Porsche 918 Spyder 2012
De eerste Porsche 918 Spyder prototypes kunnen de openbare weg op, elk met 770 pk.

Na de uitgebreide testen op de terreinen van Porsche zijn enkele prototypes van de 918 Spyder klaar voor de openbare weg. Porsche zit daarmee volledig op schema voor een productiestart in september 2013, terwijl de eerste klanten hun wagen zullen ontvangen nog voor het einde van dat jaar.

Elk van de prototypes draagt een camouflage terugwijzend naar de Porsche 917 racewagens, waarbij de focus van de testen ligt op het samenwerken van de gesofisticeerde aandrijfcomponenten. De Porsche 918 Spyder herbergt immers naast een 4.6-liter V8 met 562 pk twee elektromotoren die naadloos op elkaar moeten afgestemd worden. Een van de twee elektromotoren ligt op de vooras en levert 109 pk, een 122 pk sterk exemplaar zit achteraan. Porsche tracht een maximale prestatie te combineren met een minimum aan verbruik. De eerste testen zijn alvast veelbelovend en liggen volledig in lijn met de verwachtingen.

Samen zijn de krachtbronnen goed voor 770 pk, waarmee de 918 Spyder van 0-100 km/u sprint in minder dan 3 seconden. De topsnelheid bedraagt 325 km/u. Toch kan een ongelooflijk verbruik gehaald worden van zo’n 3 liter/100 km. Het beste van twee werelden. Om de prestaties verder te verhogen werd de monocoque vervaardigd uit carbon, kreeg de 918 Spyder actieve aerodynamica, een meesturende achteras en een exclusief uitlaatsysteem. Volledig elektrisch rijdt de 918 Spyder ongeveer 25 km en dit tot een maximum snelheid van 150 km/u.