Rijtest: Alfa Romeo MultiAir
De MultiAir motortechniek zou even revolutionair zijn als de common-rail, de Alfa Romeo MiTo krijgt als eerste deze techniek, maar wat betekent dat in de praktijk?

De nieuwe MultiAir techniek kenmerkt zich door het feit dat de inlaatkleppen op de cilinders niet meer uitsluitend door de nokkenas geopend worden volgens een vast patroon. Bij de MultiAir techniek wordt de stoot van de nokkenas namelijk opgevangen door een elektrohydraulisch systeem dat het mogelijk maakt om de stoot helemaal, deels of helemaal niet door te geven en dus de kleppen volledig, deels of helemaal niet te openen. In welke mate de kleppen geopend worden wordt per cilinder met software berekend om een optimale verbranding te genereren. De resultaten van de nieuwe motortechniek zijn dan ook veelbelovend: 10% meer vermogen, 15% meer koppel en tegelijkertijd 10% minder CO2-uitstoot en verbruik. Daarnaast is ook de gasrespons verbeterd en is de techniek in de toekomst ook toepasbaar op dieselmotoren.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo MultiAir

Om de nieuwe MultiAir techniek aan de tand te voelen reden we met de MiTo 1.4 MultiAir met 135 pk, deze benzinemotor beschikt over een maximaal koppel van 206 Nm waardoor de MiTo van 0 naar 100 km/u sprint in 8,4 seconden en een topsnelheid haalt van 207 km/u. Met deze motorisatie bleek de MiTo niet alleen op papier snel, ook in de praktijk werden we aangenaam verrast door deze motorisatie. Als we terugdenken aan de 1.4 TB (150 pk) die we vorig jaar in de MiTo reden dan merken we een hemelsbreed verschil. De 1.4 MultiAir komt ondanks zijn lager vermogen minstens even krachtig over en is met name op constante snelheid minder nerveus als de 1.4 TB. De MultiAir-motor is merkbaar ook zuiniger dan de TurboBenzina, aan constante snelheid merkten we tot 15% lagere verbruikscijfers.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo MultiAir

De motorkarakteristieken van de MultiAir motor worden voor het grootste deel beïnvloed door het DNA-systeem. DNA staat voor Dynamic, Normal en All Weather en bepaalt mee de gasrespons, de mate waarin het VDC en ASR ingrijpen en hoeveel Nm koppel er vrij komt. De gewenste rijmodus kan makkelijk gekozen worden dankzij een schuifknop naast de versnellingspook. Het hoeft niet te verbazen dat de Dynamic mode het beste past bij de 1.4 MultiAir, de gasrespons is razendsnel en het weggedrag mede dankzij het Q2 elektronisch sperdifferentieel nagenoeg perfect. De MultiAir motor klinkt ook feller dan de 1.4 TB en dat draagt bij tot de sportieve beleving. De hoeveelheid rijplezier dat je met deze kleine Alfa kan hebben lijkt bijna eindeloos: scherp insturen, hoogtoerig opschakelen en genieten van het vermogen en het uitlaatgeluid is de boodschap!

Rijtest: Alfa Romeo MiTo MultiAir

Alfa koppelt de 1.4 MultiAir aan een vlotte vijfbak die het koppel en vermogen mooi over elke versnelling uitsmeert. Het maximale koppel komt vanaf 1.750 toeren vrij, het maximale vermogen bij 5.000 toeren. De MultiAir is vrijwel bij elk toerental alert, maar om de motor echt ten volle te benutten is het soms nodig om een versnelling terug te schakelen. De nieuwe MultiAir-motoren worden standaard gekoppeld aan een Start/Stop-systeem die het verbruik in de stadscyclus met 8% kan terugdringen. Het verbruik van de 1.4 MultiAir is ten opzichte van de 1.4 TB  (150 pk) ook effectief gedaald, terwijl de 1.4 TB een gecombineerd verbruik van 6,5 liter benzine per 100 km kent verbruikt de MultiAir 5,6 liter/100 km. Ons testverbruik lag met de MultiAir op 8,3 l/100 km wat zowel door het sportieve rijgedrag (dynamic mode) als het vele stadsverkeer verklaard kan worden. De MiTo MultiAir is echter ook uitgerust met een schakelindicator die je helpt bij het kiezen van de zuinigste versnelling, als je die wijze raad volgt kom je erg makkelijk in de buurt van de theoretische verbruikscijfers.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo MultiAir

De Alfa Romeo MiTo staat strak op zijn poten, en dat is een zegen als je graag als eerste de bocht uit bent. Daarnaast helpt het Q2-systeem merkbaar om het bochtenwerk nog sneller te voltooien. De MiTo is ondanks de strakke ophanging wel nog bruikbaar voor alledag, de wagen is geen regelrechte stuiterbak en heeft niet de nood elke put te communiceren met je ruggengraat, toch heeft de MiTo het in een stedelijke omgeving niet altijd even makkelijk. Het voorste koetswerk van de MiTo heeft namelijk een nogal lage bodemvrijheid waardoor je drempels maar beter ontwijkt dan opzoekt.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo MultiAir

Ons testmodel was erg compleet uitgerust en bewees dat de Italianen ook qua interieurafwerking hun beste beentje hebben voorgezet in de MiTo. De optionele lederen zetels (1.100 euro) zitten erg comfortabel en zorgen voor genoeg lendensteun in de bochten, het stuur met handige functieknoppen voelt erg kwalitatief aan en ligt goed in de hand en het optionele navigatiesysteem (1.000 euro) werkt alvast een stuk beter dan het systeem dat vroeger bij Alfa gebruikt werd. Verder is het instrumentenpaneel erg goed afleesbaar en kan je je erg snel je draai vinden in de MiTo. Alleen de armsteun leek ons wat vreemd gepositioneerd, als je erop steunt kan je erg moeilijk de versnellingspook bereiken.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo MultiAir

De Alfa Romeo MiTo MultiAir is er met 135 pk al vanaf 18.150 euro in het Progression uitrustingsniveau, wil je echter de completere Distinctive uitvoering dan tel je 19.650 euro neer. Daarvoor heb je een erg complete auto met airco, lederen stuurwiel en versnellingspook, aluminium deurdrempels en bedieningsknoppen aan het stuur. Op de optielijst vinken we nog de achterste parkeersensoren aan voor 300 euro, cruisecontrol voor 200 euro en regensensor en lichtsensor voor samen 230 euro aan. Dat maakt van de MiTo MultiAir helemaal geen dure wagen, ter vergelijking: een MINI Cooper met 120 pk heb je pas vanaf 19.350 euro. De MiTo MultiAir met 105 pk is er vanaf 16.650 euro, de volledige MiTo prijslijst vind je hier (.xls).

Rijtest: Alfa Romeo MiTo MultiAir

Conclusie

De Alfa Romeo MiTo MultiAir combineert het beste van twee werelden: sterke prestaties met een beperkt verbruik. De rij-eigenschappen zijn erg volwassen en het DNA-systeem maakt de MiTo erg Alfa-waardig. Met de MiTo MultiAir haal je ongetwijfeld een wagen in huis die dagelijks een lach op je gezicht kan toveren, maar dankzij het DNA-systeem hoeft het niet altijd hard te gaan, ook voor normaal gebruik is de MiTo MultiAir geschikt. Alleen vermoeden we dat de Dynamic mode te verslavend werkt, als een verboden snoepje binnen handbereik…

Rijtest: Alfa Romeo MiTo MultiAir

Overzicht

+ Prestaties 1.4 MultiAir, alerte motor
+ Verbruik is opmerkelijk gedaald ten opzichte van 1.4 TB
+ DNA-systeem, Dynamic mode maakt rijden leuk
+ Prijs

– Armsteun zit wat ongelukkig
– Lage bodemvrijheid (drempels)

Rijtest: Alfa Romeo MiTo MultiAir

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir