In de eerste tien maanden van het jaar zijn in Vlaanderen voor het eerst meer benzine- dan dieselwagens verkocht.

“België dieselland”, durven we op de redactie wel eens smalend te zeggen. Lange tijd klopte die stelling ook, want Belgen zijn over het algemeen verknocht aan hun dieselauto. Maar voor het eerst sinds lang zijn er gedurende de eerste tien maanden van het jaar meer benzine- dan dieselwagens verkocht. Kleine dieselwagens zijn minder aantrekkelijk geworden door de duurdere diesel en het wegvallen van de ecopremie, waardoor veel mensen nu voor een kleine benzinewagen kiezen. In Vlaanderen gaat het tussen januari en oktober om 62.285 benzinewagens en 61.356 dieselauto’s, respectievelijk 50,3 en 49,6%.

Vorig jaar lag de verhouding nog op 38,3% benzinewagens en 61,6% dieselauto’s. De omslag is dus historisch, al zitten de bedrijfswagens niet in deze cijfers verrekend. Diesels zijn in ons land lange tijd populair geweest omdat diesel een pak goedkoper was dan benzine, wat de duurdere aankoop van een dieselwagen compenseerde. Dieselauto’s zijn daarnaast vaak ook zuiniger. Maar door de weggevallen ecopremie, het kleinere prijsverschil tussen diesel en benzine en de hervorming van de BIV zijn dieselwagens minder aantrekkelijk geworden. (Via: Deredactie)

Benzine 102