Dieselwagens pas rendabel na 30.000 km/jaar?


De keuze tussen benzine of diesel ligt voor veel mensen vrij voor de hand, al zou de magische afstand nu op 30.000 km per jaar komen te liggen.

Benzinewagens zijn bijna altijd goedkoper, maar benzine is aan de pomp ook altijd wat duurder dan diesel. Dieselaars krijgen een hoger kostenplaatje bij aankoop en moeten daarbovenop nog rekening houden met roetfilters en dergelijke, aan de pomp worden ze echter toch nog een beetje gespaard.

Zuiver theoretisch wordt dan ook aangenomen dat wie heel veel kilometers aflegt met zijn of haar wagen kiest voor een diesel, terwijl wie zich beperkt tot kortere afstanden logischerwijs opteert voor een benzinevariant. Maar voor wie in de schermerzone vertoeft, is het vaak minder duidelijk. Daarom voert de automobielclub VAB jaarlijks een vergelijkende test uit om te kijken waar de magische grens precies ligt.

In een niet zo ver verleden werd aangenomen dat iemand die 15.000 km per jaar doet economisch beter voor een dieselwagen kiest. Vorig jaar werd die afstand bijna verdubbeld naar 25.000 kilometers, en nu blijkt dat het nog meer is… De VAB meent nu dat een dieselrijder jaarlijks minstens 30.000 kilometers moet doen, wat toch een aanzienlijke stijging is op een korte termijn.

De verklaring moet eenvoudig te vinden zijn in het productieproces van dieselmotoren die steeds zuiniger en zuiniger moeten worden. In september 2014 gaan namelijk de nieuwe EURO6 richtlijnen in werking, wat moet resulteren in nog zuinigere motoren die op hun beurt zorgen voor een lagere CO2 uitstoot. Maar de ontwikkeling van zuinige dieselmotoren wordt steeds duurder, waardoor het prijsverschil tussen een benzine en dieselauto steeds meer oploopt. Ook aan de pomp is het prijsverschil niet meer wat het geweest is, momenteel scheelt de literprijs vaak minder dan 20 eurocent. Enkel in onze Europese contreien is er trouwens écht vraag naar de zelfontbrander, de rest van de wereld blijft meer petrolminded.

Met ook meer dan een half miljoen bedrijfsvoertuigen op de weg blijft België één van de diesellanden bij uitstek. Het valt dan ook af te wachten hoeveel toekomstige kopers toch zullen kiezen voor een voordeligere benzinevariant. Gelukkig bieden bijna alle constructeurs zowel diesel als benzine-varianten aan van hun modellen.

Diesel benzine tanken voordeel 30000 km

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...