Officieel: Volvo EX30 (2023)

Officieel: BMW i5 (2023)

Officieel: Porsche 718 Spyder RS (2023)

Officieel: Mercedes E-Klasse (2023)

Officieel: Volkswagen ID3 facelift (2023)

Meest recente  autonieuws

Officieel: Maserati GranCabrio Folgore EV 750 pk cabrio (2024)Zuiver elektrisch én met wapperende haren rondcruisen met je 750 pk sterke cabrio, het kan met de gloednieuwe Maserati GranCabrio Folgore!
Na de GranTurismo met V6 benzinemotor kwam Maserati met de GranTurismo Folgore EV. Het was dus reeds zonneklaar dat het merk met de Drietand uit Modena met een emissievrij alternatief voor de beeldschone GranCabrio zouden komen. Nog steeds voorzien van vier zitplaatsen en een stoffen dakconstructie die zich in 14 seconden wegtovert. Desgewenst zelfs al rijdend, wel maximaal 50 km/u.
Momenteel is het aanbod aan “zuiver elektrische cabrio’s met vier zitplaatsen in het hogere segment” behoorlijk beperkt. Toch mag de Maserati GranCabrio Folgore zich met enige overtuiging uitroepen tot krachtigste, snelste en meest performante van allemaal! Dankzij drie elektromotoren is er naast vierwielaandrijving ook een systeemvermogen aanwezig van 750 pk. Of maximaal zelfs 831 pk / 1.350 Nm in overboost! Qua gewicht moet je rekening houden met minstens 2.340 kg. In 2,8 seconden pak je weinig vitamine C maar zit je hiermee wel aan 100 km/u, het volgende honderdtal haal je 7,1 seconden later. Riante Brembo remschijven achter de 20”/21” velgen zorgen voor de nodige stopkracht. De GranCabrio Folgore heeft een topsnelheid van 290 km/u. Van de 92,5 kWh accupack kan er 83 kWh netto gebruikt worden. Aan een iets rustigere tempo zou het rijbereik tussen de 419 à 447 km schommelen. De 800V architectuur staat supersnelle laadtijden toe, maximaal aan 270 kW (DC). De Belgische prijs van de Maserati GranCabrio Folgore start bij 210.350 euro maar met nog een hoop personalisatiemogelijkheden. Maar deze zomer zal vermoedelijk net wat te vroeg komen. Misschien kunnen ze die GranCabrio Trofeo (550 pk V6, vanaf 236.250 euro) wel al vroeger leveren?! Weet wel dat deze 3,6 seconden over de 0-100 km/u sprint doet.

Officieel: Maserati GranCabrio Folgore EV 750 pk cabrio (2024)Zuiver elektrisch én met wapperende haren rondcruisen met je 750 pk sterke cabrio, het kan met de gloednieuwe Maserati GranCabrio Folgore! …

Officieel: Alfa Romeo Junior Milano crossover EV BEV Elettrica Veloce (2024)Vergeet de gloednieuwe Milano benaming, na enige lokale commotie spreken we vanaf nu over de Alfa Romeo Junior crossover. How Italian can you go?!
Het leek initieel wat op een vrij komische “à la Italië op zijn best” situatie … maar blijkbaar was het toch serieus. Politicus Adolfo Urso (Fratelli d’Italia) vond het namelijk écht niet kunnen dat Alfa Romeo hun nieuwste crossover Milano doopten .. en hem (haar?) vervolgens in Tychy (Polen) te produceren. Godslaster! Terwijl niemand de Italiaanse connectie van Alfa Romeo in twijfel trekt .. plooit de autoconstructeur nu toch en noemen ze hun nieuwe (desgewenst EV) crossover nu Junior. Zowaar historisch correct. Maar jammer genoeg nog steeds niet Brennero zoals initieel gehoopt/aangegeven. Omtrent de nogal “unieke” grille had Urso zowaar geen commentaar!

En nu graag terug naar de essentie

Met omschrijvingen als “herdefinieert de schoonheidscriteria in dit segment”, “een emotionele band op het eerste gezicht” en “herinterpretatie van de typische stijlkenmerken van het merk” schuwt Alfa Romeo de grote woorden niet bij de onthulling van de langverwachte Junior. Geen flamboyante sportwagen of sportieve berline … maar een hippe B-segment crossover. De Junior is trouwens niet enkel het eerste volledig nieuwe product van de iconische Italiaanse autobouwer onder de Stellantis vlag, ook mag je hem (haar? het?) zien als de spirituele opvolger voor de MiTo en Giulietta. Ook Alfa Romeo moet namelijk meegaan in de actuele (Europese) SUV hype. Designmatig maakt de Alfa Romeo Junior crossover heel wat los met het “vrij expressieve lijnenspel” met de grille als blikvanger. Afhankelijk van de versie is die er met gaas of een kunststof opvulling, beiden voorzien van het merklogo. Hopelijk oogt het design “in het echt” toch wat frisser en fruitiger, vooral daarvoor koop je toch een Alfa Romeo? Bij voorkeur met dé historisch correcte 20” lichtmetalen velgen. Ondanks de compacte buitenafmetingen (4,17 x 1,78 x 1,50 meter) is er binnenin plaats voor vijf inzittenden en 400 liter bagage in de koffer. Met een digitale tellerpartij en modern infotainmentsysteem (beiden 10,25” groot) komt de Junior met de nodige technologie. Al zijn er ook diverse rijhulpmiddelen en geconnecteerde diensten aanwezig. En desgewenst Sabelt sportzetels!

De Alfa Romeo Milano Junior crossover is zuiver elektrisch of hybride

Als we de 33 Stradale EV variant even buiten beschouwing laten krijgt de Junior de zuiver elektrische Alfa Romeo primeur. De Junior Elettrica heeft één elektromotor op de vooras en is 156 pk sterk, de Junior Elettrica Veloce is vierwielaangedreven en heeft een systeemvermogen van 240 pk. Beiden rekenen op een 54 kWh accupack wat voor maximaal 410 km (WLTP) rijbereik zorgt. Laden kan aan 11 kW (AC) of 100 kW (DC). De Alfa Romeo Junior Ibrida is de 48V mild hybride uitvoering, voorzien van een 1.2-liter driecilinder turbobenzinemotor (136 pk) en automaat met dubbele koppeling. Verkrijgbaar met voorwielaandrijving en later zelfs met vierwielaandrijving (Q4). Alfa Romeo benadrukt graag de serieuze inspanningen die ze leverden om de Junior van een levendig rijgedrag te voorzien. Daarvoor werden de Giulia GTA ingenieurs zelfs ingeschakeld. De Junior Veloce topversie krijgt zo onder meer een directere besturing, specifieke stabilisatorstangen, 25 mm verlaagd sportonderstel, sperdifferentieel en krachtige remmen mee. De marktlancering van de Alfa Romeo Junior staat gepland voor de tweede helft van 2024, als we de geruchten mogen geloven schommelt de Belgische vanafprijs rond de 30.000 euro. Uiteraard is er met de Junior Speciale een rijkelijk uitgeruste launch edition. De Junior deelt zijn STLA Small (e-CMP2) basis met de Fiat 600, Abarth 600e, Jeep Avenger, Opel Mokka en Peugeot 2008, buitenhuis vinden we nog talrijke concurrenten.

Officieel: Alfa Romeo Junior Milano crossover EV BEV Elettrica Veloce (2024)Vergeet de gloednieuwe Milano benaming, na enige lokale commotie spreken we vanaf nu over de Alfa Romeo Junior crossover. How Italian can you go?!

Hedin Automotive is verdeler van XPENG in België en LuxemburgHedin Automotive breidt – nu ook officieel – zijn merkenportefeuille uit met de zuiver elektrische XPENG modellen.
Bij deze is het officieel, Hedin Automotive wordt de Belgische en Luxemburgse verdeler voor het nieuwe Chinese automerk! Na BYD Trucks, Dodge, Hongqi, INEOS, Lexus, Mazda, Mercedes, RAM, Smart en Toyota is XPENG het 11e merk binnen de grote Hedin BeLux familie. Dit strategische partnership onderstreept het engagement van het Zweedse autoconglomeraat om de BeLux automarkt te verrijken. Dit met innovatieve en duurzame mobiliteitsoplossingen.
Hedin Automotive zal een prominente rol spelen bij de nakende introductie van de XPENG EV’s net zoals de verkoop, dienst na verkoop en klantenondersteuning. Deze samenwerking sluit naadloos aan bij de toewijding van Hedin Automotive om een divers en milieuvriendelijk gamma voertuigen te leveren aan zijn milieubewuste klanten. Ambitieuze woorden van Henrik Lessèl (CEO Hedin Automotive Belgium) en Elvis Cheng (General Manager Northern Europe XPENG)! Geïnteresseerde klanten kunnen terecht in vijf (Hedin Automotive) showrooms, namelijk Antwerpen, Brussel, Gent, Maldegem (nieuw) en Luxemburg. Deze geselecteerde locaties worden voor het einde van de zomer geopend. Initieel ligt de focus op de zuiver elektrische XPENG P7 berline en G9 SUV. Later zal ook de compactere G6 SUV zijn opwachting maken in de Belgische verdeelpunten.

Hedin Automotive is verdeler van XPENG in België en LuxemburgHedin Automotive breidt – nu ook officieel – zijn merkenportefeuille uit met de zuiver elektrische XPENG modellen. …

Belgische prijs Toyota Land Cruiser (2024): vanaf 75.220 euroNa lovende woorden over het design, de moderne technologie en vooral het onvermoeibare (offroad) prestatiepotentieel geeft Toyota nu ook de prijs vrij van de nieuwe Land Cruiser!
Met de nieuwe C-HR, Yaris Cross en Aygo X speelt Toyota perfect in op de actuele (SUV) noden van de Europese consument. Die vertoeft voornamelijk in een stedelijke omgeving en daar komt de zuinige aandrijflijn en hippe kleurstelling prima tot hun recht. Voor de échte avonturiers heeft Toyota naast de stoere Hilux pick-up ook een nieuwe Land Cruiser 250 in de aanbieding. Al meer dan 70 jaar staat die klinkende modelnaam garant voor kwaliteit, duurzaamheid en vooral betrouwbaarheid. Ontworpen om de zwaarste omstandigheden aan te kunnen. Aldus de marketingdienst is de Land Cruiser dan ook hét voertuig waar je overal mee geraakt. En vooral je ook weer veilig en wel terugbrengt!
Met een herkenbare (robuuste) vormgeving komt de Land Cruiser opnieuw fris voor de dag terwijl het nieuwe ladderchassis voor een uitstekende rijgedrag moet zorgen. Zowel op asfalt als offroad! Naast elektrische stuurbekrachtiging en een nieuw ontkoppelbaar stabilisatorstangsysteem voorziet Toyota hier ook moderne technologie en rijhulp. Onder de motorkap prijkt een doorontwikkelde 2.8-liter turbodieselmotor met 204 pk en een nieuwe 8-traps automaat. Wel met nog ongedefinieerde verbruikscijfers en bijhorende CO2 uitstoot. Een zuinige 48V mild hybride uitvoering is reeds aangekondigd, deze komt later. Afhankelijk van de gewenste uitvoering schommelt de prijs van de Toyota Land Cruiser tussen 75.220 euro (TX) en 98.900 euro (First Edition). Desgewenst kan je bijbetalen voor een metaalkleur, lederen bekleding, getinte ruiten en maximaal 7 zitplaatsen. Bestellingen worden vanaf NU opnomen, daarvoor verwijzen we naar de lokale verdeler.

Belgische prijs Toyota Land Cruiser (2024):

TX: vanaf 75.220 euro TX-L: vanaf 83.570 euro VX: vanaf 88.180 euro VX-L: vanaf 95.100 euro First Edition: vanaf 98.900 euro

Belgische prijs Toyota Land Cruiser (2024): vanaf 75.220 euroNa lovende woorden over het design, de moderne technologie en vooral het onvermoeibare (offroad) prestatiepotentieel geeft Toyota nu ook de prijs vrij van de nieuwe Land Cruiser! …

Officieel: Pagani Alisea Concept V12 IED (2024)Als eerbetoon aan een kwart eeuw Pagani Zonda komen een groep getalenteerde Italiaanse studenten met de beeldschone Alisea Concept.
Dat school niet persé saai hoeft te zijn bewijst het Istituto Europeo di Design (IED) uit Turijn. Daar mochten studenten zich namelijk uitleven aan een eerbetoon voor de Pagani Zonda die recentelijk zijn 25ste verjaardag vierde. Niemand minder dan CEO Horacio Pagani himself werkte zowaar mee aan het Alisea project!
In tegenstelling tot hedendaagse conceptmodellen bestaat de Pagani Alisea Concept zowaar effectief, er zou zelfs een werkende V12 krachtbron aanwezig zijn! Ook de LED koplampen functioneren volwaardig net zoals bepaalde aero onderdelen. Officieel beeldmateriaal van het interieur werd niet vrijgegeven, we moeten de Italianen op hun woord geloven dat de renders waarheidsgetrouw zijn. Of de Istituto Europeo di Design leerlingen nu officieel aan de slag kunnen bij Pagani is niet duidelijk, wel oogt het project bijzonder knap op je sollicitatiebrief. Vermoedelijk blijft het ook bij slechts één exemplaar. Tenzij er natuurlijk enige interesse heerst onder het vermogende Pagani cliënteel, dan is een beperkte productie nooit veraf. Afgezien van enkele verdwaalde one-off’s was de Pagani Zonda tussen 1999 en 2019 in productie. Ook diens opvolger, de Huayra, heeft alreeds het stokje doorgegeven aan de Utopia nieuwkomer.

Officieel: Pagani Alisea Concept V12 IED (2024)Als eerbetoon aan een kwart eeuw Pagani Zonda komen een groep getalenteerde Italiaanse studenten met de beeldschone Alisea Concept. …

Officieel: BMW en Rimac Technology gaan samen zuiver elektrische wagens ontwikkelen EV (2024)Na eerdere samenwerkingsakkoorden met Hyundai en Porsche slaan nu ook BMW en Rimac de handen in elkaar voor de ontwikkeling van zuiver elektrische wagens.
Onder de vage “long-term partnership” noemer gaan BMW en Rimac (riemats uitgesproken) een strategische samenwerking aan. Beide partijen hopen van elkaars expertise te profiteren voor de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen. Ook Hyundai (en Kia) en Porsche hebben eerder soortgelijke samenwerkingsakkoorden afgesloten met CEO Mate Rimac die ook wel “de Elon Musk van de Balkan” genoemd wordt. Kwestie van deze belangrijke deal naar waarde te kunnen schatten.
Neen, in tegenstelling tot Pininfarina (en de Battista) moeten we geen BMW afgeleide van de 1.914 pk sterke Rimac Nevera hypercar verwachten. Wel gaat de befaamde Duitse premiumconstructeur samenwerken met de Rimac Technology afdeling. Deze hebben honderden slimme ingenieurs in dienst op de gloednieuwe Rimac Campus die zich verdiepen in elektrische componenten, batterijtechnologie en bijhorende software. Qua design en rijgedrag blijft de Kroatische invloed vermoedelijk (zeer) beperkt. Daar heeft BMW natuurlijk zelf de nodige mankracht (m/v/x met talent) voor in dienst. Concrete voorbeelden van het BMW en Rimac huwelijk volgen ergens tegen 2025. Dat we tegen dan diverse Neue Klasse productiemodellen mogen verwachten is ongetwijfeld geen toeval. Eerst krijgen we een nieuwe (zuiver elektrische) generatie X3, gevolgd door een nieuwe 3 Reeks!

Officieel: BMW en Rimac Technology gaan samen zuiver elektrische wagens ontwikkelen EV (2024)Na eerdere samenwerkingsakkoorden met Hyundai en Porsche slaan nu ook BMW en Rimac de handen in elkaar voor de ontwikkeling van zuiver elektrische wagens. …

Interessante  video’s

Officieel: Pagani Alisea Concept V12 IED (2024)Als eerbetoon aan een kwart eeuw Pagani Zonda komen een groep getalenteerde Italiaanse studenten met de beeldschone Alisea Concept.
Dat school niet persé saai hoeft te zijn bewijst het Istituto Europeo di Design (IED) uit Turijn. Daar mochten studenten zich namelijk uitleven aan een eerbetoon voor de Pagani Zonda die recentelijk zijn 25ste verjaardag vierde. Niemand minder dan CEO Horacio Pagani himself werkte zowaar mee aan het Alisea project!
In tegenstelling tot hedendaagse conceptmodellen bestaat de Pagani Alisea Concept zowaar effectief, er zou zelfs een werkende V12 krachtbron aanwezig zijn! Ook de LED koplampen functioneren volwaardig net zoals bepaalde aero onderdelen. Officieel beeldmateriaal van het interieur werd niet vrijgegeven, we moeten de Italianen op hun woord geloven dat de renders waarheidsgetrouw zijn. Of de Istituto Europeo di Design leerlingen nu officieel aan de slag kunnen bij Pagani is niet duidelijk, wel oogt het project bijzonder knap op je sollicitatiebrief. Vermoedelijk blijft het ook bij slechts één exemplaar. Tenzij er natuurlijk enige interesse heerst onder het vermogende Pagani cliënteel, dan is een beperkte productie nooit veraf. Afgezien van enkele verdwaalde one-off’s was de Pagani Zonda tussen 1999 en 2019 in productie. Ook diens opvolger, de Huayra, heeft alreeds het stokje doorgegeven aan de Utopia nieuwkomer.
Officieel: XPENG G6 EV SUV (2024)Na de P7 en G9 heeft de ambitieuze nieuwkomer XPENG met de G6 SUV nog een zuiver elektrisch model klaar voor de Europese markt.
Het nieuwe Chinese automerk XPENG is vermoedelijk jaloers op de enorme Europese interesse voor de Tesla Model Y. En dus introduceren ze hier de elektrische G6 SUV met soortgelijke afmetingen/specificaties. Ook de vormgeving oogt sterk gelijklopend met de eerdergenoemde Amerikaan!
Onderhuids prijkt het SEPA 2.0 platform. Dat is goed nieuws voor de binnenruimte met plaats voor vijf inzittenden en 571 liter bagage. Tevens kan je zo supersnel snelladen (280 kW DC). De XPENG G6 SUV is beschikbaar met twee verschillende batterijen, zijnde 66 kWh (LFP) of 87,5 kWh (NCM) groot. Dat resulteert in een actieradius van 435 km of 550 à 570 km (WLTP). De XPENG G6 RWD Standard Range basisversie is achterwielaangedreven met één elektromotor (258 pk / 440 Nm), de RWD Long Range is iets krachtiger (286 pk / 440 Nm). Net zoals bij de grotere G9 voorziet XPENG een AWD Performance topversie met twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving. Deze G6 is 476 pk / 660 Nm sterk, doet 0-100 sprintjes in 4 seconden en haalt maximaal 200 km/u. Naast lovende woorden omtrent de afwerking/materiaalgebruik, intelligent Xmart OS besturingssysteem en hedendaagse XPILOT ondersteuning benadrukt XPENG dat de G6 EV SUV met een royale basisuitrusting komt. Denk aan riante infotainmentdisplays, 960 Watt audiosysteem, warmtepomp, reusachtig glazen panoramadak, verstelbare en verwarmde zetels en zelfs V2L functionaliteit! Al zijn we vooral benieuwd naar de Belgische commercialisatie waarvoor ze in zee gaan met Hedin Automotive. Prijzen werden nog niet vrijgegeven, vermoedelijk zullen deze (net) onder de 50.000 euro grens beginnen.
Officieel: Hyundai IONIQ 5 N eN1 Cup EV 650 pk (2024)Het mag dan nog als een 1 april mop klinken maar Hyundai heeft effectief een zuiver elektrische IONIQ 5 N eN1 Cup racewagen voorgesteld.
Stilaan gaan we allemaal richting elektrisch rijden om uiteindelijk de aarde zoveel mogelijk te ontlasten. Of toch niet extra te belasten! Moderne EV’s rijden bijzonder rustgevend … en desgewenst flitsend snel. Maar dat autobouwers nu al werk maken van zuiver elektrisch racewagens (in een eigen klasse) is misschien wel een echte game changer.
In navolging van de veelbelovende IONIQ 5 N heeft Hyundai namelijk de IONIQ 5 N eN1 Cup gepresenteerd. Voorzien van aangepaste bumpers, lichtgewicht 18” racevelgen, gestript interieur, sportief rubber (lees: slicks!), rolkooi én een reusachtige spoiler. Met slechts 1.970 kg finaal toch een stuk lichter. De aandrijflijn van de Hyundai IONIQ 5 N eN1 Cup komt over van de reguliere straatversie. Ook hier is die 650 pk sterk, toch in overboost. De actieradius van de 84 kWh accupack werd niet gespecificeerd, dat is volledig afhankelijk van hoe enthousiast je rondjes draait. Wel kan je dankzij de 800V architectuur snel laden, in optimale omstandigheden haal je zowaar 80% batterijcapaciteit in 18 minuten! Hyundai engageert zich initieel voor 10 races met de hun nieuwste EV racer binnen de N Festival festiviteiten. Tijdens het eerste seizoen krijgen raceteams, piloten en marshals ook de kans om meer te leren over de unieke EV-racecompetitie en deze verder te ontwikkelen. Bovendien zullen de oplaadinfrastructuur, brandbestrijdingsmaatregelen en noodmaatregelen verder worden ontwikkeld tijdens dit testseizoen! Bij de Belgische Hyundai verdeler staat er een straatlegale IONIQ 5 N die voor 77.999 euro de jouwe is.

Interessante  nieuwigheden

Preview: Land Rover Defender OCTA V8 offroad 4x4 (2024)De aanstormende Defender OCTA wil de sterkste, meest capabele én meest luxueuze Land Rover Defender ooit worden. Waarvan akte!
Niet SVX of SVR zoals gedacht maar OCTA, al mogen we ongetwijfeld ook gewoon Octa zeggen. Zo zal de topversie van de nieuwe generatie Land Rover Defender heten. Net zoals de Defender V8 is de Octa voorzien van een potente achtcilinder benzinemotor. Prestatiecijfers werden niet vrijgegeven (550+ pk?) maar wél dat er zuinige mild hybride technologie aanwezig is om het verbruik te drukken.
De innovatieve 6D Dynamics ophanging komt over van de Range Rover Sport SV en wil met antistamp- en antirolcontrole voor uitstekende prestaties op alle terreinen zorgen. Voldoende snel stilstaan/stoppen kan dankzij performante Brembo remschijven. Al is de vraag waarom je écht sportief (lees: hard/dynamisch) zou knallen met een 2.500+ kg zware SUV?! Naamkundig verwijst Octa niet (persé) naar het aantal cilinders (acht, nvdr). De benaming is blijkbaar geïnspireerd op de octaëdervorm van een diamant. En dat is dé hardste natuurlijk voorkomende stof op aarde en die bekendstaat om zijn zeldzaamheid. Een omcirkelde diamant zal je dan ook hier en daar terugvinden op de Land Rover Defender topversie. In combinatie met een aangedikte/sportieve vormgeving natuurlijk. Deze moeten representatief zijn voor de aanwezige kracht, de veerkracht en de begeerlijkheid van de Britse luxe-SUV. De volledige onthulling van de Defender Octa is pas voor later dit jaar. Exclusieve klanten zullen in de komende weken/maanden normaliter een uitnodiging krijgen voor een exclusieve preview. Wie twijfelt of hij/zij éffectief tot die selecte club behoort neemt best eens contact op met de lokale Jaguar – Land Rover verdeler. Reken voor de Land Rover Defender OCTA op een Belgische prijs van gemakkelijk 150.000 euro aangezien ze voor de Defender 90 V8 P525 alreeds 137.860 euro vragen.

Lees hier onze rijtest met de Land Rover Defender P400!

Preview: VW Volkswagen Golf GTI Cabrio (2024)Moet Volkswagen (opnieuw) werk maken van een dakloze Golf GTI Cabrio?
De Golf GTI als sensationele sportwagen omschrijven gaat misschien een (serieuze) brug te ver maar niemand zal/kan ontkennen dat dit icoon voor het nodige rijplezier zorgt. Zowaar in een dagdagelijks bruikbare verpakking, zeker wanneer je buurman/schoonmoeder niet direct hoeft te zien dat je voor de performante topversie ging.
Intussen kreeg de achtste (!) generatie Volkswagen Golf (mk8) een facelift waarbij direct ook de Golf GTI opgefrist werd. Deze doet het zonder handbak en is sowieso 265 pk sterk. Een straffere Golf GTI Clubsport staat reeds op de planning! Tussen 2011 en 2016 combineerde Volkswagen de Golf GTI en Golf Cabrio koetswerkvorm. Die uitgesproken koetswerkvorm voor de dynamische lifestyle meerwaardezoeker met voorliefde voor wapperende haren was duidelijk geen commercieel succes want een opvolger bleef uit. Maar dankzij de Photoshopskills van X-Tomi krijgen we toch een goed beeld van een hedendaagse Volkswagen Golf GTI Cabrio. Toch lijkt de kans (geheel) onbestaande dat ze zich in Wolfsburg met een dergelijk project bezighouden. Recentelijk was er nog een dakloze T-Roc Cabrio R met 300 pk maar die keerde na de facelift niet meer terug. Dan maar hopen op productieplannen voor de dakloze ID3 … of wil je toch liever zo’n Tiguan Cabrio? Preview: VW Volkswagen Golf GTI Cabrio (2024)
Preview: Hyundai Casper Electric EV crossover (2024)Komt Hyundai binnenkort met de Casper, een guitige, compacte, aantrekkelijk geprijsde en zuiver elektrische crossover?
Met zowel de Bayon, Kona als IONIQ 5 heeft Hyundai een breed gamma aan hippere crossovers ter beschikking. Misschien mogen we daar (zeer?) binnenkort nog een telg bijrekenen, de Casper genaamd. Deze guitige crossover werd in 2021 gelanceerd op de Aziatische markt met benzinemotoren en doet het daar zeer goed. Zodanig goed zelfs dat er spoedig ook een zuiver elektrische Casper Electric bijkomt. En die zou nu ook de Europese oversteek maken.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (3,60 x 1,60 x 1,57 meter) is de Hyundai Casper voorzien van moderne technologie en allerhande slimme features. Denk aan een verschuifbare achterbank, neerklapbare passagiersstoel, digitale tellerpartij en zelfs dakdragers. Hopelijk blijft ook de strakke (hoekige!) vormgeving behouden met de uitgeklopte wielkasten en prominente grille als blikvangers. En waarom niet, nadien gevolgd door een sportieve Casper N topversie? De richtprijs van ongeveer 20.000 euro versterkt uiteraard de business case voor de Hyundai Casper in Europa. Zeker omdat de markt van de compacte EV crossovers met een scherp prijskaartje nog helemaal open ligt. Al is er natuurlijk wel al een Dacia Spring Electric en Citroen ë-C3 beschikbaar. Volkswagen komt pas tegen 2026 met een ID2 productiemodel. Tegen eind 2024 zou de Hyundai Casper (zuiver als EV?) zijn opwachting maken op de Franse markt. Misschien heeft de lokale Hyundai verdeler wel meer informatie over eventuele Belgische plannen?
Scroll naar boven
Cookieconsent met Real Cookie Banner