Op de stand van Renault stonden niet alleen de Wind en de Mégane CC in de spotlight, het Franse merk bracht 3 elektrisch aangedreven wagens mee.
Het eerste elektrische model, dat gebaseerd is op de Renault Fluence, zou tegen het einde van 2011 op de markt moeten komen. Dit model moet het meest ruime elektrische model worden dat Renault zal aanbieden. Verder zal er tegen het begin van 2012 een iets kleiner model op de markt komen. Dit model zal meer voor de stad geschikt zijn en krijgt momenteel de naam Zoë. De Zoë is eerder gericht op een lifestyle-publiek en is dan ook sportief vormgegeven.
Het absoluut revolutionaire model – en Renault zou Renault niet zijn mocht dit slechts een concept blijven – is de Renault Twizy. Hierbij kunnen twee passagiers achter elkaar plaatsnemen en zo door de stad zoeven. De afmetingen zijn zowel in lengte als in de breedte beperkt, wat deze tweezitter perfect moet maken voor in de stad.
Gerelateerde artikels
De hippe Audi Q8 TFSI e plug-in hybride uitvoeringen worden krachtiger, krijgen een grotere batterij en halen dus meer rijbereik. Net zoals de technisch gerelateerde Q7 TFSI e SUV PHEV!
Recentelijk kregen zowel de Audi Q7 SUV als diens hippe Q8 SUV Coupé afgeleide een deugddoende update. Niets wereldschokkend maar met extra personalisatie, moderne technologie en een frisse neus/bips kunnen deze prestigieuze Duitsers er nog even tegenaan. In de toenmalige communicatie werd geen woord gerept omtrent de zuinige plug-in hybride motoren. Nu komen ze naar buiten met alle interessante details!
Het Audi Q7 en Q8 PHEV gamma omvat nog steeds de 55 TFSI e en 60 TFSI e motorisaties. Beiden hebben de 3.0-liter V6 benzinemotor als basis. De 55 TFSI e plug-in hybride motorisatie is nu 394 pk (ipv 381 pk) sterk en doet de 0-100 km/u sprint in 5,7 seconden. Het systeemvermogen van de 60 TFSI e loopt op tot 490 pk (34 pk méér dan voordien) en knalt naar 100 km/u in 5 seconden.
De (vloeistofgekoelde) batterij is nu 25,9 kWh groot waardoor het zuiver elektrische rijbereik nu 90 km bedraagt. Laden kan aan 7,4 kW (AC) waardoor je na ongeveer 4 uur de volledige batterijcapaciteit bereikt!
De Belgische prijzen voor de Audi Q7 plug-in hybrides beginnen bij respectievelijk 79.230 euro (Q7 55 TFSI e PHEV) en 93.410 euro (Q7 60 TFSI e PHEV). Reken op een meerprijs van 8.300 euro voor de Q8 TFSI e plug-in hybrides. Bestellen kan vanaf NU bij de Belgische Audi verdelers, spoedig worden de eerste exemplaren geleverd.
De gloednieuwe Lamborghini Urus SE plug-in hybride wil naast functioneel en performant ook graag zuinig en milieuvriendelijk zijn.
De Lamborghini Urus is een ongezien succesmodel, zelfs met “enkele jaren” op de teller blijft deze Italiaanse SUV de verkoop domineren. Na de reguliere Urus kwam Lamborghini met de Urus S en Urus Performante varianten, beiden zowaar 666 pk sterk. Nu volgt de langverwachte Urus PHEV uitvoering die Lamborghini Urus SE doopt.
De bestaande 4.0-liter V8 krijgt in de SE het gezelschap van een krachtige elektromotor waardoor het systeemvermogen oploopt tot 800 pk / 950 Nm! De 0-100 km/u sprint is voorbije in 3,4 seconden, 200 km/u ligt binnen 11,2 seconden binnen handbereik en maximaal haal je 312 km/u. Cijfermateriaal waarmee de Lamborghini Urus SE zichzelf – en anderen – overtreft. In Sant’Agata Bolognese spreken ze (bij de marketingdienst) dan ook liever over een Super SUV!
Met een volle batterij (25,9 kWh) kan de Urus SE meer dan 60 km zuiver elektrisch, emissievrij en vooral fluisterstil afleggen (max 135 km/u) in de specifieke EV Mode. Hoe zuinig of milieuvriendelijk de Urus SE effectief is zal Lamborghini later meedelen. Tevens kan je beroep doen op de nieuwe Hybrid, Performance en Recharge rijmodi.
Behalve een nieuwe aandrijflijn krijgt de Lamborghini Urus PHEV ook opgefriste looks mee (oa aangepaste Matrix LED lichtblokken, bumpers, kofferklep). Binnenin meet nu zowel het digitale instrumentarium als infotainmentsysteem 12,3”. Daarnaast verwelkomen we in de kleurboek de Arancio Egon (oranje) en Bianco Sapphirus (wit) lakkleuren naast nieuwe 23” Galanthus velgen (standaard 21”). Al zijn de Lamborghini Ad Personam personalisatiemogelijkheden zo goed als eindeloos.
Belgische prijzen van de Urus SE PHEV volgen spoedig, we gokken op een vanafprijs van 230.000 euro. Voorzie toch best wat extra budget voor een leuke configuratie!
Deze 816 pk sterke Mercedes-AMG GT63 S E Performance plug-in hybride is naast “milieuvriendelijk” ook het snelst accelererende AMG product.
Nadat eerder de SL Roadster plug-in hybride topversie gepresenteerd werd is het nu de beurt aan de technisch gerelateerde AMG GT Coupé. Deze Mercedes-AMG GT63 S E Performance is voorzien van een 4.0-liter V8 en ondersteunende elektromotor. Tezamen goed voor 816 pk en 1.420 Nm! Intelligente 4MATIC+ vierwielaandrijving en koolstof keramische remschijven zijn standaard net zoals de 9-traps SPEEDSHIFT automaat.
Met een 0-100 km/u sprint in 2,8 seconden is deze AMG GT63 S PHEV het snelste AMG productiemodel aller tijden. En ja, zelfs sneller dan de AMG One hypercar die daar 0,1 seconden langer over doet. Pas bij 320 km/u is de topsnelheid bereikt. Met een volle batterij (6,1 kWh) zou je in theorie 13 km zuiver elektrisch (en fluisterstil) kunnen rijden. Toch zijn de AMG ingenieurs zo eerlijk om te vermelden/benadrukken dat de accu volledig ten dienste staat van het prestatiepotentieel.
Behalve indrukwekkend cijfermateriaal en een innovatieve aandrijflijn komt de AMG GT63 S E Performance ook met de nodige hardware+software om sportief voor de dag te komen. Denk aan een meesturende achteras, adaptieve dempers, actieve aerodynamica, mechanisch slipdifferentieel en semi-actieve rolstabilisatie. Daarvoor konden ze beroep doen op de ervaring van het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team.
Visuele verschillen blijven beperkt tot een hoop E Performance badges, trapeziumvormige uitlaatmonden en de laadklep rechts achteraan. Standaard voorziet Das Haus 20” velgen, desgewenst zijn die een maatje groter. Maar zelfs bij het AMG PHEV topmodel kan je beroep doen op de veelzijdige MANUFAKTUR personalisatiemogelijkheden.
Een officiële Belgische prijs heeft de Mercedes-AMG GT63 S E Performance plug-in hybride nog niet gekregen. Maar met de SL63 S PHEV als graadmeter zal die vermoedelijk rond de 230.000 euro liggen.