Officieel: Volvo S90 Berline (2016)Na het succes met de knappe XC90 SUV komt Volvo nu met een premium S90 Berline naar buiten!

Toen het Chinese Geely enkele jaren geleden Volvo kocht waren er niet bijzonder veel enthousiastelingen, nu blijkt dat de deal toch een goede zet werd voor de Zweden. Een volledig jaar lag de focus op de ontwikkeling van nieuwe (efficiënte) motoren en een lichtgewicht (modulair!) platform, met de XC90 kregen we daarvan begin dit jaar het eerste tastbare resultaat. De volgende jaren zal Volvo het gamma grondig vernieuwen en de S90 krijgt daarin de rol van nieuw vlaggenschip, de S80 wordt daardoor (eindelijk!) op pensioen gestuurd.

Visueel hebben de oude S80 en nieuwe S90 niets met elkaar gemeen en dat is goed nieuws voor de nieuwkomer, eindelijk kan Volvo gaan meespelen met de grote (Duitse) jongens. Het design is behoorlijk gewaagd en stilistisch, het knappe uiterlijk van de XC90 weet zich goed door te zetten naar andere koetswerkvariaties. Vooraan eist de grote grile – met de befaamde T dagrijverlichting – alle aandacht naar zich toe terwijl achteraan de aflopende daklijn mooi overgaat in de bumper, hier met C LED achterlichten.

Wanneer je in de Volvo S90 stapt zal je ook hier heel wat gelijkenissen zien met de XC90 wat mooi meegenomen is. De instrumentencluster is volledig digitaal, het Sensus Connect infotainmentsysteem staat wederom centraal en het aanbod bedieningselementen is tot een minimum beperkt. Volvo heeft het over “Scandinavisch design” en “ccutting-edge safety and cloud-based applications and services”, wij zijn alvast benieuwd!

Specifieke details omtrent het motorenaanbod gaf Volvo nog niet mee, het merk wil natuurlijk nog iets te vertellen hebben op het Autosalon van Detroit (NAIAS) bij de wereldpremière. Als we even spieken bij de XC90 mogen we rekenen op een D4 en D5 diesel, een T5 (turbo) en T6 (turbo + supercharter) benzinemotoren én de T8 Twin Engine hybridesetup. Allemaal state-of-the-art inzake verbruik, uitstoot en loopcurve maar slechts voorzien van vier cilinders, in het premiumsegment is dat niet echt iets waar je mee wil uitpakken..

Volvo gelooft sterk in hun Vision 2020 programma waarmee ze tegen 2020 geen enkel letsel – of erger .. – meer wil veroorzaken in een nieuwe wagen met hun merklogo erop. Een autonoom rijdende wagen kan daarbij helpen al krijgt de S90 nu nog een semi-automatische Pilot Assist setup mee die tot 130 km/u zelfstandig cruisen. Naast het City Safety remsysteem kan deze Volvo ook zelf remmen voor een hert, kangoeroe of eland – we kid you not! – en dit zowel overdag als ’s nachts!

Volvo’s vlaggenschip zal gebouwd worden in China en komt volgende jaar tegen de zomer op de markt, voor (Belgische) prijzen moet je nog even geduld hebben.. Later in 2016 volgt er normaliter ook nog een praktische V90 uitvoering waarmee Volvo zich écht competitief opstelt in dit segment, naast Audi, Mercedes en BMW houden ook Lexus, Infiniti en Jaguar best een oogje in het zeil bij deze nieuwkomer!