Volgende Mercedes E-Klasse wordt superlicht!

Mercedes E Superlight
De volgende generatie van de Mercedes E-Klasse zou een superlichte variant krijgen, die amper 1.300 kg in de schaal zou leggen.

Dat meldt AutoBild alleszins. Volgens hen zal Mercedes in 2015 een superlichte variant van de Mercedes E-Klasse op de markt brengen. Hij zou dankzij het gebruik van koolstofvezel en andere exotische materialen niet meer dan 1.300 kg in de schaal leggen, da’s toch een goede 350 kg minder dan de huidige E-Klasse.

En daarmee zal Mercedes de problematiek van de moderne wagen proberen te tackelen. Nieuwe wagens moeten alsmaar zuiniger worden, maar daarvoor wordt er door start/stop-systemen en batterijen meer gewicht in een wagen geplaatst, wat niet goed is voor het verbruik en de agiliteit van de wagen. Dankzij het verminderen van het overgewicht van de E-Klasse, kan men dus nog steeds in alle comfort en sportiviteit zuinig rijden, dat is alleszins het principe.

Onder de motorkap zou het ook zuinigheid troef worden. Daar vinden we normaal gezien een 50 pk sterke elektromotor terug die samen zal werken met een 150 pk sterke brandstofcel. Er wordt ook gesproken over een zescilinder benzinemotor die een elektromotor aangemeten zou krijgen. Benieuwd wat we mogen verwachten… Aan de buitenkant zouden we gelijkenissen vinden met de recente conceptmodellen van Mercedes, zoals de F125 en de F800.

Deel dit bericht:

1 reactie op "Volgende Mercedes E-Klasse wordt superlicht!"

  1. Wolf 01-11-2011 om 15:21

    Een zescilinder die een electromotor aandrijft is m.i. onzin. Een 6 cilinder gebruikt nu eenmaal meer dan een vergelijkbare 4 cilinder ( met drukvulling) terwijl de opbrengst hetzelfde is. Het mooie uitlaatgeluid is dan niet meer van belang. Omdat een verbrandingsmotor slechts in een heel beperkt toerenbereik optimale verbranding heeft (rond 1800 toeren geloof ik) zal hij daar op afgestemd worden ( net zoals in de Prius). Dat betekent dat de motor dus geen grote toerenbereiken meer zal hebben omdat het koppel specifiek rond dat optimale toerenbereik is afgestemd. Bij de Prius en andere full-hybrids vangen de electromotoren bij volle acceleratie dit beperkte toerenbereik op door vol vermogen te geven ipv de accu’s te helpen opladen.
    Dit is ook de reden waarom een Prius geen aanhangwagen mag trekken. Het vermogenoverschot wat normaal de accu;s oplaad is er dan niet en de benzinemotor heeft niet het bereik om de aanhangwagen de berg op te sleuren.
    En een systeem zoals bij de BMW waar een heel kleine electromotor (<50 pk) een 7 serie moet assisteren werkt in de praktijk niet.
    Trouwens ook niet in de Lexus Rx full hybrid die op een gebruik van 1 op 11 in de praktijk uitkomt terwijl mijn vorige Hyundai Santa Fé met 150 pk Diesel op zijn gemak 1 op 13 reed.
    Moraal van dit verhaal. Wil je echt zuinig rijden, rijdt dan klein met Ecodiesel of Hybride en pas de rijstijl aan ( het zg nwe rijden) en wil je graag groot rijden, kies dan voor een TurboDiesel.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...