Rij-impressie: Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence ZE
In januari 2012 start Renault met de verkoop van haar elektrisch gamma.

Van 15 tot 23 oktober streek in België de Europese Renault Z.E. Tour neer. Gedurende 9 dagen kregen een 500-tal particuliere en professionele klanten de kans een korte testrit te maken met de Fluence Z.E. of Kangoo Z.E. en werden in verschillende workshops alle vragen beantwoord met betrekking tot fiscaliteit en oplaadmogelijkheden. Ook wij werden uitgenodigd en kregen de kans een korte testrit te maken met de berline onder de twee, de Fluence. De Renault Fluence Z.E. is slechts één van de vier wagens uit het geplande Z.E.-gamma, waarbij Z.E. natuurlijk staat voor zéro émissions. Deze wagen en ook de Kangoo Z.E. zijn vandaag reeds te bestellen, de leveringen vinden plaats vanaf januari. Het gamma wordt verder aangevuld met de Twizy en de Zoe. Ook deze wagens zullen in 2012 nog gelanceerd worden.

Renault Fluence ZE

De Renault Fluence Z.E. starten gebeurt zoals we dat al jaren gewoon zijn met de sleutel in het contact. Geen gebulder, maar een kort geluidssignaal en een groen lampje maken vervolgens duidelijk dat je klaar bent om te vertrekken. De elektromotor in de Fluence Z.E. levert een vermogen van 95 pk, gelijkaardig aan het vermogen van een klassieke verbrandingsmotor. Het grote verschil zit hem in het motorkoppel van 226 Nm, dat gewoonweg op elk moment beschikbaar is. Laat ons eerlijk zijn, de topsnelheid van 135 km/u is meer dan voldoende en een sprinttijd van 0-100 km/u in 13 seconden is respectabel. Bovendien rijden we bij het dagdagelijks gebruik meer op het koppel van de motor. Hernemingen zijn belangrijker dan de sprint en hier heeft de Fluence Z.E. duidelijk een groot voordeel ten opzichte van zijn thermische tegenhanger. Omwille van het altijd beschikbare koppel gebeuren deze hernemingen een stuk sneller. Terugschakelen of wachten tot het juiste toerental bereikt is, behoort tot het verleden.

Renault Fluence ZE

Verder valt op hoe comfortabel en stil de Fluence is. Alles voelt zeer vertrouwd aan, de wagen ziet eruit als een normale berline en je hebt ook alle ruimte die je nodig hebt. Er is plaats voor vijf personen en in de koffer kan je bovendien nog 317 liter bagage kwijt, ondanks de aanwezigheid van de batterij. Op reis zal je met de Fluence Z.E. niet gaan gezien het rijbereik van gemiddeld 185 km. Dit bereik kan oplopen tot 200 km, maar kan ook dalen door een sportieve rijstijl. De Fluence Z.E. is echter zo rustgevend dat je niet meteen geneigd bent het gaspedaal volledig in te duwen. Bovendien bedraagt meer dan 80% van de ritten in en rond de stand niet meer dan 60 kilometer per dag, zo bekeken heb je zelfs overschot. Opladen kan bovendien thuis, op het werk of onderweg. De laadinfrastructuur zal zich vanaf nu trouwens in een sneltempo uitbreiden, zodat je steeds wel ergens kan bijladen.

Renault Fluence ZE

Helaas hadden we niet de kans zo lang met de Fluence Z.E. te rijden als we zelf wilden, maar in november zullen we de wagen iets uitgebreider kunnen testen. Misschien nog even de prijs meegeven van de Fluence Z.E.: vanaf 26.620 euro. Een zeer aantrekkelijke prijs dus, zeker vergeleken met een Nissan Leaf die 36.690 euro kost. Je krijgt bovendien meer ruimte. Een batterij krijg je bij Renault niet, deze moet je leasen voor 82 euro per maand. Alle onzekerheid met betrekking tot de batterij wordt zo voor de consument echter volledig weggenomen. Val je toch stil met een lege batterij, dan word je gratis naar een laadpaal gesleept. Bij een andere oorzaak krijg je meteen een nieuwe batterij of een vervangwagen. Ga je tot slot op reis, dan kan je als klant van het Z.E.-gamma tegen een voorkeurtarief een auto met verbrandingsmotor huren. Nog vragen? Op deze website vindt u alle informatie omtrent het Renault Z.E.-gamma.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...