Rijtest Hyundai i10
Bij de facelift van de Hyundai i10 werd de dieselversie geschrapt, een driecilinder deed zijn intrede.

De Hyundai i10 is sinds 2007 op de markt en behoort tot de nieuwe generatie wagens van het Koreaanse automerk met een meer Europees voorkomen. De kleine nieuwkomer kwam in de plaats van de Hyundai Atos, die eerder hoekig was vormgegeven. De Hyundai i10 op zijn beurt kreeg een veel vloeiender en aantrekkelijker design. Op het autosalon van Parijs, in de herfst van 2010, stelde Hyundai een grondige facelift voor van de kleine stadsmus. Met het voorstellen van de facelift werd tegelijk de dieselversie uit het gamma geschrapt, een nieuwe 1.0-liter driecilinder Blue Drive versie deed zijn intrede. Wij gingen na of deze kleine motor met een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km het kleine wagentje nog voldoende pit bezorgt.

Rijtest Hyundai i10

De kleine driecilinder heeft 4 kleppen per cilinder en levert een vermogen van 69 pk. Dit lijkt op het eerste zicht niet veel, maar de kleine Hyundai zet slechts 963 kg op de weegschaal. Hierdoor is de i10 Blue Drive veel vinniger dan je zou verwachten, zeker bij snelheden tussen 0-75 km/u. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat bij hogere snelheden het koppel van slechts 95 Nm soms wat irriterend kan werken. Hellingen op de autosnelweg zijn lastig, maar eens op dreef is het makkelijk een cruise-snelheid aan te houden. Maar wie koopt eigenlijk een i10 om te cruisen over de snelweg? De natuurlijke habitat van de i10 is de stad en daar presteert de kleine wagen subliem. In deze omgeving voelt de i10 echt pittig aan en eens je de 3.500 toeren bereikt, brengt de driecilinder zelfs een plezierige grom voort.

Rijtest Hyundai i10

De brandstoftank van de i10 is slechts 35 liter groot, maar met een gemiddeld verbruik van slechts 4,2 liter per 100 km vormt dit zeker geen probleem. Helaas konden we door het ontbreken van een boordcomputer dit cijfer niet aan de tand voelen. Buiten de bebouwde kom zou trouwens 3,8 l/100 km volstaan, in de stad verbruik je minstens 5,0 l/100km. Naast deze knappe verbruikscijfers kan de i10 Blue Drive eveneens uitpakken met een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km, zodat de wagen momenteel nog steeds in aanmerking komt voor een overheidskorting van 15%! Deze lage emissie werd bereikt met behulp van een ISG start/stop-systeem, banden met lage rolweerstand, een intelligente alternator en een schakelindicator. Bovendien ligt de compressiewaarde van de kleine driecilinder met 10,5:1 vrij hoog, wat een schonere verbranding ten goede komt.

Rijtest Hyundai i10

De ophanging van de Hyundai i10 is eerder hard, maar niet zo hard dat het stoort. Vooraan staat de i10 op Mc Pherson-veerpoten, achteraan op schroefveren/torsiestangen. Gasschokdempers zijn standaard op elke wagen. Met dit onderstel wil Hyundai zowel fun als veiligheid garanderen. Van fun moet je natuurlijk niet té veel verwachten, maar de i10 toverde toch af en toe een lach op ons gezicht. Het is vooral de wendbaarheid van het kleine wagentje die daarvoor verantwoordelijk is. ABS en EBD (remassistentie) behoren voor de tweede doelstelling tot de standaard veiligheidsuitrusting, ESP is als optie verkrijgbaar op de duurdere Lounge-versie. Tot slot kunnen we zeggen dat het stuur van de Hyundai i10 eerder licht aanvoelt, maar toch zorgt voor een voorspelbare sturing.

Rijtest Hyundai i10

Hyundai mikt met de i10 op een zeer wijd publiek, van empty nesters tot gepensioneerden met een jong hart. Ook zullen het volgens hen vooral vrouwen zijn die de i10 aanschaffen. Hyundai spreekt over een percentage van 60%, wij zien dat nog iets hoger liggen. Het enige mannelijke element lijkt ons namelijk de dakspoiler die standaard is op elke i10 Blue Drive. De kleine stadsmus oogt wel dynamisch en fris, sommige vrouwen lieten het woord ‘schattig’ vallen. Enkele zaken die nieuw zijn sinds de facelift zijn het typische hexagonale radiatorrooster, nieuwe heldere koplampen, een hertekende achterpartij met nieuwe lichtblokken en tot slot licht gewijzigde bumpers.

Rijtest Hyundai i10

Binnenin wordt duidelijk hoeveel ruimte met compactheid gepaard kan gaan. De i10 is slechts 3.585 mm lang en 1.595 mm breed, maar toch heeft de bestuurder alsook de passagier erg veel ruimte. De zitpositie is eerder hoog en biedt zo een beter zicht op het verkeer. De zetelbekleding voelt nogal synthetisch aan, maar comfort en zijdelingse steun bieden de zetels voldoende. Ook de materialen in het dashboard zijn niet meteen hoogwaardig te noemen, maar qua prijs/kwaliteit zit het meer dan snor. De tellerpartij van de i10 werd vernieuwd en is een combinatie van analoge tellers met een LCD-display voor bijkomende informatie. De blauwe dashboardverlichting is eveneens nieuw en brengt een klein beetje nachtelijk Seoul naar België, zo voelt de sfeer althans aan.

Rijtest Hyundai i10

Hoewel de i10 echt mini is, heeft hij toch vier deuren. Op praktisch vlak scoort de stadsmus aldus hoge punten. Achteraan is er plaats voor twee volwassen of drie kinderen. Gezien de enorm compacte afmetingen van de wagen is de beenruimte niet royaal, maar toch voldoende. Over een gebrek aan hoofdruimte kan je eveneens pas klagen wanneer je meer dan 1m80 groot bent. In de standaard configuratie biedt de koffer slechts plaats aan 225 liter onder de verwijderbare hoedenplank, maar de achterbank is in twee delen eenvoudig neer te klappen zodat indien nodig 925 liter kan meegesjouwd worden. Onze conclusie hier is dus compact vanbuiten, ruim en veelzijdig vanbinnen.

Rijtest Hyundai i10

De Hyundai i10 heeft nog een laatste troef: de prijs. De i10 1.0 Blue Drive is enkel beschikbaar met het Comfort uitrustingsniveau en kost slechts €9.899. Gezien de CO2-uitstoot van slechts 99 g/km heb je bovendien nog steeds recht op een overheidskorting van 15%, zodat de wagen een echt koopje wordt. Standaard beschikt de i10 over een radio/CD met aux- en USB-uitgang, zes luidsprekers, manueel te bedienen buitenspiegels en 13-inch wieldoppen. Zeer interessant is het Facility Pack dat voor €1.200 heel wat extra’s brengt: beschermstrips, buitenspiegels en bumpers in koetswerkkleur, een verchroomde radiatorgrille, zonneklep met make-up spiegels, elektrisch bediende ruiten vooraan, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en een manuele airconditioning. Parkeersensoren achteraan kan je aan de wagen toevoegen voor €360, een Bluetooth Carkit voor €262 en een metaalkleur tenslotte kost €300. Tot slot krijg je op de i10 een totale waarborg voor drie jaar zonder kilometerbeperking.

Rijtest Hyundai i10

Naast de 1.0-liter driecilinder zit er eveneens een 1.1-liter viercilinder in het i10-gamma. De enige logische reden die je kan opbrengen voor het kiezen van laatstgenoemde motor is dat deze beschikbaar is met een automaat, aangezien de 1.1-liter iets trager accelereert, meer verbruikt en meer CO2 uitstoot. Het kan ook dat je absoluut het Lounge uitrustingsniveau wilt, aangezien dit enkel beschikbaar is op de 1.1i. De meeruitrusting van de Lounge zit voornamelijk in de zijdelingse airbags, aluminium 14-inch velgen, elektrisch bediende ruiten achteraan, met lederen bekleed stuurwiel en versnellingspook, elektrisch bediende buitenspiegels en de manuele airco. De i10 1.1i Lounge met manuele vijfbak kost €12.299, de automaatversie €13.299. De manuele versie krijgt nog een overheidspremie van 3%, de automaatversie heeft daar geen recht op.

Rijtest Hyundai i10

Conclusie

De facelift van de Hyundai i10 kon ons ten zeerste smaken, vooral de zuinige 1.0-liter driecilinder lijkt ons een schot in de roos. Op de autosnelweg zal de i10 geen wonderen verrichten, in de stad voelt de wagen zich echter volledig thuis. Vinnig aan de ene kant maar zuinig aan de andere, compact langs buiten maar meer dan voldoende ruimte vanbinnen, wendbaar en dynamisch. De Hyundai i10 heeft alles om het in zijn klasse waar te maken. Ook de prijs pleit in het voordeel van de i10. Deze is uiterst aantrekkelijk, zeker wanneer je de federale overheidspremie van 15% in rekening brengt. Hoelang deze premie nog zal gelden, hangt af van de toekomstige federale regering (als die er ooit komt). Onze keuze zou tenslotte gaan naar de Hyundai i10 1.0-liter Blue Drive Comfort, aangevuld met het Facility Pack (€1.200). De aankoop van een i10 met een 1.1-liter viercilinder raden we eerder af, omwille van redenen die we hierboven reeds aanhaalden.

Rijtest Hyundai i10

Overzicht
+ Vinnige motor & wendbaar
+ Laag verbruik & lage CO2-emissie
+ Compact & ruimte
+ Prijs

– Te vrouwelijk?
– Gebrekkig koppel op de autosnelweg
– Geen boordcomputer

Rijtest Hyundai i10

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir