Autosalon-van-Geneve-2015-Live-SkodaBekijk hier deel 6 van onze verslaggeving omtrent het Autosalon van Genève met Koenigsegg, Pagani, Maserati, Opel, Skoda, Jeep, Lancia, Fiat, Abarth, Nissan en Suzuki.

Zowel op de stand van Koenigsegg als Pagani staan er prachtige creaties die voortvloeiden uit het hoofd van hun gelijknamige oprichter. In de Italiaanse hoek is het wachten op de Huayra Roadster nu de 101 Coupe’s geleverd of nog te produceren zijn, bij de Zweedse hypercarbouwer staan er maar liefst twee nieuwkomers! Enerzijds heb je de Agera RS met 1.160 pk op basis van de Agera R, uit het niets toveren ze daarnaast ook nog een Regera plugin hybride met meer dan 1.500 pk tevoorschijn. Nul naar tweehonderdvijftig in 20 seconden, hoedje af.

Na de deugddoende vernieuwing bij Maserati met de Ghibli en Quattroporte is het uitkijken naar een nieuwe generatie GranTurismo op basis van het prachtige Alfieri Concept … maar dat zal voor later zijn. In Genève vinden we wel een Ghibli Ermenegildo Zegna die net zoals zijn grote broer het technisch vernuft van de Drietand combineert met de vakkennis van de kostuumdesigners uit Milaan.

Opel zet sterk in op stadswagens en komt na de Adam met een iets grotere Karl. Of er ook nog een Sabine of Eva komt weten we niet, maar de rationele koper heeft er zo toch weer een alternatief bij. De Corsa OPC richt dan weer iets meer op emotie, want naast een spannend uiterlijk zorgt een 1.6-liter met 207 pk en 280 Nm voor meer dan voldoende adrenaline.

Bij de andere Italianen (Jeep, Lancia, Fiat, Abarth) van de FCA Groep draait het voornamelijk om special editions. Een retro Cinquecento met een stevige knipoog naar ’57 of een stoere Renegade met aanhangwagen, moet kunnen! Overal vinden we ook MOPAR accessoires terug, dé manier om van je wagen echt iets uniek te maken.

Skoda’s vlaggenschip kreeg een welverdiende update en werd ondanks de merkfilosofie een stuk emotioneler. Zonder toegevingen op het rationele vlak, want de nieuwe Superb is nog ruimer en praktischer dan voorheen.

De Nissan Micra is niet de meest spannende auto en dat weten de Japanners waarschijnlijk zelf ook, met de Sway (niet swag!) tonen ze het alvast dat het beter kan. Als basis zou de Renault Clio garant staan, een extra potente Sway NISMO behoort dus ook tot de mogelijkheden. Nog meer NISMO (Nissan Motorsport) geweld vinden we bij 370Z, Juke, GT-R of de GT-R Le Mans racer.

Bij Suzuki vinden we niet één maar twéé concepten terug met een klinkende naam: iK-2 en de iM-4! Over enkele jaren moeten deze zich vertalen in een productiemodel onder de Suzuki Swift, de Europese spelers van het B-segment (Polo, Fiesta, i20, …) worden dé uitgesproken concurrenten. De vernieuwde Vitara is natuurlijk ook aanwezig, na alle kennismakingen branden we van verlangen om zelf eens achter het stuur te kruipen.