Als je hard verlangt naar die supersupercar van Lamborghini, maar je hebt het fortuin niet, dan kan je proberen bij Veno Automotive uit Polen een goedkope ripoff te bestellen.
Dat ze de stealthfighter uit Sant’Agata willen nabouwen kan iedereen zien, maar of hij er echt zal komen is nog twijfelachtig, zeker als je weet dat ze bij Lamborghini een goede advocaat hebben.
De Polen van Veno zijn zeker van hun stuk en willen 1000pk uit hun “high tech” wagen halen. Een motorblok zouden ze bij Audi -notabene het moederbedrijf van Lamborghini – of Chevrolet halen. Qua uitrusting zal deze supercar ook niet min zijn, met onder ander nachtkijkers, internettoegang en vleugeldeuren. Het productieaantal zou rond de 10 per jaar zijn, aan een half miljoen euro per stuk, wat inderdaad goedkoper is dan zo’n dure – echte – Reventon..
Gerelateerde artikels
De gloednieuwe Lamborghini Urus SE plug-in hybride wil naast functioneel en performant ook graag zuinig en milieuvriendelijk zijn.
De Lamborghini Urus is een ongezien succesmodel, zelfs met “enkele jaren” op de teller blijft deze Italiaanse SUV de verkoop domineren. Na de reguliere Urus kwam Lamborghini met de Urus S en Urus Performante varianten, beiden zowaar 666 pk sterk. Nu volgt de langverwachte Urus PHEV uitvoering die Lamborghini Urus SE doopt.
De bestaande 4.0-liter V8 krijgt in de SE het gezelschap van een krachtige elektromotor waardoor het systeemvermogen oploopt tot 800 pk / 950 Nm! De 0-100 km/u sprint is voorbije in 3,4 seconden, 200 km/u ligt binnen 11,2 seconden binnen handbereik en maximaal haal je 312 km/u. Cijfermateriaal waarmee de Lamborghini Urus SE zichzelf – en anderen – overtreft. In Sant’Agata Bolognese spreken ze (bij de marketingdienst) dan ook liever over een Super SUV!
Met een volle batterij (25,9 kWh) kan de Urus SE meer dan 60 km zuiver elektrisch, emissievrij en vooral fluisterstil afleggen (max 135 km/u) in de specifieke EV Mode. Hoe zuinig of milieuvriendelijk de Urus SE effectief is zal Lamborghini later meedelen. Tevens kan je beroep doen op de nieuwe Hybrid, Performance en Recharge rijmodi.
Behalve een nieuwe aandrijflijn krijgt de Lamborghini Urus PHEV ook opgefriste looks mee (oa aangepaste Matrix LED lichtblokken, bumpers, kofferklep). Binnenin meet nu zowel het digitale instrumentarium als infotainmentsysteem 12,3”. Daarnaast verwelkomen we in de kleurboek de Arancio Egon (oranje) en Bianco Sapphirus (wit) lakkleuren naast nieuwe 23” Galanthus velgen (standaard 21”). Al zijn de Lamborghini Ad Personam personalisatiemogelijkheden zo goed als eindeloos.
Belgische prijzen van de Urus SE PHEV volgen spoedig, we gokken op een vanafprijs van 230.000 euro. Voorzie toch best wat extra budget voor een leuke configuratie!
Limburg pakt de primeur want het familiebedrijf Pagnotta is het allereerste Belgische verkooppunt voor de Chinese Chery merken.
Het Limburgse Pagnotta is al meer dan een halve eeuw gekend voor de Italiaanse automerken. Binnenkort komen daar de Chinese Chery merken bij, zijnde Omodo en Jaecoo. Daarmee is Pagnotta de eerste Belgische Chery dealer! Op termijn plant Chery nog meer samenwerkingen in alle Belgische provincies, om zo een sterke lokale verankering (30 verkooppunten!) uit te bouwen.
Chery mag dan nog relatief onbekend klinken, het is een Chinese automobielgigant met talrijke merken. In Duitsland hebben ze alvast een ontwikkelingscentrum opgetrokken en nu mikken ze op de Europese markt. Chery koos voor voor een distributiekanaal waarbij “de klant centraal staat”. Dit in tegenstelling tot andere merken die de laatste jaren meer en meer afstand (digitaal) nemen van hun eindklant.
Het lanceringsoffensief omvat de Jaecoo J7, een compacte SUV (met stoere Amerikaanse looks?) met vierwielaandrijving. Zowaar voorzien van een benzinemotor of plug-in hybride aandrijflijn. Een grotere (en luxueuzere) J8 werd ook al toegezegd voor de Europese markt. Naast de Jaecoo’s kan je bij Pagnotta ook terecht voor de Omoda 5 met hier keuze tussen een 1.6-liter benzine (200 pk) of EV variant (150 pk).
Een troef van zowel Omoda en en Jaecoo is de aantrekkelijke garantie van 7 jaar of 150.000 kilometer en 8 jaar op de EV batterij. Chery streeft naar een efficiënte logistiek en beperkt het aantal opties, al zijn er voldoende mogelijkheden om wagens te personaliseren via koetswerkkleuren en een luxe of comfort uitvoering.
Of Exlantix, het hogere (luxe)merk van Chery, eveneens bij Pagnotta verkrijgbaar zal zijn is momenteel nog niet duidelijk.
Met de exclusieve Huracan STJ neemt Lamborghini afscheid van hun befaamde sportwagens met luidkeelse V10 verbrandingsmotor.
STJ oftewel Super Trofeo Jota. Zo gaat de laatste iteratie van de populaire Lamborghini Huracan door het leven. Gelimiteerd tot slechts 10 exemplaren … die uiteraard allemaal toegewezen (“verkocht”) zijn. Benieuwd er daar een Belgisch exemplaar tussenzit!
De STJ mosterd is duidelijk bij de Huracan STO gehaald, zo produceert de 5.2-liter V10 hier nog steeds 640 pk en 565 Nm. Die vloeien allemaal richting de achterwielen via de 7-traps sportautomaat. In slechts 3 seconden zit je aan 100 km/u en voor 200 km/u moet je 9 seconden rekenen. Pas bijna 310 km/u is de topsnelheid bereikt!
Op visueel vlak komt de Huracan STJ nog wat agressiever voor de dag dan de reeds brutale Huracan STO. Dit met een aangepaste frontsplitser, extra winglets, 20” velgen en scherpere achterspoiler. Aldus de Italianen uit Sant’Agata Bolognese resulteert dat in 10% extra downforce, ideaal voor wie graag op een circuit vertoeft. Daar profiteer je ook van de lichtgewicht 20″ centerlock velgen. Lamborghini monteert instelbare dempers die overkomen van hun Huracan racewagens terwijl de Bridgestone Potenza banden voor extra grip zorgen. Op hun Nardò Technical Center Handling Track testcircuit zorgden deze technische upgrades alvast voor enige tijdwinst.
Inzake personalisatie is er vreemd genoeg weinig keuze met enkel een grijze (Grigio Telesto) of blauwe (Blu Eliadi) uitvoering. Elk met een speciaal “1 van 10” koolstofvezel plaatje.
Lamborghini neemt met de STJ afscheid van de Huracan generatie die al 10+ jaar meedraait. De opvolger staat gepland voor eind 2024, deze zal geen gebruik meer maken van de atmosferische 5.2-liter V10.