Rijtest: Toyota Auris Hybrid (HSD)

Toyota Auris HSD Hybrid
Toyota zal de hybride techniek in de toekomst in elk van haar modellen introduceren. De eerste wagen naast de Prius die een dergelijke HSD-kuur krijgt, is de Toyota Auris HSD.

De Toyota Auris is de opvolger van de Toyota Corolla. Dat model werd een beetje gedateerd, dus veranderde Toyota de naam van de Corolla naar Auris en friste het hier en daar ineens wat vitale onderdelen op. Na de introductie van de recentste versie, kwam er ook een hybride variant van de Auris, die gebruik maakt  van het hybride aandrijvingssysteem van de Toyota Prius. De Toyota Auris HSD is enkel met een geoefend oog te onderscheiden van de Toyota Auris. En dat speelt zeker en vast in zijn voordeel voor kopers die wel een hybride willen, maar de speciale vormgeving van de Prius maar niets vinden en in feite liever met een ‘normale’ wagen rijden. Aan de buitenkant is hij enkel te herkennen op basis van zijn HSD-badge (Hybrid Synergy Drive) en aan zijn LED-lampjes aan de voorkant die daar dienen als dagrijlichten. Die verbruiken overigens minder dan halogeenlampen en passen dus perfect in het milieuvriendelijke plaatje van de Auris HSD. Wie over arendsogen beschikt, zal merken dat het logo van de Toyota Auris HSD in een blauwe waas baadt.

Toyota Auris HSD Hybride

Aan de binnenkant is de Toyota Auris HSD zeer gelijkaardig aan de binnenkant van de Toyota Auris. De wijzerplaten zijn wel wat herwerkt, daar waar je bij de Auris de toerenteller vindt, vind je bij de Auris een power-meter. Die geeft aan hoeveel vermogen de Auris gebruikt en in hoeverre batterij aan het opladen is. Om het milieuvriendelijke karakter van de Auris HSD in de verf te zetten, zijn de wijzerplaten uitgevoerd met een blauwe ring. In de middenconsole vinden we een compacte en verfijnde versnellingspook terug, die redelijk hoog gepositioneerd is. Een aangename positie die vlot te bereiken is. Onder de versnellingspook zijn er drie verschillende knopjes terug te vinden. De EV-knop laat de bestuurder van de Auris HSD toe om enkel op de batterijen van de wagen te rijden. Het verbruik komt neer op 0 liter per 100 km, maar wanneer er teveel geaccelereerd wordt of wanneer de batterij niet over voldoende energie beschikt, kan deze modus niet ingeschakeld blijven. Eco-rijders kunnen kiezen voor de Eco-mode. Die maakt de gasrespons iets minder scherp waardoor het verbruik aan de geringe kant zou blijven. Wanneer je dan toch nood hebt aan redelijk wat kracht, kan je kiezen voor de PWR-modus. Deze modus is het meest aangenaam om in te rijden.

Toyota Auris HSD Hybride

De Toyota Auris HSD wordt door een 1.8 liter grote VVTi-motor met 99 pk en een elektromotor met 82 pk aangedreven. Samen leveren die een vermogen van 136 pk. Wie zijn rechtervoet weet te bedwingen, zou 3,8 liter per 100 km op de teller moeten kunnen toveren. En effectief, wanneer je door de stad rijdt en veel gebruik maakt van je batterij kan je dit verbruik behalen. Wanneer je echter ook op de autostrade gaat rijden, gaat het verbruik al snel de hoogte in. Wie dus veel op de autosnelweg rijdt, zal het opgegeven verbruik van 3,8 liter per 100 km dus niet kunnen behalen. Wij wisten na een hele week testrijden 4,5 liter per 100 km te behalen, maar moesten hier wel behoorlijk wat moeite voor doen. Wie normaal rijdt en vlot met het verkeer mee beweegt, komt wellicht uit rond 5,3 liter per 100 km. De Auris HSD kan in 11,2 seconden de kaap van 100 km/u overschrijden. Echt snel is dat niet, maar dit prestatiecijfer is zeker en vast voldoende voor het dagelijkse verkeer.  Dankzij zijn uitstootcijfer van 89 gram CO2 per km hebben kopers van de Auris HSD recht op een ecopremie van 15% op het prijskaartje. Naar volgend jaar toe is de ecopremie niet langer geldig, maar voert de overheid wel een fiscaalvriendelijk beleid door voor zuinige benzinewagens. De Toyota Auris HSD valt hieronder en zal dankzij overheidstussenkomst goedkoper worden.

Toyota Auris HSD Hybride

Op het prijskaartje van de Auris HSD staat €23.745. Dat maakt de Auris HSD niet direct de meest goedkope auto, maar het fiscaal voordeel dat eraan vasthangt, is zeker en vast de moeite waard. Voor de Sol-uitvoering die onder meer automatische ontsteking van de lampen, een regensensor, keyless go en een achteruitrijcamera omvat, betaal je €25.550. Het meest complete optiepakket krijgt de naam Premium mee en kost je €28.210. Voor die prijs krijg je nog eens xenon-koplampen, lederen zetels en een navigatiesysteem. Deze uitvoering hebben wij aan een test onderworpen en we waren behoorlijk tevreden over de kwaliteit van het interieur, de materialen en de opties. Wie een Auris HSD koopt, krijgt automatisch een Eco-drive level indicator. Schakel je je wagen uit, dan toont deze indicator hoe milieuvriendelijk je wel (of niet) gereden hebt. Zijn alle drie de balkjes gevuld, dan heb je een hoge eco-score behaald. Een leuk gadget om mensen aan te moedigen hun rijstijl aan te passen. Maar of het effectief is…

Toyota Auris HSD Hybride

De Toyota Auris is een redelijk scherp sturende wagen en bij de Auris HSD is dat niet anders. Het stuur van ons testmodel ligt goed in de hand en is redelijk scherp te bedienen. De Auris HSD weet voldoende vertrouwen te bieden in bochten, maar dat hij geen circuitkampioen is, zal ongetwijfeld niet verbazen. Daarvoor is hij niet snel genoeg en heeft hij teveel last van onderstuur. Op een nat wegdek moet het ESP-systeem dan ook redelijk wat ingrijpen om de wagen op zijn plaats te houden. Maar dat ingrijpen gebeurt dan weer op een uiterst correcte manier. In het algemeen laat de Auris op gebied van rijgedrag een veilige en scherpe indruk na. In vergelijking met zijn grotere hybride broer vertoont deze Auris HSD een wereld van verschil. In de positieve zin. De Auris HSD geeft een harmonieuze en solide indruk, iets wat de Prius niet altijd kon waarmaken. Accelereren met de Auris HSD gaat betrekkelijk vlot, je voelt dat de wagen over redelijk wat vermogen beschikt. Jammer genoeg komt dat vermogen niet volledig tot uiting door de CVT-bak. Hierdoor klinkt er bij het optrekken een behoorlijk onaangenaam geluid van de motor die constant redelijk hoge toeren draait. Dankzij de CVT-bak vindt de Auris HSD voor elke snelheid en situatie dan wel weer een juiste verhouding.

Toyota Auris HSD Hybride

Samenvattend kunnen we stellen dat de Toyota Auris HSD eigenlijk de hybride is die Toyota een tijdje geleden al had moeten maken. De Auris HSD voelt een stuk harmonieuzer aan dan de Prius. Hij is een stuk goedkoper – maar daarom niet per se goedkoop – en ziet er bovendien ook een stuk conventioneler uit dan de – veel te? – futuristische Prius. Dit is dus een wagen die beschikbaar is voor een ruimer publiek. De Auris HSD kan zijn milieuvriendelijke ambities niet volledig waarmaken, hij verbruikt namelijk iets meer dan Toyota zelf opgeeft. Maar wie een zoektocht zou beginnen naar een wagen die in hetzelfde segment speelt, over evenveel vermogen beschikt, op benzine rijdt en minder brandstof verbruikt, kan zijn zoektocht alvast opgeven. Er zijn momenteel gewoon geen concurrenten voor de Auris HSD. En mocht je die toch vinden, laat het dan even aan Toyota weten. Wanneer je er één vindt, dan krijg je de Auris HSD gewoon cadeau, zo zeker zijn ze van hun stuk!

Toyota Auris HSD Hybride

Overzicht

+ Verbruik
+ Afwerking interieur
+ Leuk rijgedrag
+ Conventionele hybride

– Prijs
– Geluid CVT

Toyota Auris HSD Hybride

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Toyota Auris Hybrid (HSD)"

  1. bert 27-11-2010 om 1:11

    Familie van mij heeft een Prius, denk dat ze een stuk minder vreemd zouden bekeken worden als ze voor deze Auris HSD zouden gekozen hebben..

  2. MRM 27-11-2010 om 12:18

    Da’s zeker. Gisteren een donkerblauwe Auris HSD tegengekomen, het valt nauwelijks op dat het een hybride is.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...