderzijds ook wel een pareltje op zich. Ter ere van de
95ste verjaardag wil Touring Superleggera dat kunstje nog eens overdoen maar nu op basis van de
open 8C Spider, maximaal zeven exemplaren willen de Italianen uit Milaan ombouwen tot
Disco Volante Spyder. Onder de motorkap blijft de 4.7-liter V8 trouw op post, dat wil zeggen 450 pk én een brutaal klinkende uitlaat.. Enkel en alleen daarom zou je niet mogen twijfelen!