Radarverklikkers verboden in Frankrijk, volgt Belgie?

Mobiele flitser
Frankrijk gaat naar het voorbeeld van Zwitserland radarverklikkers verbieden, zet dat de weg open voor een verbod in België?

Frankrijk gaat radicaal strenger controleren op snelheid, daarvoor zal het 1.000 nieuwe mobiele en vaste flitspalen plaatsen op de wegen en tegelijk worden ook 1.911 borden die waarschuwen voor een flitspaal weggehaald. Hiermee wil de Franse regering de mensen die op de rem gaan staan vlak voor een flitspaal een halt toeroepen. Om hardrijders helemaal geen kans te geven, heeft Frankrijk ook beslist om radarverklikkers zoals Coyote te verbieden.

Ook kaarten die aangeven waar flitspalen staan worden verboden, we denken daarbij aan navigatiesystemen zoals TomTom. Je moet weliswaar je GPS niet in de vuilbak gooien, je mag de informatie over de flitspalen gewoon niet meer updaten. Wie betrapt wordt met een radarverklikker zoals een Coyote, mag een boete van 1.500 euro verwachten.

In België is het gebruik van een radarverklikker volledig legaal. Volgens de woordvoerder van Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe is er ook niet meteen een reden om het standpunt in België te wijzigen. Eigenaars van een Coyote-systeem of de Wikango-applicatie op de smartphone, mogen hun systemen in België blijven gebruiken. Wel opletten als je de grens naar Frankrijk oversteekt, daar zal voortaan gecontroleerd worden op het bezit van zo’n radarverklikker. (Via: Netto)

Lees hier onze test met de Mini Coyote V2

Mini Coyote V2

Deel dit bericht:

14 reacties op "Radarverklikkers verboden in Frankrijk, volgt België?"

  1. TDB 13-05-2011 om 16:24

    Zo erg ! Nuja, dat zijn nochtans geen echte ‘verklikkers’. 
    Over het pesten van de automobilist gesproken. Zeker dan nog het weghalen van de ‘flitsborden’… Daar gaat de winstmarge van coyote!

  2. kristofl 13-05-2011 om 23:00

    Zotjes!  Eigenlijk is het toch maar gewoon ‘informatie’ die wordt verspreid.. op zich niets illegaals aan.

  3. PJS 16-05-2011 om 14:00

    Ja, op zich is er niets illegaals aan. Maar als de arm der wet strenger wil optreden tegen hardrijders, dan zijn alle middelen blijkbaar goed..

  4. guk 01-06-2011 om 0:20

    de coyote verbieden ? Domme zet !! Dan moet er een verbod komen op GSM’s , internet,
    radio, tv ,…. Het is een recht en plicht om mekaar te informeren .

  5. guk 01-06-2011 om 0:39

     zelf rij ik met bmw . Wat is het gevolg van mijn coyote ? Rij niet snel meer , verbruik minder ,minder slijtage,zet mijn gedachte op de weg intenser …..
    Spijtig dat er individuen zijn die van dit systeem misbruik maken . Vroeg of laat vallen ze toch door de mand .
    Dat andere landen de coy.verbieden , is een foute beslissing.
    Etienne Schouppe gaat in ons land wel met de groffe borstel erdoor wat verkeer aangaat .
    Het dodentol op de wegen terugschroeven is zeer moeilijk ! Waarom ? We worden te druk ,stressvol, enz geleefd door kapitalisten . Bedrijven,overheden, afspraken op tijd nakomen, enz. 

  6. guk 01-06-2011 om 0:49

    Hard rijden of zoals het moet ; ongevallen zullen er altijd gebeuren. Draai of keer het als je wil.
    EN ZEKER NIET VERGETEN MENEER SCHOUPPE ; De politie moet je vriend zijn op de baan en ernaast en NIET DE VIJAND .
    Inbraken, zedenfeiten, burenruzies, enz.MOETEN OOK VERMEDEN WORDEN !?

  7. MRM 01-06-2011 om 15:15

    Net een persbericht van Wikango ontvangen met relevante info: 

    Wat staat er al vast  :

    Het Ministerie erkent de verkeersopvoedkundige waarde van de producten en diensten geleverd door de leden van de AFFTAC, en beschouwt deze als een effectieve bijdrage aan de algemene verkeersveiligheid.

    Het Ministerie erkent het nut van de aangeboden diensten van de leden van de AFFTAC en het uitwisselen van informatie tussen gebruikers van eenzelfde gemeenschap komt niet in vraag te staan.

    Terneinde de ondertekening van het akkoord :

    De term ‘radarmelders’ wordt omgevormd naar ‘assistentieapparaten voor veiliger rijden’,

    De waarschuwingen zullen duidelijk identificeerbare gevaarslocaties moeten omvatten,

    Diverse Franse overheidsdiensten zullen aan de leden van de AFFTAC alle relevante informatie aanleveren rond de diverse gevaarssituaties in het verkeersbeeld.

    Daarom blijft het de gebruikers binnen een gemeenschap toegelaten real time-informatie met elkaar uit te wisselen. Alle functionaliteiten zoals relevantie, nauwkeurigheid en actualiteit blijven behouden. Bovendien zal alle door gebruikers, aanbieders en partners aangeleverde informatie, op de eigen server van een AFFTAC-lid als zijn persoonlijk exclusief bezit worden beschouwd, dat niet extern de eigen gemeenschap mag worden gecommuniceerd. Tenslotte zal alle informatie die door openbare diensten of overheden wordt aangeleverd de bestaande gegevens verrijken en zal deze info door de leden van de AFFTAC op de meest efficiënte wijze worden verwerkt.

    « We zijn verheugd dat we door de Minister werden ontvangen. De Minister verklaarde dat het akkoord dat nu wordt uitgewerkt een fundamenteel belang heeft in voertuig on-board technologieën. » zo verklaarde Loïc Rattier, voorzitter van de A.F.F.T.A.C. « Wij hebben als doel, elk op eigen schaal, een bijdrage te leveren aan een veiliger verkeer en waken erover dat het engagement van de Minister naar aanleiding van deze vergadering wordt gerespecteerd. Van onze zijde blijven wij investeren in de optimalisering van onze producten en diensten ten behoeve van onze gebruikers en hun veiligheid » aldus Rattier.

    De AFFTAC bedankt voor de vele steun die het heeft gekregen en heeft beslist deel te nemen aan de grote manifestatie van de Franse weggebruikers op 18 juni aanstaande.

    Wikango blijft dus 100% legaal in Frankrijk.

    Ten gevolge van de recente aankondiging van de Franse regering om in Frankrijk alle radarmelders te verbieden heeft Wikango, samen met Coyote en Inforad de AFFTAC opgericht.
    AFTACC staat voor Association Française des Fournisseurs et utilisateurs de Technologies d’Aide à la Conduite. Vrij vertaald in het Nederlands is dit de “Franse vereniging van distributeurs en gebruikers van technologieën ter bevordering van de verkeerveiligheid”.
    Op vandaag vertegenwoordigt de AFFTAC 7 producenten en 6 miljoen gebruikers.

  8. guk 01-06-2011 om 23:40

    We zijn het aan de gemeenschap en aan onszelf verplicht om de verkeersveiligheid te optimaliseren. Politiekers zal wel inzien dat Wikango gelijk heeft. De grote manifestatie op 18 juni moet de politiek bewust maken van het nut dat technologieen voor weggebruikers met zich meebrengt. Hopen vanwege overheid informatie,communicatie te krijgen. MAAR GEEN COMMERCIALISATIE !! VEILIGHEID GAAT VOOR !!!
    Succes AFFTAC.

  9. valere 14-08-2011 om 10:50

    In België mag het. Iedere keer dat je “de vrije grens” ( Schengen) oversteekt nr Frankrijk moet je je coyote uit het raam gooien?

  10. MRM 14-08-2011 om 11:54

    In Frankrijk is het ook toegelaten. 

    • PJS 22-05-2012 om 9:47

      In Frankrijk is het, zoals in dit artikel aangegeven, niet toegelaten.

      Recent waarschuwde VAB hier ook voor, zie: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120319_00137482 

      • peter12345 15-11-2012 om 11:22

        Volgens coyote is het wel toegelaten maar met adabtatie van de termen
        Q1. Blijft mijn Coyote legaal in Frankrijk? Ja. De Mini Coyote-terminals en de iCoyote-toepassing zijn sinds november 2011 perfect conform met de nieuwe wetgeving. In Frankrijk noemt men het niet meer een “avertisseur de radar” (radarverklikker) maar een “assistant d’aide à la conduite” (rijhulpsysteem). Er wordt ook niet meer gesproken van een ‘vaste radar’ maar van een ‘gevarenzone’ en de ‘mobiele radar’ werd vervangen door een tijdelijke ‘risicozone’. De werking blijft exact dezelfde, de community informeert zich over deze tijdelijke gevarenzones.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...