Kort getest: Renault Kangoo Z.E.

Renault Kangoo ZE
De Renault Kangoo ZE is er speciaal voor professionele gebruikers die op brandstof willen besparen.

Aangezien 70% van de bestelwagens volgens onderzoek dagelijks minder dan 100 km rijden, kan het zeker en vast nuttig zijn dat ze op elektriciteit zouden de rijden, de kosten van elektrisch rijden zijn momenteel namelijk aan de lage kant. De bedoeling van de Renault Kangoo ZE is klanten te voorzien van een elektrisch model dat overdag gebruikt kan worden om bestellingen af te leveren en ’s avonds aan de laadsnoer hangt. Dan kost elektriciteit namelijk het minst. Renault verwacht 80% van de Kangoo ZE’s te slijten aan grote bedrijven, de overige 20% zou gekocht worden door kleinere zelfstandigen. Van de Kangoo ZE komen er drie verschillende varianten. De Kangoo ZE, de Kangoo Maxi ZE met 2 plaatsen en de Kangoo Maxi ZE met 5 plaatsen. De vijfzitter heeft een kofferruimte van 2,4 kubieke meter bagage, de versie met twee zitplaatsen kan maximaal 4,6 kubieke meter vervoeren. De batterij van de Kangoo ZE werd speciaal onderaan de wagen geplaatst, kwestie van geen kostbare laadruimte te verliezen. Het zwaartepunt van de wagen komt daardoor redelijk laag te liggen, dat is mooi meegenomen! De afwerking van het interieur is voldoende, de gebruikte materialen voelen vooral degelijk aan, perfect voor professioneel gebruik. Het instrumentenpaneel baadt in een blauwe waas en is voorzien van meters voor de autonomie, het energieniveau van de batterij en het verbruik.

Renault Kangoo ZE test

De Kangoo ZE krijgt 60 pk en 226 Nm. Wonder boven wonder voelt hij niet underpowered aan, vooral door het feit dat het volledige koppel zeer vroeg beschikbaar is. De 260 kg wegende batterij met 400V en 22 kWh zorgt in theorie voor een autonomie van 170 km, al hadden we in de realiteit te kampen met een bereik van 110 km. We vertellen er voor alle eerlijkheid bij dat het bereik afhangt van de weersomstandigheden, de rijstijl en de banen waarop je rijdt. Bochtige wegen in het mooie Portugal dragen alleszins niet bij tot een groot bereik, zo konden we ervaren. De Kangoo ZE beschikt over een eco-modus waardoor het verbruik met 10% afneemt, maar de gasrespons minder fel is. Om het verbruik zo laag mogelijk te houden, staat de Renault Kangoo op banden met lage rolweerstand. Niet goed voor de grip en de bron voor een kleine dosis onderstuur, zoveel is zeker. Maar door het lage zwaartepunt valt rijden met de Kangoo ZE eigenlijk best nog mee. Jammer genoeg voelt het stuur alles behalve direct aan, al verwachten we niet dat een messcherp stuurgevoel op het verlanglijstje van de doorsnee koerier staat. De Kangoo ZE beschikt niet over versnellingen en dat betekent dat hij comfortabel aanvoelt. En dan zwijgen we nog over de stilte in het interieur en de relatief zachte ophanging.

Renault Kangoo ZE test

De Kangoo ZE is er vanaf €20.000 zonder BTW. Batterijen leasen kan vanaf €72 per maand, al mag je dan niet meer dan 10.000 km per jaar afleggen. Het leeuwendeel van de verkoop is voor bedrijven bestemd, we vertellen er dus even bij dat de onderhoudskosten van een eenvoudige elektrische motor 20% lager liggen dan van een gelijkaardig model met verbrandingsmotor. Voor €5 per maand krijg je toegang tot het datacenter, waar alle informatie over het verbruik, de kostprijs en dergelijke meer van de wagen beschikbaar is. Handig voor wagenparkbeheerders.

Renault Kangoo ZE test

Conclusie

De Renault Kangoo ZE verschilt in se niet echt wezenlijk van een gelijkaardige Kangoo met verbrandingsmotor. Hij beschikt over voldoende laadruimte om bestellingen te vervoeren op een uiterst milieuvriendelijke wijze. Als je dus frequent bestellingen moet rondbrengen naar plaatsen die niet te ver uit elkaar liggen, kan je als professionele gebruiker aanzienlijk besparen op brandstofkosten. Grote bedrijven vinden met het datacenter van Renault ongetwijfeld een bondgenoot om het verbruik van hun koeriers te monitoren en te optimaliseren.

Renault Kangoo ZE test

Overzicht

+ Zero emission
+ Voelt als gewone Kangoo aan
+ Laadruimte & Flexibiliteit

– Autonomie
– Laadtijd

Renault Kangoo ZE test

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

5 reacties op "Kort getest: Renault Kangoo Z.E."

  1. kristof 22-12-2011 om 15:52

    Mooi, maar met een rijbereik van 100km ga je volgens mij niet veel koeriers vinden. Met 100km mag je niet te ver vanonder de kerktoren wegrijden, of hij staat stil.
    Een koerier die dus minder dan 10.000km doet op een jaar, rijdt dan ook maar 100 dagen zijn 100km, en daarna is’t gedaan.  

  2. MRM 22-12-2011 om 16:02

    Als ik mij niet vergis heeft de Franse post verschillende van deze wagens gekocht. Voor postbodes is 100 km per dag dus blijkbaar voldoende. 
    Die zullen dan inderdaad wel meer moeten betalen als ze de 10.000 km overschrijden.  

  3. PJS 23-12-2011 om 16:44

    Bij de resultaten van dat onderzoek trek ik toch ook even mijn wenkbrauwen op.. Koeriers à la Fed Ex, TNT, enz. doen volgens mij wel een pak meer kilometers per dag.
     
    Lijkt me meer goed voor stedelijke postroutes, transport op fabrieksterreinen, bakkers die aan huis leveren binnen een kleine straal en dergelijke.. 

    Verder wel een prima initiatief van Renault!

  4. MRM 24-12-2011 om 12:28

    Nja, die maken dan allicht geen deel uit van de 70% waarover Renault het heeft. Het is ongetwijfeld zeer moeilijk om de echtheid van die resultaten na te gaan, maar ik kan mij wel goed inbeelden dat 100 km (in theorie zelfs 160) voldoende is om één dag mee rond te komen in bepaalde situaties.

  5. CeeSsss 14-04-2015 om 15:12

    Misschien een beetje oud om nog op te reageren, maar ik wil hier toch nogmaals een denkfout weerleggen. Een elektrische auto is net NIET interessant voor mensen die weinig rijden. Stel dat je een auto hebt die enkel wordt gebruikt voor verplaatsingen op een fabrieksterrein, bijvoorbeeld 10 kilometer per dag. In eerste instantie zou je denken dat dat een goede kans is om een elektrische auto in te zetten. Maar niets is minder waar. De auto zou maar 3650 km per dag doen, en dat kost slechts zo’n 250 euro per jaar aan diesel. Daar kan je dus bijlange geen accu van kopen of huren.
     
    Een elektrische wagen is interessant voor koeriers die bijvoorbeeld 4 rondes van 75 km per dag doen met daartussen telkens 30 à 60 minuten pauze om in te laden of te eten enz. Zo kom je op 300 km per dag ofwel 110.000 km per jaar, wat wel zo’n 7700 euro per jaar aan diesel kost. Elektriciteit zou, aan grootverbruikerstarief, bijvoorbeeld maar 1800 euro per jaar kosten. Die besparing van 5500 euro per jaar, plus de besparing aan onderhoud, kan dan geïnvesteerd worden in een accu. Je ziet dat het met deze cijfers wel zinnig is om een dieselcamionette te vervangen door een elektrische. Er moeten dan natuurlijk wel goede elektrische camionettes bestaan. Moest Tesla daar nu eens mee komen, inclusief private superchargers op het bedrijfsterrein… Elke koerier zou elektrisch rijden!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...