Volkswagen LX1 Prototype
Volkswagen is erin geslaagd om een conceptmodel te produceren dat minder dan 1 liter/100 km vebruikt, het merk zal het prototype ironisch genoeg voorstellen op het autosalon van Qatar.

Dat Volkswagen al een tijdje speelt met het idee om een wagen te bouwen die minder dan 1 liter/100 km zou verbruiken weten we al langer dan vandaag. Het idee komt van Ferdinand Piëch, die bij het begin van het nieuwe millennium het visionaire idee had om een wagen te ontwikkelen die minder dan 1 liter/100 km zou gaan verbruiken. Op het autosalon van Frankfurt in 2009 stelde Volkswagen de L1 Concept voor die toen nog 1,2 liter/100 km nodig had. Maar de ingenieurs bij Volkswagen hebben ondertussen niet stilgezeten en zijn er met de nieuwe XL1 in geslaagd om 0,9 liter/100 km te verbruiken. Daarmee is het de zuinigste hybride ter wereld.

Zijn zuinigheid haalt de Volkswagen XL1 dankzij een lichtgewicht constructie (795 kg), een zeer lage luchtweerstand (Cd 0,186) en een plug-in hybridesysteem bestaande uit een tweecilinder TDI met 48 pk en een elektromotor van 27 pk gekoppeld aan een zeventraps DSG automaat en een Lithium-Ion batterij. Hierdoor verbruikt de Volkswagen XL1 maar 0,9 liter/100 km, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 24 gram/km. De wagen werd ontwikkeld als plug-in hybride, en kan thuis aan het stopcontact opgeladen worden. Zo is de XL1 in staat om 35 km op elektriciteit te rijden, de totale actieradius bedraagt echter 550 km dankzij een 10 liter grote brandstoftank.

Extra opmerkelijk is het feit dat deze Volkswagen XL1 een tweezitter is met een volwaardig interieur. Volkswagen spreekt in het persbericht over een zeer productierijp prototype. De zijspiegels werden vervangen door een combinatie van camera’s en kleurenschermen om zo minder luchtweerstand te genereren, maar verder lijkt het interieur volledig productieklaar. Daarnaast zijn ook de prestaties niet onaardig, 0 naar 100 km/u duurt 11,9 seconden en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Volkswagen zal het model morgen officieel onthullen op het autosalon van Qatar, vermoedelijk zullen de lokale oliesjeiks het hele project nog liever even in de koelkast zien verdwijnen.