Volkswagen Golf VI GTD
Dat het de laatste tien jaar hard gaat in de autoindustrie hoef ik niemand te vertellen, de techniek stond niet stil en de rijervaring is voor een groot stuk veranderd. Maar is het wel allemaal beter?

Het idee kwam in mij op toen ik het nieuws las over de nieuwe Volkswagen Golf GTD, na twee generaties afwezigheid is het naamplaatje GTD terug vanonder het stof gehaald. Ikzelf heb een Golf III GTD, onder de motorkap vind je een 1.9 Turbo-Diesel (TD) met een vermogen van 75 pk dat bereikt wordt bij 4.200 toeren per minuut. Het maximale koppel ligt op 150 Nm tussen 2.400 en 3.400 toeren per minuut. Schakelen doe je met een handgeschakelde vijfbak en als je veel geduld hebt is de GTD in staat om een topsnelheid van 165 km/u te halen.

De Golf III GTD moest zich ook kunnen distantiëren van zijn gewone dieselvriendjes, de wagen kreeg van Volkswagen een lagere voorbumper, “sportieve” plastieken afwerking, een kleine dakspoiler, mooie 15″ velgen en GTD plaatjes aan de zijkanten. Binnenin werden Golf GTD rijders verwend met stoffen sportstoelen waarvan het middenstuk net als bij de GTI in een leuk patroon werd uitgevoerd.

De bestuurder werd in de Golf III GTD verder aan zijn lot overgelaten, innovatieve technieken zoals ABS, ESP, Airbags en Airco waren nog niet ingeburgerd en bestonden dan ook niet. Of dat ook allemaal nodig is is maar de vraag. Ik twijfel niet als ik moet kiezen tussen de Golf VI GTD en de Golf III GTD om tegen een boom te rijden maar de rijervaring lijkt mij met de techniek toch voor een deel verloren gegaan. De Golf VI GTD is uitgerust met alle toeters en bellen die je mag verwachten op een hedendaagse auto, met zijn vijf euroNCAP sterren beschikt hij over zeven airbags, WOKS (Anti-wiplash), ESP en ABS. Optioneel kies je zelfs voor afstandsregeling (AAC) en een adaptieve ophanging (DCC). Maar is net dat gevoel van onveiligheid niet spannend? Adrenaline krijg je als je op de rand van een ravijn balanceert, niet als je veilig in een Golf VI zit.

De Golf III GTD heeft het voordeel dat het zonder al die veilige technieken een stuk lichter is en met zijn 75 pk toch nog een leuke rijsensatie kan bieden. Geluidsdicht is hij zeker niet maar dat hoeft ook niet, je hoort elke steen die onder je banden wegschiet, de stuurstang die zijn werk doet en de achterste trommelremmen dichtknijpen bij het remmen. De wagen geeft dan ook sneller het gevoel van snelheid, 120 km/u is echt 120 km/u. Met moderne auto’s kan je al eens het gevoel hebben dat je stilstaat aan zo’n snelheden, net omdat het gevoel van snelheid je ontnomen wordt. Je hoort de motor amper zijn werk doen, je hoort de wind niet fluiten en die put waarover je rijdt wordt veilig weggewerkt door het ESP. Daarom ook heeft de Golf VI GTD 170 pk en een legertje audio-ingenieurs nodig om de bestuurder diezelfde spanning te bezorgen.

Is evolutie dan ook echt evolutie? Op vlak van veiligheid zeker wel, maar veiligheid onderdrukt de prestaties, Volkswagen pakt uit met theoretische verbruikscijfers van 5,3 liter per 100 kilometer. Terwijl de Golf III GTD in realiteit met 5,5 liter per 100 kilometer genoeg heeft. De sprint naar 100 km/u is met 8,1 seconden in de nieuwe GTD een stuk beter dan de meer dan 10 seconden bij de oude GTD en ook de topsnelheid ligt met 222 km/u een stuk hoger. De charme gaat dan weer wel voor een stuk verloren. Belangrijk? Misschien wel, misschien mogen we niet vergeten waar we vandaan komen en is het leuk om eens terug te denken aan de oude golfjes waarmee we toen evenveel plezier beleefden. Maar evolutie zal er altijd zijn, altijd.