Officieel: Volvo EX30 (2023)

Officieel: BMW i5 (2023)

Officieel: Porsche 718 Spyder RS (2023)

Officieel: Mercedes E-Klasse (2023)

Officieel: Volkswagen ID3 facelift (2023)

Meest recente  autonieuws

Rijtest: BMW i4 eDrive35 286 pk EV G26 Gran Coupé 67 kWh (2023)Ook met slechts 286 pk voldoet de knappe BMW i4 eDrive35 ruimschoots aan de verwachtingen … maar hoe zit het met het rijbereik en laadprestaties?

Terwijl talrijke autoconstructeurs hun EV’s voorzien van een afwijkend (lees: “origineel”) design kiest BMW voor een andere strategie. Zowel bij de 4 Reeks, 5 Reeks, 7 Reeks, X1, X2 als X3 en hun zuiver elektrische evenknie (respectievelijk de i4, i5, i7, iX1, iX2 en iX3, leve logica en structuur!) bespeuren we weinig tot geen visuele verschillen. Al zijn de gesloten grille en afwezigheid van uitlaatpijpen nog steeds directe weggevers. Net zoals de blauwe accenten rondom, wel iets voor de connaisseurs.

De 4 Reeks Gran Coupé en i4 delen naast de interne BMW productiecode (G26) ook het knappe lijnspel. Eentje met brede heupen, fraaie karakterlijnen, geïntegreerde handgrepen en een aflopende daklijn … maar toch met vier deuren en dus het gebruiksgemak van een berline!

Rijtest: BMW i4 eDrive35 286 pk EV G26 Gran Coupé 67 kWh (2023)

Sexy, modern, strak én praktisch, hoe zelfzeker komt de BMW i4 voor de dag?!

De riante grille vooraan was bij de lancering midden 2021 nog vrij gecontesteerd, vandaag de dag is het geheel relatief goed ingeburgerd. Zo kregen we een hoop positieve feedback omtrent de testwagen … al zal de prachtige Sanremo Green lakkleur daar ook wel iets mee te maken hebben. Zeker in combinatie met het sportief ogende M Sport pack en hoogglanzende M Shadow line accenten, laserlichten, 19” bicolor aluminum velgen én cognackleurige interieurbekleding. Très chic!

Rijtest: BMW i4 eDrive35 286 pk EV G26 Gran Coupé 67 kWh (2023)

Dankzij de riante kofferklep is de BMW i4 gezegend met 470 liter koffervolume. Zelfs met de aflopende daklijn is er achterin plaats voor twee volwassenen en al hun ledematen. Met drie plaatsnemen lukt ook maar is toch al snel minder premium, zeker bij een ritje richting ’t zonnige Zuiden. Met een neergeklapte achterbank past er 1.290 liter bagage in de i4. Vooraan is er geen frunk (front trunk, extra opbergplaats) voor de laadkabels. Wel kan er nog eens 1.600 kg aan de trekhaak!

Rijtest: BMW i4 eDrive35 286 pk EV G26 Gran Coupé 67 kWh (2023)

De looks mogen dan nog herkenbaar ogen, het interieur van de BMW i4 is naast kwalitatief en hoogwaardig afgewerkt ook best vooruitstrevend. In primeur kreeg deze strakke EV namelijk het Curved Display mee. Daarbij loopt het 12.3” digitaal instrumentenpaneel mooi over in het 14,9” infotainmentsysteem. Intussen zit het ook al in de reguliere BMW 3 Reeks en 4 Reeks modellen én hun hete M topversies. Net zoals op je slimme telefoon steekt BMW hier handige functionaliteit achter herkenbare icoontjes/widgets/tegels. En geen angst, na verloop van tijd ben je blindelings vertrouwd met deze hippe (haarscherpe) layout. Mooi meegenomen is de vlotte en doordachte werking van het systeem. En dankzij over the air updates is het ook nog eens future proof!

Rijtest: BMW i4 eDrive35 286 pk EV G26 Gran Coupé 67 kWh (2023)

BMW i4 is er als eDrive35, eDrive40 en M50

Bij de lancering spraken ze bij de Bayerische Motoren Werke louter over de eDrive40 (340 pk) en M50 (544 pk) motorisaties van de i4 EV, intussen kregen deze het gezelschap van een eDrive35 (286 pk) basisversie. De i4 M50 topversie is voorzien van vierwielaandrijving (xDrive) dankzij de aanwezigheid van twee elektromotoren, de reguliere versies zijn achterwielaangedreven. Inderdaad, zoals het een échte Bimmer betaamt.

Cijfermateriaal BMW i4 eDrive35

Instapper of niet, met een 286 pk / 400 Nm sterke elektromotor op de achteras komt de BMW i4 eDrive35 best levendig voor de dag. De befaamde 0-100 km/u sprint neemt 6 seconden in beslag en dankzij de instant vermogensopbouw en fluisterstille aandrijflijn voelt het in de praktijk zowaar nog sneller aan! De topsnelheid bedraagt 190 km/u.

Rijtest: BMW i4 eDrive35 286 pk EV G26 Gran Coupé 67 kWh (2023)

Qua prestatiepotentieel heeft de i4 eDrive35 niets te klagen en ook qua batterij/laadprestaties komt hij prima voor de dag. Zo zit de 70,2 kWh accupack laag ingewerkt om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Hiermee geraak je 406 à 483 km ver aldus de WLTP cijfers, in de praktijk zal dat tussen de 350 en 400 km schommelen. Toch wanneer je zoals wij ongeveer 17 kWh per 100 km verbruikt. Snelladen kan de eDrive35 aan 180 kW (DC), met een klassieke laadpaal of Wallbox lukt het maximaal aan 11 kW (AC). Dankzij de handige MyBMW app kan je het laadproces vanop afstand mooi mee volgen.

Ter vergelijking, de 5.200 euro meer kostende i4 eDrive40 heeft een 83,9 kWh accupack, haalt officieel 492 à 590 km rijbereik en kan snelladen aan 205 kW. De i4 M50 maakt vooral indruk met zijn 0-100 sprint in 3,9 seconden!

Rijgedrag

Zelfs met een stevig leeggewicht (2.000+ kg) en het relatief dikke stuurwiel komt de BMW i4 best dynamisch voor de dag, ook wanneer er achteraan een eDrive35 badge prijkt. Kies eenvoudigweg voor de Sport rijmodus en alles gaat vlotter, strakker en sportiever dan je zou denken. De échte dynamische meerwaardezoeker zal het gemis aan auditieve sensatie misschien wel als hinderlijk omschrijven, voor Jan Modaal is dit sowieso vlotjes genoeg. Net zoals wanneer er een enthousiaste hot hatch opduikt aan het stoplicht en die zich “ietwat” competitief opstelt.

Rijtest: BMW i4 eDrive35 286 pk EV G26 Gran Coupé 67 kWh (2023)

Behalve voor dergelijke situaties volstaat eigenlijk de Comfort rijmodus waarbij het ware GT (Gran Tourer) karakter van de i4 naar boven komt. Daarvoor staat er een breed arsenaal aan (optionele) rijhulpmiddelen paraat. Misschien ietwat tegenstrijdig aan het befaamde Freude Am Fahren merkimago, maar de Eco Pro (Individual) knop stelt zowaar niet teleur!

Om zoveel mogelijk uit de beschikbare batterijcapaciteit te halen heeft BMW een ingenieuze (volautomatische) energierecuperatie voorzien … dat enige gewaarwording vraagt én het best werkt met actieve navigatie. Desgewenst kan je deze manueel instellen. De B stand zorgt steevast voor een maximale recuperatie én is onze one pedal driving favoriet. Behalve op de snelweg!

Rijtest: BMW i4 eDrive35 286 pk EV G26 Gran Coupé 67 kWh (2023)

De eerdergenoemde eDrive35 badge kan je trouwens kosteloos achterwege laten, kwestie om een awkward gesprek met je buurman/vrouw te vermijden.

Prijs

De reguliere 4 Reeks Gran Coupé is de jouwe vanaf 50.200 euro (420i Gran Coupé) maar voor de zuiver elektrische i4 wil BMW minstens 59.000 euro (i4 eDrive35). Of zelfs 80.000 euro als je de i4 M50 krachtpatser wil! De geteste (aantrekkelijke!) configuratie was nogmaals voorzien van 12.000 euro aan leuke extra’s. Sowieso biedt de uitgebreide personalisatiegids van de BMW i4 héél wat mogelijkheden. Wat extra budget om een leuke i4 samen te stellen lijkt dus wel een must.

Concurrentie BMW i4 eDrive35

In afwachting van een zuiver elektrische Mercedes C-Klasse (EQC?) en de Audi A4 e-tron heeft BMW met de i4 het klassieke premium D-segment rijk voor zich alleen. Al is er wel nog die ijzersterke Tesla Model 3 … met de Polestar 2 in zijn zog. Ook de Hyundai IONIQ 6, Volkswagen ID7 en BYD Seal zijn interessante kanshebbers in dit segment.

Rijtest: BMW i4 eDrive35 286 pk EV G26 Gran Coupé 67 kWh (2023)

In het specifieke geval van de BMW i4 eDrive35 kijken we voornamelijk naar de andere i4 telgen. En de interne concurrentie van de hippe iX2, stoere iX3 of prestigieuze i5. Nog in 2024 verwachten we een zuiver elektrische 3 Reeks (i3 genaamd?) op basis van de ambitieuze Neue Klasse conceptmodellen.

Conclusie

De zuiver elektrische BMW i4 maakt indruk met zijn herkenbare en vooral knappe Gran Coupé looks, hoogwaardig interieur, moderne technologie en efficiënte aandrijflijn. De i4 eDrive40 motorisatie mag nog krachtiger zijn en een grotere batterij hebben, in de praktijk zijn de verschillen met de i4 eDrive35 eerder verwaarloosbaar. Misschien kan je het prijsverschil dan ook nuttiger aanwenden, bijvoorbeeld met wat leuke extra’s of de knappe Sanremo Green koetswerkkleur?

Overzicht: + Looks + Rijgedrag + Prestaties + Grote koffer + Comfort + Wegligging + Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze + Hightech gadgets, rijhulp, veiligheid, connectiviteit … ? Volstaat 350 km rijbereik – Prijs/optiebeleid – Concurrentie Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!

Rijtest: BMW i4 eDrive35 286 pk EV G26 Gran Coupé 67 kWh (2023)Ook met slechts 286 pk voldoet de knappe BMW i4 eDrive35 ruimschoots aan de verwachtingen … maar hoe zit het met het rijbereik en laadprestaties? …

Officieel: Porsche Cayenne GTS SUV Coupe V8 500 pk facelift MY24 (2024)Voor wie zijn (of haar) Porsche Cayenne liever wat sportiever heeft is er opnieuw een Cayenne GTS beschikbaar, ditmaal 500 pk sterk!
Na de (Turbo) E-Hybrid varianten wordt het aanbod van huidige Porsche Cayenne generatie opnieuw uitgebreid. Dit met de dynamischere Cayenne GTS uitvoering en dit zowel als SUV en Coupé. Naar goede GTS gewoonte hanteert Porsche zwart als basiskleur met diverse contrasterende elementen in het rood. Dit zowel voor de buitenzijde als het interieur. Binnenin vinden we ook een hoop alcantara (Race Tex genaamd) en koolstofvezel terug. Rondom prijken er 21” RS Spyder Design velgen in antraciet grijs. De Cayenne GTS heeft tevens een 10 mm verlaagd sportonderstel en is standaard uitgerust met luchtvering.
De Cayenne GTS rekent op de potente 4.0-liter twin turbo V8 benzinemotor. Goed voor maar liefst 500 pk / 660 Nm wat 40 pk / 40 Nm meer is dan voordien. Dankzij de slimme vierwielaandrijving en herziene 8-traps Tiptronic S-automaat zijn de rijprestaties “merkbaar” beter aldus de Duitse autoconstructeur. Reken op een 0-100 km/u sprint in 4,4 seconden en topsnelheid van 275 km/u. De eerdergenoemde vierwielaandrijving (Porsche Traction Management (PTM) genaamd) is voorzien van een apart waterkoelcircuit. Die technologie is overgenomen van de Cayenne Turbo GT topversie (die hier niet meer beschikbaar is) en het stabiliseert de continue belastbaarheid. Pakweg bij het (vlotjes) rijden op circuit of op bergwegen! Ook de fuseelagers op de vooras komen over van de GT. Deze verhogen dan weer de negatieve wielvlucht (0,58 graden) wat een grotere wendbaarheid en uitzonderlijke rijdynamiek met zich meebrengt. Ongetwijfeld interessante weetjes voor de buurman/vrouw! De nieuwe Cayenne GTS is de jouwe vanaf minstens 150.200 euro of 153.900 euro als je de Coupé wilt. Beide modellen zijn vanaf NU te bestellen in de Belgische Porsche Centre, deze zomer worden de eerste exemplaren afgeleverd.

Officieel: Porsche Cayenne GTS SUV Coupe V8 500 pk facelift MY24 (2024)Voor wie zijn (of haar) Porsche Cayenne liever wat sportiever heeft is er opnieuw een Cayenne GTS beschikbaar, ditmaal 500 pk sterk! …

Poll: video McLaren 750S V8 vs Ferrari 296 GTB V6 (2024)Welke supersportwagen is jouw favoriet (en dus de beste?) als je moet kiezen tussen de McLaren 750S en Ferrari 296 GTB?
Tenzij je écht vermogend bent staat kiezen vaak garant aan verliezen. Zeker in autoland waar er zoveel knappe, prachtige en speelse bolides zijn die om je zuurverdiende (?) centjes vragen. Anderen zijn dan weer (vooral) een interessante investering waardoor de dagdagelijkse bruikbaarheid ietwat verloren gaat…
In het segment van de meer potente sportwagen vinden we de McLaren 750S en Ferrari 296 GTB terug. Afgezien van hun afwijkende (geografische) oorsprong noteren we onderhuids ook de nodige verschillen. Wel komen beide sportwagens desgewenst in een dakloze vorm, dan moet je zoeken naar de 750S Spider en 296 GTS. De McLaren 750S is een doorontwikkeling van de 720S maar de 4.0-liter V8 levert nu 750 pk. In 2,9 seconden zit deze snelle Brit aan 100 km/u en die blijft vervolgens maar doorknallen tot 341 km/u. Voor een Belgische bestelbon moet je minstens 284.800 euro neertellen. Terwijl hij weinig te maken heeft met de F8 Tributo voorganger neemt de Ferrari 296 GTB toch zijn plaats in. Misschien is het zelfs meer het kleine SF90 broertje. De 296 GTB is namelijk een plug-in hybride op basis van een 3.0-liter V6. Goed voor een systeemvermogen van 830 pk, 0-100 chrono van eveneens 2,9 seconden en 330+ km/u topsnelheid. Met een bijna identiek Belgisch prijskaartje van 287.945 euro (in basisvorm!) bewijst de Ferrari 296 GTB opnieuw zijn relevantie met de McLaren 750S. Ben Barry van het Britse Car Magazine bracht beide kemphanen bij elkaar en zocht naar een winnaar. Maar welke geniet jouw voorkeur?

McLaren 750S vs Ferrari 296 GTB

View Results

Laden ... Laden …

Poll: video McLaren 750S V8 vs Ferrari 296 GTB V6 (2024)Welke supersportwagen is jouw favoriet (en dus de beste?) als je moet kiezen tussen de McLaren 750S en Ferrari 296 GTB? …

Officieel: Abarth Classiche 1300 OT (2024)Als deel van het Reloaded by Creators programma komt Abarth Classiche met de exclusieve 1300 OT hommage op basis van een oude bekende.
Na de 1000 SP hommage uit 2021 komt Abarth nu met een doorontwikkeling in de vorm van de 1300 OT. Wederom gelimiteerd tot slechts 5 exemplaren! Al bestaat er momenteel enkel een 1:3 schaalmodel waarmee ze enige commerciële interesse willen opwekken. Zoals de naamgeving doet vermoeden is deze compacte sportwagen met middenmotor een eerbetoon aan de Abarth 1300 OT uit 1965. Deze wist diverse races te winnen waaronder de 1.000 km van de Nürburgring en Monza. In ’68 volgde een 1300 OT Periscopio uitvoering … met extra luchthapper op het dak.
De Abarth 1300 OT heeft nog steeds de (minuscule) ronde koplampen van zijn 1000 SP voorganger. De lichtblokken achteraan zijn dan weer rechtstreeks geïnspireerd op de dertienhonderd uit de jaren ’60. Ook hier prijkt er bovenaan een periscoop-achtige luchthapper, hetzij behoorlijk minimaal. Een koetswerkstructuur uit koolstofvezel helpt het gewicht beperkt te houden. Verdere specificaties geeft de Abarth Classiche afdeling niet vrij, wel is het duidelijk dat de Alfa Romeo 4C opnieuw als donor gebruikt werd. Daarom gaan we er vanuit dat er achterin een 1.75-liter viercilinder benzinemotor ligt met pakweg 240 pk. Met het Reloaded by Creators programma kijken ze bij Stellantis graag terug naar hun roemrijke verleden, zeker voor de Italiaanse FCA merken. Zoals ze eerder al duidelijk maakten met de Fiat 500 Tributo Trepiuno. Mocht de lokale Stellantis verdeler je niet verder kunnen helpen kan je altijd contact opnemen met FCA Heritage.

Officieel: Abarth Classiche 1300 OT (2024)Als deel van het Reloaded by Creators programma komt Abarth Classiche met de exclusieve 1300 OT hommage op basis van een oude bekende. …

Officieel: Lexus NX Overtrail SUV (2024)Voor de echte avonturiers heeft Lexus nu de stoere NX Overtrail in de aanbieding, een verhoogde uitvoering met exclusieve details.
Neen, het is geen (late) 1 april grap. De NX Overtrail is effectief de meer avontuurlijke evenknie van de huidige Lexus NX SUV! Zowaar gemaakt om ook op landelijke wegen vlot vooruit te komen. Daardoor maakt de Japanse luxewagenbouwer direct duidelijk dat diepgaand offroad avontuur niet aan de orde is.
De NX Overtrail komt met een verhoogde bodemvrijheid (15 mm) en 18” lichtmetalen velgen met dikke terreinbanden. Diverse elementen (oa buitenspiegelbehuizingen, portiergrepen, wielkastlijsten en dakrails) hebben een zwarte afwerking. En de spindelvormige grille krijgt extra nadruk dankzij een licht metallic gepolijst frame en maaspatroon! Naast zes gekende koetswerkkleuren kan je de NX Overtrail ook in de exclusieve Moon Dessert lakkleur verkrijgen! In het interieur vinden we duotone sportstoelen en wederom een unieke afwerking voor de portierpanelen en sierlijsten terug. De basisgedachte van de NX Overtrail mikt nog steeds op een comfortabel, ontspannend en rustgevend rijgedrag. Daarvoor rekenen ze zelfs op een innovatieve airco (met minuscule watermoleculen) die bacteriën, virussen, schimmels en nare geurtjes bestrijdt. Maar zowaar ook een hydraterend effect heeft om het haar en de huid van de inzittenden te verfrissen! Inderdaad, Omotenashi (Japanse gastvrijheid) op z’n best. De Belgische Lexus verdeler kan de klassieke hybride NX350h Overtrail (244 pk, vanaf 74.170 euro) en NX450h+ plug-in hybride (309 pk, vanaf 79.510 euro) aanbieden. Beide uitvoeringen zijn uiteraard voorzien van vierwielaandrijving (AWD) zoals de stoere looks insinueren. Ook de achterwielophanging werd bovendien verstevigd. Voor een klassieke Lexus NX heb je 55.850 euro (NX350h FWD) nodig.

Officieel: Lexus NX Overtrail SUV (2024)Voor de echte avonturiers heeft Lexus nu de stoere NX Overtrail in de aanbieding, een verhoogde uitvoering met exclusieve details. …

Video: AutoTrader test de Aston Martin DB12 Volante (2024)Of we een zonnige zomer tegemoet gaan moet nog blijken maar met de Aston Martin DB12 Volante hebben we alvast gepast vervoer gevonden.
Zelfs ten tijden van aprilse weersgrillen blijven we positief en kijken we uit naar een hopelijk zonnige zomer! Nog beter zou het worden met een Aston Martin DB12 Volante ter beschikking. Dat is de dakloze evenknie van de reguliere DB12 Coupé, beiden mag je gerust zien als een stevige doorontwikkeling van de DB11 basis. Hetzij met een aangedikte looks, véél moderner interieur en louter een V8 in het vooronder. Inderdaad, Aston Martin neemt stilaan afscheid van haar iconische V12 benzinemotor. In de DB11 was die nog 5.2-liter groot, voorzien van twee turbo’s maar vooral 608 pk sterk. De DB12 modellen rekenen steevast op de 4.0-liter AMG V8, met 680 pk wel potenter én tegelijk lichter.
De Aston Martin DB12 Volante is achterwielaangedreven, voorzien van een 8-traps automaat en sprint in 3,6 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt een stevige 325 km/u, geen idee wat dat moet geven met wapperende haren. Dat zijn exact dezelfde prestatiecijfers als de gesloten DB12 evenknie, opmerkelijk genoeg is de torsiestijfheid van de Volante zelfs beter (5%)! Wel is de cabriolet ongeveer 110 kg zwaarder. De stoffen dakconstructie verdwijnt (en komt terug) in 16 seconden, desgewenst zelfs al rijdend (max 50 km/u). Maar onze Britse collega Alex Legouix van AutoTrader toont hier aan dat de knappe looks en heerlijke lifestyle karakter het best tot hun recht komen in zomerse weersomstandigheden. Toch wanneer het Belgische prijskaartje (minstens 250.000 euro), verbruik (12+ liter per 100 km) en uitstoot (276 g/km CO2) geen probleem vormen. Bij Aston Martin Brussels en Antwerpen helpen ze je ongetwijfeld graag verder.
Nog meer videomateriaal van de Aston Martin DB12 Volante

Video: AutoTrader test de Aston Martin DB12 Volante (2024)Of we een zonnige zomer tegemoet gaan moet nog blijken maar met de Aston Martin DB12 Volante hebben we alvast gepast vervoer gevonden. …

Interessante  video’s

Poll: video McLaren 750S V8 vs Ferrari 296 GTB V6 (2024)Welke supersportwagen is jouw favoriet (en dus de beste?) als je moet kiezen tussen de McLaren 750S en Ferrari 296 GTB?
Tenzij je écht vermogend bent staat kiezen vaak garant aan verliezen. Zeker in autoland waar er zoveel knappe, prachtige en speelse bolides zijn die om je zuurverdiende (?) centjes vragen. Anderen zijn dan weer (vooral) een interessante investering waardoor de dagdagelijkse bruikbaarheid ietwat verloren gaat…
In het segment van de meer potente sportwagen vinden we de McLaren 750S en Ferrari 296 GTB terug. Afgezien van hun afwijkende (geografische) oorsprong noteren we onderhuids ook de nodige verschillen. Wel komen beide sportwagens desgewenst in een dakloze vorm, dan moet je zoeken naar de 750S Spider en 296 GTS. De McLaren 750S is een doorontwikkeling van de 720S maar de 4.0-liter V8 levert nu 750 pk. In 2,9 seconden zit deze snelle Brit aan 100 km/u en die blijft vervolgens maar doorknallen tot 341 km/u. Voor een Belgische bestelbon moet je minstens 284.800 euro neertellen. Terwijl hij weinig te maken heeft met de F8 Tributo voorganger neemt de Ferrari 296 GTB toch zijn plaats in. Misschien is het zelfs meer het kleine SF90 broertje. De 296 GTB is namelijk een plug-in hybride op basis van een 3.0-liter V6. Goed voor een systeemvermogen van 830 pk, 0-100 chrono van eveneens 2,9 seconden en 330+ km/u topsnelheid. Met een bijna identiek Belgisch prijskaartje van 287.945 euro (in basisvorm!) bewijst de Ferrari 296 GTB opnieuw zijn relevantie met de McLaren 750S. Ben Barry van het Britse Car Magazine bracht beide kemphanen bij elkaar en zocht naar een winnaar. Maar welke geniet jouw voorkeur?

McLaren 750S vs Ferrari 296 GTB

View Results

Laden ... Laden …
Video: AutoTrader test de Aston Martin DB12 Volante (2024)Of we een zonnige zomer tegemoet gaan moet nog blijken maar met de Aston Martin DB12 Volante hebben we alvast gepast vervoer gevonden.
Zelfs ten tijden van aprilse weersgrillen blijven we positief en kijken we uit naar een hopelijk zonnige zomer! Nog beter zou het worden met een Aston Martin DB12 Volante ter beschikking. Dat is de dakloze evenknie van de reguliere DB12 Coupé, beiden mag je gerust zien als een stevige doorontwikkeling van de DB11 basis. Hetzij met een aangedikte looks, véél moderner interieur en louter een V8 in het vooronder. Inderdaad, Aston Martin neemt stilaan afscheid van haar iconische V12 benzinemotor. In de DB11 was die nog 5.2-liter groot, voorzien van twee turbo’s maar vooral 608 pk sterk. De DB12 modellen rekenen steevast op de 4.0-liter AMG V8, met 680 pk wel potenter én tegelijk lichter.
De Aston Martin DB12 Volante is achterwielaangedreven, voorzien van een 8-traps automaat en sprint in 3,6 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt een stevige 325 km/u, geen idee wat dat moet geven met wapperende haren. Dat zijn exact dezelfde prestatiecijfers als de gesloten DB12 evenknie, opmerkelijk genoeg is de torsiestijfheid van de Volante zelfs beter (5%)! Wel is de cabriolet ongeveer 110 kg zwaarder. De stoffen dakconstructie verdwijnt (en komt terug) in 16 seconden, desgewenst zelfs al rijdend (max 50 km/u). Maar onze Britse collega Alex Legouix van AutoTrader toont hier aan dat de knappe looks en heerlijke lifestyle karakter het best tot hun recht komen in zomerse weersomstandigheden. Toch wanneer het Belgische prijskaartje (minstens 250.000 euro), verbruik (12+ liter per 100 km) en uitstoot (276 g/km CO2) geen probleem vormen. Bij Aston Martin Brussels en Antwerpen helpen ze je ongetwijfeld graag verder.
Nog meer videomateriaal van de Aston Martin DB12 Volante
Officieel: Pagani Alisea Concept V12 IED (2024)Als eerbetoon aan een kwart eeuw Pagani Zonda komen een groep getalenteerde Italiaanse studenten met de beeldschone Alisea Concept.
Dat school niet persé saai hoeft te zijn bewijst het Istituto Europeo di Design (IED) uit Turijn. Daar mochten studenten zich namelijk uitleven aan een eerbetoon voor de Pagani Zonda die recentelijk zijn 25ste verjaardag vierde. Niemand minder dan CEO Horacio Pagani himself werkte zowaar mee aan het Alisea project!
In tegenstelling tot hedendaagse conceptmodellen bestaat de Pagani Alisea Concept zowaar effectief, er zou zelfs een werkende V12 krachtbron aanwezig zijn! Ook de LED koplampen functioneren volwaardig net zoals bepaalde aero onderdelen. Officieel beeldmateriaal van het interieur werd niet vrijgegeven, we moeten de Italianen op hun woord geloven dat de renders waarheidsgetrouw zijn. Of de Istituto Europeo di Design leerlingen nu officieel aan de slag kunnen bij Pagani is niet duidelijk, wel oogt het project bijzonder knap op je sollicitatiebrief. Vermoedelijk blijft het ook bij slechts één exemplaar. Tenzij er natuurlijk enige interesse heerst onder het vermogende Pagani cliënteel, dan is een beperkte productie nooit veraf. Afgezien van enkele verdwaalde one-off’s was de Pagani Zonda tussen 1999 en 2019 in productie. Ook diens opvolger, de Huayra, heeft alreeds het stokje doorgegeven aan de Utopia nieuwkomer.

Interessante  nieuwigheden

Preview: Land Rover Defender OCTA V8 offroad 4x4 (2024)De aanstormende Defender OCTA wil de sterkste, meest capabele én meest luxueuze Land Rover Defender ooit worden. Waarvan akte!
Niet SVX of SVR zoals gedacht maar OCTA, al mogen we ongetwijfeld ook gewoon Octa zeggen. Zo zal de topversie van de nieuwe generatie Land Rover Defender heten. Net zoals de Defender V8 is de Octa voorzien van een potente achtcilinder benzinemotor. Prestatiecijfers werden niet vrijgegeven (550+ pk?) maar wél dat er zuinige mild hybride technologie aanwezig is om het verbruik te drukken.
De innovatieve 6D Dynamics ophanging komt over van de Range Rover Sport SV en wil met antistamp- en antirolcontrole voor uitstekende prestaties op alle terreinen zorgen. Voldoende snel stilstaan/stoppen kan dankzij performante Brembo remschijven. Al is de vraag waarom je écht sportief (lees: hard/dynamisch) zou knallen met een 2.500+ kg zware SUV?! Naamkundig verwijst Octa niet (persé) naar het aantal cilinders (acht, nvdr). De benaming is blijkbaar geïnspireerd op de octaëdervorm van een diamant. En dat is dé hardste natuurlijk voorkomende stof op aarde en die bekendstaat om zijn zeldzaamheid. Een omcirkelde diamant zal je dan ook hier en daar terugvinden op de Land Rover Defender topversie. In combinatie met een aangedikte/sportieve vormgeving natuurlijk. Deze moeten representatief zijn voor de aanwezige kracht, de veerkracht en de begeerlijkheid van de Britse luxe-SUV. De volledige onthulling van de Defender Octa is pas voor later dit jaar. Exclusieve klanten zullen in de komende weken/maanden normaliter een uitnodiging krijgen voor een exclusieve preview. Wie twijfelt of hij/zij éffectief tot die selecte club behoort neemt best eens contact op met de lokale Jaguar – Land Rover verdeler. Reken voor de Land Rover Defender OCTA op een Belgische prijs van gemakkelijk 150.000 euro aangezien ze voor de Defender 90 V8 P525 alreeds 137.860 euro vragen.

Lees hier onze rijtest met de Land Rover Defender P400!

Preview: VW Volkswagen Golf GTI Cabrio (2024)Moet Volkswagen (opnieuw) werk maken van een dakloze Golf GTI Cabrio?
De Golf GTI als sensationele sportwagen omschrijven gaat misschien een (serieuze) brug te ver maar niemand zal/kan ontkennen dat dit icoon voor het nodige rijplezier zorgt. Zowaar in een dagdagelijks bruikbare verpakking, zeker wanneer je buurman/schoonmoeder niet direct hoeft te zien dat je voor de performante topversie ging.
Intussen kreeg de achtste (!) generatie Volkswagen Golf (mk8) een facelift waarbij direct ook de Golf GTI opgefrist werd. Deze doet het zonder handbak en is sowieso 265 pk sterk. Een straffere Golf GTI Clubsport staat reeds op de planning! Tussen 2011 en 2016 combineerde Volkswagen de Golf GTI en Golf Cabrio koetswerkvorm. Die uitgesproken koetswerkvorm voor de dynamische lifestyle meerwaardezoeker met voorliefde voor wapperende haren was duidelijk geen commercieel succes want een opvolger bleef uit. Maar dankzij de Photoshopskills van X-Tomi krijgen we toch een goed beeld van een hedendaagse Volkswagen Golf GTI Cabrio. Toch lijkt de kans (geheel) onbestaande dat ze zich in Wolfsburg met een dergelijk project bezighouden. Recentelijk was er nog een dakloze T-Roc Cabrio R met 300 pk maar die keerde na de facelift niet meer terug. Dan maar hopen op productieplannen voor de dakloze ID3 … of wil je toch liever zo’n Tiguan Cabrio? Preview: VW Volkswagen Golf GTI Cabrio (2024)
Preview: Hyundai Casper Electric EV crossover (2024)Komt Hyundai binnenkort met de Casper, een guitige, compacte, aantrekkelijk geprijsde en zuiver elektrische crossover?
Met zowel de Bayon, Kona als IONIQ 5 heeft Hyundai een breed gamma aan hippere crossovers ter beschikking. Misschien mogen we daar (zeer?) binnenkort nog een telg bijrekenen, de Casper genaamd. Deze guitige crossover werd in 2021 gelanceerd op de Aziatische markt met benzinemotoren en doet het daar zeer goed. Zodanig goed zelfs dat er spoedig ook een zuiver elektrische Casper Electric bijkomt. En die zou nu ook de Europese oversteek maken.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (3,60 x 1,60 x 1,57 meter) is de Hyundai Casper voorzien van moderne technologie en allerhande slimme features. Denk aan een verschuifbare achterbank, neerklapbare passagiersstoel, digitale tellerpartij en zelfs dakdragers. Hopelijk blijft ook de strakke (hoekige!) vormgeving behouden met de uitgeklopte wielkasten en prominente grille als blikvangers. En waarom niet, nadien gevolgd door een sportieve Casper N topversie? De richtprijs van ongeveer 20.000 euro versterkt uiteraard de business case voor de Hyundai Casper in Europa. Zeker omdat de markt van de compacte EV crossovers met een scherp prijskaartje nog helemaal open ligt. Al is er natuurlijk wel al een Dacia Spring Electric en Citroen ë-C3 beschikbaar. Volkswagen komt pas tegen 2026 met een ID2 productiemodel. Tegen eind 2024 zou de Hyundai Casper (zuiver als EV?) zijn opwachting maken op de Franse markt. Misschien heeft de lokale Hyundai verdeler wel meer informatie over eventuele Belgische plannen?
Scroll naar boven
Cookieconsent met Real Cookie Banner