Test Opel Ampera 2012
De voordelen van elektrisch rijden, maar dan zonder de angst om langs de weg stil te vallen.

De klassieke, maar altijd wederkerende vraag bij elektrische wagens: “Wat is het rijbereik?” Het antwoord is steeds genuanceerd. Afhankelijk van verkoper tot specialist, tot al dan niet trotse eigenaar variëren de afstanden tussen de 80 en de 160 kilometer. Snelheid, terrein, maar zeker en vast de rijstijl kunnen nogal wat impact hebben. Geïnteresseerden beginnen al snel te rekenen wat hun dagelijkse woon-werk afstand is, denken na over de weekendse tripjes naar zee en realiseren zich ook al snel dat op reis gaan niet echt mogelijk is met een dergelijk voertuig. Dilemma na dilemma duikt op. Maar dat is buiten Opel en Chevrolet, zeg maar General Motors gerekend. Zij lanceerden onlangs respectievelijk de Ampera en Volt, beide elektrische wagens die vele van die vragen overbodig maken of de stellers van die vragen alvast meer dan geruststellen. Ze beschikken immers over een range-extender, een rijbereikvergrotende benzinemotor die in totaal meer dan 500 kilometer malen mogelijk maakt zonder bijladen of tanken.

Test Opel Ampera 2012

De wielen van de Ampera worden altijd elektrisch aangedreven, enkel de ervoor gebruikte energie is niet 500 kilometer lang afkomstig van de batterijen. Zuiver elektrisch en dus zonder emissies rijd je met de Opel Ampera 40 tot 80 kilometer. Dat rijbereik werd bovendien bevestigd door onze testresultaten: met een relatief sportieve rijstijl deden wij minimaal 50 kilometer, maximaal haalden we 75 kilometer uit de batterij. Dat is een stuk minder dan wagens als de Nissan Leaf, Renault Fluence en Ford Focus Electric, maar bestuurders van die wagens zullen minder lachen bij een resterend rijbereik van slechts 1 kilometer. Ampera-eigenaars hebben nog een 35-liter grote brandstoftank als reserve en rijden daar makkelijk nog een heel eind mee verder, zij het naar huis om op te laden zij het naar het volgende tankstation.

Test Opel Ampera 2012

Op het moment dat de batterij haar minimale lading bereikt, start immers de 1.4-liter benzinemotor met een vermogen van 86 pk die een elektrische generator/motor van stroom voorziet. Die generator op zijn beurt drijft de elektrische tractiemotor aan. Alles wordt in goede en efficiënte banen geleid door een planetair tandwielstelsel dat de gecombineerde draaisnelheid van de elektromotoren verlaagt. Het revolutionaire Voltec elektrische aandrijfsysteem bevat dus geen traditionele overbrengingstandwielen. Bovendien zijn er vier rijprogramma’s waar de bestuurder uit kan kiezen: Normal, Sport, Mountain en Hold-Charge. Wij reden voornamelijk in de eerste stand, tenzij op de snelweg. Daar durfden we al eens de Hold-Charge stand gebruiken om het resterende batterijvermogen te sparen, zodat we eens het verlaten van de snelweg onze tocht volledig elektrisch konden verderzetten. In de Sport-stand wordt de gevoeligheid van het gaspedaal verhoogd om een sneller koppel te bieden, terwijl de Mountain-stand er tot slot voor zorgt dat er steeds voldoende batterijvermogen beschikbaar is voor langere ritten in de bergen. In dit programma houdt de aandrijving extra batterijvermogen achter de hand om ook steilere hellingen moeiteloos te nemen.

Test Opel Ampera 2012

Er mag dan nog een Sport-stand zijn, echt nodig is die niet. De elektromotor van de Ampera levert maar liefst 150 pk en nog belangrijker, een koppel van 370 Nm. Zoals eigen aan elektrische wagens is dat koppel bovendien altijd beschikbaar. Is het nu versnellen van 20 naar 50 km/u of van 70 naar 90 km/u, de Ampera reageert kordaat op elke input van de rechtervoet. De wagen is dus enorm vlot, zowel uit stilstand als bij de hernemingen. Een sprint van 0-100 km/u is zo voorbij na amper 9 seconden, wat niet enkel ons maar ook omstaanders en medeweggebruikers duidelijk verraste. En ook voor de snelweg hoef je niet te vrezen: de Ampera houdt zonder problemen 120 km/u aan en de topsnelheid bedraagt 161 km/u. Pittige prestaties dus, zeker voor een elektrische wagen. Bij het terug afremmen nadien zorgt het geavanceerde wrijvingsrem-mengsysteem voor een maximale recuperatie van de energie en wordt de batterij daarmee opgeladen, ook wanneer het rempedaal niet wordt ingedrukt. In de L-stand van de selectiehendel in de middenconsole wordt bovendien een grotere motorrem toegepast, zodat bij het afdalen van bijvoorbeeld een berg meer energie gerecupereerd wordt. In de klassieke D-stand daarentegen blijft het afremmen zeer comfortabel en eerder zacht.

Test Opel Ampera 2012

Zacht en comfortabel is meteen ook hoe we de ophanging van de Ampera kunnen beschrijven. Hoewel geassembleerd in de Verenigde Staten, werd het chassis ontwikkeld door Opel-ingenieurs in het Duitse Rüsselsheim. Er is wel een zekere stugheid, maar de veerafstelling blijft toch vrij slap. De voorwielophanging bestaat uit McPherson-veerpoten met onderste draagarmen uit aluminium en hydraulische lagerschalen, de semi-onafhankelijke achterwielophanging bestaat uit een meerledige as die de voordelen qua afmetingen van een klassieke torsieas koppelt aan een laag gewicht en een consequente regeling van de wielvlucht. Negatieve zaken kunnen we over de ophanging dus niet kwijt en ook opmerkelijk is het vermogen van de voortrein om steeds om te gaan met de 370 Nm die op de voorwielen wordt neergezet: de grip blijft optimaal. Zijn knappe weggedrag heeft de Ampera ook te danken aan de nagenoeg ideale gewichtsverdeling over voor- en achteras en het relatief laag zwaartepunt. Soms voelt de Ampera bij het indraaien wel wat zwaar aan en het houterige rempedaal vraagt enige gewenning, maar dat is dan ook alles.

Test Opel Ampera 2012

Het T-vormige batterijenpakket van 16 kWh weegt dan ook een dikke 198 kg, het totale gewicht op 1.732 kg brengend. Dat die kilo’s zich laten voelen, behoeft geen uitleg. Het pakket werd ondergebracht in de middentunnel van de wagen en wordt beschermd door ultrasterke draagrails van martensietstaal. Bovendien beschikt het batterijpack over een temperatuurbeheersysteem op basis van een vloeistof, waardoor het verwarmd en gekoeld kan worden. Een primeur in de sector! Volledig opladen kan volgens Opel via een gewoon 230V stopcontact bij normale stroomsterkte (16A) in ongeveer vier uur, al deden wij er iets langer over (5 à 6 uur). Je kan de stroomsterkte echter ook zelf instellen op mindere waarden, maar dan duurt het opladen natuurlijk langer. Standaard krijg je bij de Ampera een laadkabel van zes meter op een haspel die in de koffer werd ondergebracht onder de laadvloer, maar je kan er ook voor kiezen thuis een laadstation te plaatsen. De zes meter lange kabel is altijd handig om de afstand tot het stopcontact te overbruggen,  de stroeve kabel terug oprollen is een ander paar mouwen. Zelf waren we het al snel beu en legden we de kabel onopgerold in de koffer.

Test Opel Ampera 2012

Wanneer je er toch in slaagt de kabel en haspel mooi onder de laadvloer weg te bergen, is er in de koffer plaats voor 310 liter bagage. Niet overdreven veel, maar zeker voldoende voor de wekelijkse boodschappen of een reis met twee personen. Er is in de Ampera echter ook plaats voor twee personen achterin. Zij kunnen volgens meerdere proefpersonen genieten van een royale hoofd- en beenruimte. Tussen de twee zetels zit de middentunnel met daaronder het eerder vernoemde batterijenpakket. En voorin zit je natuurlijk ook comfortabel. De zetels zijn iets minder dan we van Opel gewoon zijn, maar bieden toch voldoende steun. Het stuur voelt ook zeer licht aan en geeft een artificiële indruk. Verder is de middenconsole vrij futuristisch. Onder het centrale dashboardscherm vinden we een hele reeks aanraaktoetsen die helaas niet altijd even makkelijk te bedienen zijn. Soms gebeurt er niets bij aanraking, soms bots je met een deel van de hand tegen een andere toets dan je viseerde. Best wel irriterend.

Test Opel Ampera 2012

Test Opel Ampera 2012Test Opel Ampera 2012

Over het centrale aanraakscherm zelf zijn we wel uiterst positief. De navigatie is basic, maar vooral de informatie met betrekking tot de energie-informatie is interessant. Een taartdiagram geeft twee delen weer: een groen gedeelte voor de kilometers volledig op accu, een blauw gedeelte dat de kilometers vertegenwoordigt die verreden werden op benzine. Verder wordt ook meegegeven hoeveel kWh aan elektriciteit verbruikt werd, hoeveel liter benzine en wat het gemiddelde verbruik is sinds de laatste keer de batterij volledig werd opgeladen. Ook kan je overschakelen op een scherm dat de energiestroom naar de wielen duidelijk maakt. Maar ook het traditionele instrumentenpaneel achter het stuur werd vervangen door een scherm en kreeg de naam Driver Information Center (DIC) mee. De snelheid wordt er digitaal weergegeven en daarnaast krijgen we eveneens een draaiende bal die groen of geel kleurt afhankelijk van de acceleratie. Tot slot zie je ook of je momenteel energie van de accu afneemt of de benzinetank aanspreekt en een traditionele tripcomputer.

Test Opel Ampera 2012

Test Opel Ampera 2012Test Opel Ampera 2012

Het ziet er op het eerste zicht allemaal futuristisch uit, net als het exterieur van de wagen. De Ampera lijkt absoluut niet op een ruimteschip, maar de vele nieuwsgierig omkijkende mensen bij het voorbijrijden verklappen ons dat de wagen er niet uitziet als een doodsaaie berline. Maar is dat negatief? Niet echt. Vooraan ziet de Ampera er trouwens best stoer uit. Hij heeft boemerangvormige koplampen, een klein radiatorrooster en daaronder een veel grotere luchthapper die de verbrandingsmotor moet koelen. Langzij vallen vooral de eigenaardige, lichtmetalen 17-duims velgen op. Achteraan oogt de Ampera dan weer het minst vertrouwd, met zijn hoog geplaatste lichten en tegelijk zeer prominente achterbumper. Met verticale sleuven in de buitenste randen van de achterbumper probeert Opel de wagen toch een sportieve look mee te geven. Hij mag dus best gezien worden, die Opel Ampera.

Test Opel Ampera 2012

,,There is no such thing as a free lunch,” durven economisten al eens zeggen. En gelijk hebben ze, de Opel Ampera kost minstens 45.600 euro. Dat is geen klein brood, zeker gezien het feit dat je sinds januari 2012 geen eurocent premie meer krijgt voor de wagen. Door het feite dat de Ampera een gemiddelde CO2-uitstoot van 27 g/km heeft, wordt hij door de Belgische staat immers niet als een volledige elektrische auto beschouwd. De auto is wel 100% aftrekbaar en elektriciteit is nog steeds goedkoper dan benzine, al zal je enige tijd nodig hebben om de meerprijs terug te winnen. Wij reden in totaal zo’n 430 kilometer, waarvan 270 kilometer volledig elektrisch, en verbruikten 9,4 liter benzine. Dat komt neer op een gemiddelde van 2,2 liter/100 kilometer aan traditionele brandstof, 15 euro benzine en zo’n 11 euro elektriciteit. Een snel rekensommetje wijst ons op een totale kostprijs van 26 euro voor 430 kilometer, een dikke 15 euro goedkoper dan een volledige rit op benzine. Gelukkig krijg je voor de prijs ook een uitgebreide standaarduitrusting terug. Radio/CD met USB-aansluiting, een lederen interieur met verwarmde voorzetels, met leder bekleed stuurwiel, automatische airco en lichten en een cruise control zijn inbegrepen. Een navigatiepack met een geluidssysteem van BOSE kost 1.950 euro, een metaalkleur 550 euro en parkeersensoren met achteruitrijcamera 700 euro.

Test Opel Ampera 2012

Conclusie

De Opel Ampera is stijlvol en praktisch: hij heeft een vloeiende, futuristische look, vier zitplaatsen en een voor een elektrische wagen degelijke koffer. Bovendien is de wagen opmerkelijk vlot en heeft hij een volwassen weggedrag. Zijn USP is natuurlijk zijn range-extender, waarmee range-anxiety tot het verleden behoort en in totaal meer dan 500 kilometer kan afgelegd worden. De Ampera heeft wel een stevig prijskaartje en laat zich het snelst terugbetalen wanneer je zoveel mogelijk op elektriciteit rijdt. De belangrijkste doelgroep bestaat dus uit mensen die – gezien het elektrische rijbereik van 60 tot 80 kilometer – niet verder dan 30 kilometer van hun werkplek wonen. Indien ze daar de wagen kunnen opladen, dan vergroot de ideale pendelafstand tot 60 kilometer. Ook kan de wagen interessant zijn als tweede gezinsauto voor de wekelijkse boodschappen en korte weekendtripjes. De moraal blijft: rijd zoveel mogelijk elektrisch. Daarbij komt natuurlijk de noodzaak om jezelf de discipline op te leggen de auto zoveel mogelijk aan het stopcontact te hangen, enkel dan heeft een aankoop echt zin.

Test Opel Ampera 2012

Overzicht

+ Verhouding prestaties/verbruik
+ Comfortabel
+ Vaarwel Range-anxiety

– Duur in aankoop
– Aanraaktoetsen in de middenconsole

Test Opel Ampera 2012

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir