Chevrolet Spark EV
De Chevrolet Spark EV zou vanaf 2013 letterlijk een figuurlijk vonken kunnen geven.

De kleinste Chevrolet, de Spark, krijgt nu ook de technologie mee van de Chevrolet Volt, in Europa bekend als de Opel Ampera. Net als de Volt wordt de nieuwe Spark EV een plugin-hybride. De batterijen kunnen met het stopcontact worden opgeladen en als ze leeg dreigen te raken slaat een  1,4-liter kleine benzinemotor aan. Die werkt dan als stroomgroep om de elektromotor te voeden.

Die elektromotor heeft bijzondere koperwikkelingen, speciaal toegespitst op het gebruik in een automobiel. De Volt heeft die ook al, maar toch belooft dit een heel ander beest te worden. De Spark is een stuk compacter dan de Volt. In dat formaat levert de 130 pk, maar vooral het koppel van 540 Nm een vlotte kompaan op. In 8,5 seconden sprint je naar de honderd, beter dan de meeste in die klasse.

Om de critici meteen de mond te snoeren, pakt Chevrolet ook uit met cijfers omtrent de bruikbaarheid. Zo krijgt het batterijpakket van 20 kW een garantie mee van 8 jaar of 160.000 kilometer. Bovendien wordt het compatibel met een nieuw type snellader. Daarmee zou het mogelijk zijn om in 20 minuten het accupakket 80% op te laden. Net tijd om een aflevering van je favoriete serie te bekijken bijvoorbeeld.

Tegen 2017 willen ze bij Chevrolet niet minder dan 500.000 elektrische wagens verkocht hebben. Chevrolet meldt apetrots dat heel het aandrijfsysteem in Amerika wordt geproduceerd. Dat hadden ze immers beloofd toen de Amerikaanse overheid het toen noodlijdende GM meerdere miljarden dollars heeft geleend.

Chevrolet Matiz

Chevrolet Spark EV_3

Chevrolet Spark EV_2