Rijtest: Opel Insignia ecoFLEX 2.0 CDTI 160 Pk

Rijtest Insignia ecoFLEX
Meer dan de helft van de vakantiegangers bereikt deze zomer met de auto zijn reisbestemming, maar welke auto is het meest geschikt voor deze job? Wij gokten op de Insignia ecoFLEX, en hebben zeker niet verloren.

Een reisauto moet aan tal van factoren voldoen. Eerst en vooral wil je als passagier of bestuurder niet met een hernia of verkrampte benen op je reisbestemming aankomen. Neen, comfort en ruimte is een belangrijke voorwaarde voor een behouden rit. Gelukkig biedt de Opel Insignia ecoFLEX erg ergonomisch zitmeubilair waarin je makkelijk je draai kan vinden, zowel vooraan als achteraan. De beenruimte is daarnaast achteraan zeker niet bemeten, enkel de afhellende daklijn kan voor mensen langer dan 1m95 misschien wat oncomfortabel zijn. Uiteraard moet ook wat bagage mee, met 500 liter is de koffer van de Insignia gelukkig ruim genoeg voor de bagage van minstens drie personen. Wie meer zekerheid wil op het vlak van kofferruimte kiest best voor de Insignia Sports Tourer die 540 liter bagage kan vervoeren zonder de achterbank neer te klappen.

Rijtest Insignia ecoFLEX 04

Naast de fraaie interieurvormgeving met lichte kleuren die een lange rit een stuk aangenamer maken zorgt ook de ophanging van de Insignia voor een comfortabele rit. Ondanks het feit dat ons testmodel uitgerust was met massieve 18″ velgen werden we niet dooreengeschud op een slecht wegdek. Om dat te testen reden we vanuit Gent langs Luxemburg, met de E411 als toonvoorbeeld van hoe een autosnelweg niet moet zijn. De Insignia hield zich zelfs in deze barre condities staande als comfortabele cruiser. Het geluid dat de passagiersruimte binnenkomt blijft zeker bij snelheden rond de 120 km/u beperkt. Ons testmodel was niet uitgerust met het optionele adaptieve FlexRide onderstel dat Opel voor 950 euro aanbiedt. De standaard ophanging voldoet echter, ze is namelijk perfect tussen comfortabel en dynamisch afgesteld. De Insignia stuurt scherp en reageert snel op de instructies die via het stuurwiel worden doorgegeven, maar hij moet daarvoor niet op het vlak van comfort inboeten.

Rijtest Insignia ecoFLEX 02

Voor vele automobilisten is een stop in Luxemburg een vast ritueel tijdens een reis naar het Zuiden, niet verwonderlijk met brandstofprijzen die minstens 10% lager liggen dan in België. We maakten dan ook van de gelegenheid gebruik om de brandstoftank van 70 liter tot de nok te vullen. In theorie goed voor een actieradius van 1.346 km. De Opel Insignia ecoFLEX verbruikt op papier namelijk maar 5,2 liter diesel per 100 km. Daarbij maakt het niet uit welke versie je verkiest, de 2.0 CDTI is verkrijgbaar met 130 of 160 pk en kan telkens met ecoFLEX label gekocht worden. Met zijn 160 pk en 380 Nm koppel lijkt de Insignia ecoFLEX die wij hebben getest misschien een atypisch ecomodel. Vaak kiezen constructeurs namelijk voor een kleine cilinderinhoud met een beperkt vermogen voor hun zuinigste model. Niet zo bij de Opel Insignia ecoFLEX, de motor wordt door de lange versnellingsverhoudingen misschien wat dichtgeknepen, het ruime koppel en vermogen helpt wel om vlot tussenversnellingen te realiseren.

Rijtest Insignia ecoFLEX 11

Groen en krachtig, zo laat de Insignia ecoFLEX zich het best omschrijven. Met een volgeladen wagen en drie passagiers wil je op heuvelachtige snelwegen liever niet met 105 pk uit een 1.6 turbodiesel opgescheept zitten. De Insignia ecoFLEX biedt dan ook ongekende souplesse uit zijn 2-liter grote turbodiesel. Een sprint van 0 naar 100 km/u in 9,5 seconden en een topsnelheid van 221 km/u worden verenigd met lage verbruikscijfers. Hoe Opel erin geslaagd is om dit te verenigen? Eerst en vooral is de Insignia op zich al een aerodynamisch hoogstandje, en bij de ecoFLEX versie ging het merk zelfs nog een eind verder. Met een Cx-waarde van 0,26 is de Insignia ecoFLEX één van de meest gestroomlijnde berlines ter wereld. Deze lage luchtweerstandscoëfficiënt werd onder andere bereikt door vijf belangrijke wijzigingen door te voeren: voor de achteras werden tankafdekkingen geplaatst, het bovenste koelradiatorrooster en de centrale uitsnijding in de voorspoiler werden gesloten, de totale hoogte werd gereduceerd en de onderzijde van de radiator verzegeld. De Insignia ecoFLEX staat bovendien op banden met lage rolweerstand die speciaal door Michelin werden ontworpen.

Rijtest Insignia ecoFLEX 09

Tijdens onze trip naar de Côte d’Azur die zo’n 1.200 km besloeg, kwam ons gemiddeld verbruik op 5,7 liter/100 km te liggen. Dat cijfer krijgt extra waarde als je weet dat onze testwagen volgeladen was en we steeds de maximaal toegelaten snelheid reden. Op bestemming hadden we dus nog 1/4 van onze brandstoftank over, tanken op de Franse Autoroute was dus niet nodig. Pas tijdens de laatste kilometers van onze bestemming moesten we onze lof over de Insignia ecoFLEX wat bijstellen, op steile en bochtige bergwegen kwam de versnellingsbak vooral in tweede versnelling wat hakerig over en ook de versnellingsverhoudingen leken ons niet helemaal te kloppen. Zo schakelden we zelfs meermaals terug naar eerste versnelling omdat we in tweede onder het nuttige bereik van 1.500 toeren dreigden te vallen. Een onbetwistbaar nadeel dus van deze zuinige berline, gelukkig zal je er in België en op snelwegen geen last van hebben.

Rijtest Insignia ecoFLEX 07

Een goede reisauto is best ook op technologisch vlak goed uitgerust zodat de bestuurder bijgestaan wordt in moeilijke situaties. In ons testmodel vonden we drie innovatieve technologieën terug: het Opel Eye systeem dat verkeersborden herkent en de bestuurder verwittigt als hij ongewild van zijn rijbaan afwijkt, de Adaptieve Bi-Xenon lichten (AFL+) en het DVD 800 Navigatiesysteem. Het was onze eerste kennismaking met het Opel Eye systeem, het systeem dat de bestuurder verwittigt als hij ongewild van zijn rijvak afgaat werkt perfect en is een nuttige feature, alleen waren we niet zo te spreken over het herkennen van de verkeersborden. Het systeem leest namelijk de onderborden niet en gaf ons vaak te kennen dat we maar 90 mochten rijden terwijl die snelheidsbeperking duidelijk enkel voor vrachtwagens bestemd was, daarnaast werkt het systeem niet bij lage zon en bij erg regenachtig weer. Het AFL+-systeem met bi-xenon koplampen heeft ons wel overtuigd, de adaptieve koplampen passen zich aan elke rijsituatie aan. Zo krijg je bij traag rijden een brede lichtbundel, bij snel rijden een verre lichtbundel en bij een bochtig parcours een meedraaiende lichtbundel. Erg handig en het systeem helpt de passieve veiligheid te verhogen. Als laatste is ook het DVD 800 navigatiesysteem een nuttige optie, de visualisaties van het systeem lijken misschien wat gedateerd, maar de aanwijzingen zijn glashelder en ook het feit dat verkeersberichten via TMC worden doorgegeven helpt om voorbereid te zijn op files. Alleen jammer dat de draai- en drukknop ter bediening van het systeem net achter de versnellingspook zit en tijdens onze testperiode meermaals per ongeluk geraakt werd.

Rijtest Insignia ecoFLEX 16

Maar er zijn nog meer gadgets verkrijgbaar, zo kan je in combinatie met de DVD 800 Navi via USB-aansluiting of AUX-ingang externe bronnen zoals een USB-stick of iPod aansluiten. Leuk als de plaatselijke chansons je de oren uitkomen. Verder is de Insignia uitgerust met erg veel opbergvakken, zelfs één links van het stuur waarin je je kredietkaart en péage-ticket kwijt kan. Alleen jammer dat er geen gekoeld bergvakje beschikbaar is. De passagiers worden daarentegen wel moeiteloos gekoeld, zelfs bij temperaturen flink boven de 35 graden heeft de Airco van de Insignia geen moeite met de koeling. De bediening van zowat alle functies is daarnaast erg intuïtief, alleen had er wat bespaard kunnen worden op het aantal knoppen op het instrumentenpaneel.

Rijtest Insignia ecoFLEX 18

De Opel Insignia ecoFLEX is er met 160 pk vanaf 27.650 euro, in de Edition uitvoering. Het door ons geteste model was tot het Cosmo niveau uitgerust en is vanaf 29.450 euro verkrijgbaar. Voor de ecoFLEX versie met 130 pk tel je respectievelijk 26.850 en 28.650 euro neer. In de optielijst kunnen we nog enkele nuttig bevonden opties aanvinken: zo tel je voor het Adaptive Forward Lighting (AFL) met Bi-Xenon koplampen 900 euro neer en kosten de parkeersensoren voor- en achteraan je 500 euro. Voor lederen stoelen betaal je 1.350 euro en het navigatiesysteem DVD 800 Navi gaat voor 1.700 euro van de hand op voorwaarde dat je voor de Cosmo uitvoering kiest. Wie vanuit het laagste uitrustingsniveau ‘Edition’ het navigatiesysteem wil bestellen telt 1.920 euro neer. De 160 pk sterke ecoFLEX kan ook in Sport uitvoering gekocht worden, dan betaal je minstens 29.350 euro en krijg je een extra sportief interieur.

Rijtest Insignia ecoFLEX 03

Conclusie

De Opel Insignia ecoFLEX lijkt ons de meest ideale reiswagen van het moment, hij combineert namelijk moeiteloos zuinigheid met bevredigende prestaties en dito comfort. Ook de prijszetting kan je moeilijk tegenhouden, met prijzen in de lijn van zijn concurrenten. De Insignia ecoFLEX is echter vooral een autobahn cruiser en heeft het mede door zijn lange versnellingsverhoudingen iets moeilijker met bochtige bergwegen. Maar voor wie vaak op de snelweg moet zijn, zijn er volgens ons maar weinig echt aanvaardbare alternatieven, tenzij je het natuurlijk enkele prijsklassen hoger zoekt en je een hoger verbruik voor lief neemt.

Rijtest Insignia ecoFLEX 06

Overzicht

+ Testverbruik 5,7 liter/100 km
+ Comfortabel en scherp
+ Adaptieve Bi-Xenon verlichting
+ Prijs

– Versnellingsverhoudingen
– Opel Eye overbodig

Rijtest Insignia ecoFLEX 10

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

3 reacties op "Rijtest: Opel Insignia ecoFLEX 2.0 CDTI 160 Pk"

  1. V.A.D.E. 08-07-2010 om 10:28

    Dus als ik het goed begrijp supprimeert de gear ratio de heilige graal van de dieselrijder(koppel bij lage toeren).  En dit bij de  2.0L-160PK ,wat kan je dan verwachten bij de lichtere versie’s?  In het besef dat deze versnellingsbak verhoudingen mede dienen om te Euronormen te behalen.

  2. PJS 09-07-2010 om 0:36

    @V.A.D.E. Niet volledig, het koppel bij lage toeren is wel degelijk aanwezig maar je valt liever niet onder de 1.500 toeren. Normaal gezien is dat geen probleem, maar in een bergachtig gebied is zoiets makkelijker gebeurd. Daar moet je wel vaak terugschakelen naar tweede of zelfs eerste versnelling.

    Dit zijn uiteraard uitzonderlijke situaties, in België zal je ze maar zelden tegenkomen. De Insignia ecoFLEX is een echte autobahn cruiser die mooie verbruikscijfers kan voorleggen.

  3. WM 10-07-2010 om 10:46

    Inderdaad, als je onder de 1500tr/min komt en je moet versnellen schakel je beter terug. Maar op constante snelheid kan je bevoorbeeld terugzakken tot 1300tr/min en bij versnellen gaat hij langzaam harder zonder te morren.Het grootste nadeel vind ikzelf dat de motor nogal wat trillingen doorgeeft  via de pedalen. Voor de rest is het een topwagen om mee te rijden…

Reageer

Reactie aan het plaatsen...