Officieel: Volvo EX30 (2023)

Officieel: BMW i5 (2023)

Officieel: Porsche 718 Spyder RS (2023)

Officieel: Mercedes E-Klasse (2023)

Officieel: Volkswagen ID3 facelift (2023)

Meest recente  autonieuws

Officieel: MINI Aceman crossover EV (2024)De gloednieuwe MINI Aceman is (nog) een zuiver elektrische crossover met maximaal 218 pk, 406 kilometer actieradius én funky looks!
Met zowel een nieuwe generatie Cooper als Countryman heeft MINI een kersverse gammafolder! Eentje waar ze duidelijk inzetten op hun zuiver elektrische telgen … met daarnaast gelukkig ook nog enige aandacht voor de klassieke verbrandingsmotor. Dat is niet het geval bij de langverwachte MINI Aceman nieuwkomer, die komt er enkel als EV.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (4,07 x 1,75 x 1,50 meter) en stoere (ietwat hoekige) vormgeving is er binnenin ruimte voor 5 inzittenden en 300 liter bagage. Met de achterbank plat loopt het laadvolume op hier tot 1.005 liter. Dat is een pak minder dan de Clubman die deze ietwat wil vervangen. Of neemt hij nu vooral toch de plaats in van de Cooper 5-deurs?! Net zoals het geval in de Cooper heeft MINI hier voor een heerlijk minimalistisch, ecologisch én toch modern interieur gezorgd. Blikvanger is het ronde OLED display (24 centimeter breed) waarin de connectiviteit, multimedia navigatie, rijhulp en meer huist. Eronder vinden we zowaar fysieke bedieningselementen terug met handige 5 tuimelschakelaars! Een digitaal instrumentenpaneel is niet aanwezig, wel kan je (optioneel) op een head-up display terugvallen.

Prestaties en Belgische prijzen van de zuiver elektrische MINI Aceman crossover

De Aceman E is 184 pk / 290 Nm sterk, haalt 100 km/u in 7,9 seconden, heeft een 42,5 kWh accupack en verkrijgt daardoor een actieradius van 310 km (WLTP). De SE topversie (in afwachting van de Aceman JCW?) levert uiteraard vlottere prestaties met 218 pk / 330 Nm en duurt de 0-100 km/u sprint hier 7,1 seconden. De 54,2 kWh accupack resulteert in 406 km rijbereik. Snelladen was duidelijk geen prioriteit voor de MINI Aceman want dat lukt hier maar aan 75 kW of 95 kW. Dankzij de beperkte batterijcapaciteit kan je in een half uurtje wel tot 80% bijladen. Aan een klassieke laadpaal of Wallbox lukt het met 11 kW (AC). De Belgische prijzen van de MINI Aceman beginnen bij respectievelijk 36.600 euro (Aceman E) of 40.500 euro (Aceman SE). Naar goede gewoonte is er een ruime keuze inzake personalisatie mogelijk. De lokale MINI Verdeler helpt je graag verder met een kleurrijke configuratie. De eerste exemplaren die door Spotlight Automotive (Great Wall Motor) geproduceerd worden nabij Zhangjiagang zijn bestemd voor de Chinese thuismarkt. Tegen de herfst verwachten we hem (haar?) ook in Europa!

Officieel: MINI Aceman crossover EV (2024)De gloednieuwe MINI Aceman is (nog) een zuiver elektrische crossover met maximaal 218 pk, 406 kilometer actieradius én funky looks! …

Video: CAR Magazine test de Pagani Utopia (2024)Hoe utopisch is de Pagani Utopia?
Terwijl de Huayra de onmogelijke opdracht kreeg om de iconische Zonda op te volgen … moest Pagani ook daarvoor weer een opvolger ontwikkelen. In tegenstelling tot eerdere geruchten is dat geen zuiver elektrische hypercar geworden maar wel een doorontwikkeling in de vorm van de Pagani Utopia. Met “eenvoudigheid”, “lichtgewicht” en “rijplezier” als kernwoorden wou Horacio nog éénmaal alles uit de kast halen. Iets dat na meer dan 6 jaar schetsen, designen, ontwikkelen, testen en finetunen uiteindelijk goed gelukt is! Kwestie om het prijskaartje van “meer dan 2 miljoen euro” toch enigszins te kunnen verantwoorden.
Aldus geruchten wou AMG hiervoor graag een 1.000+ pk sterke V8 (plug-in?) hybride aandrijflijn leveren. Maar dat was niet naar de zin van de Pagani CEO. En dus worden de 99 exemplaren van de Utopia gewoon voorzien van een 6.0-liter V12 AMG benzinemotor met 864 pk en 1.100 Nm! Prestatiecijfers communiceren ze in San Cesario sul Panaro liever niet, sprintjes trekken aan het stoplicht is hier niet aan de orde. Wel geven ze mee dat de gefortuneerde klanten de keuze krijgen tussen een 7-traps Xtrac automaat en de geautomatiseerde (open!) handbak. Dergelijke prestatiecijfers in combinatie met het beperkte leegwicht (1.280 kg) moet sowieso voor enige schwung zorgen. Wanneer dat op asfalt van minder goede kwaliteit is kan je beroep doen op de bumpy road modus. Dan worden de dempers iets vergeeflijker. Na de bijna 100 Utopia coupé’s volgen er spoedig (evenveel?) dakloze Roadster varianten. En nadien zijn er nog heel wat mogelijkheden/varianten. Maar op termijn zullen ze ook bij Pagani met een EV komen. Of toch niet? Alvorens het zo ver is kijken we even mee met James Dennison van Car Magazine die in primeur de Pagani Utopia aan de tand mocht voelen.
Officieel: Volkswagen VW ID Code Concept China EV (2024)Met de futuristische ID Code Concept wil Volkswagen haar Chinese klanten enthousiasmeren met een fris design, innovatieve technologieën en snelle ontwikkeling.
Op de Auto China 2024 (lees: Autosalon van Shanghai) toont Volkswagen met enige fierheid de knappe ID Code Concept. Met deze design-showauto gunt VW een glimp van een nieuwe designtaal en technologiestandaard voor toekomstige VW modellen in China. Kwestie van het (gigantische) economische potentieel van deze markt naar waarde te schatten.
Met een aangescherpte merkbeleving wil Volkswagen – na reeds 40 jaar Chinese aanwezigheid – proberen om nieuwe klantengroepen aan te boren. Zo lanceren ze hier spoedig het elektrische ID UX submerk waarmee ze mikken op jongere klanten. Daarvoor zullen ze inzetten op hippe maar vooral volledig elektrische en “lifestylegeoriënteerde” modellen! Inderdaad, zoals de ID5! Tegen 2030 willen de Duitse autobouwer uit Wolfsbrug hier (ruim gerekend) meer dan 30 nieuwe modellen lanceren. Onder de made in China noemer zetten ze volop in op lokale technologische ontwikkeling, een eigen R&D centrum (Anhui) en partnerschappen (XPENG, Horizon Robotics en Thundersoft) wat moet resulteren in kortere ontwikkelingscycli. Of toekomstige Volkswagen modellen in Europa eveneens designelementen zullen overnemen van de ID Code Concept is niet direct duidelijk. Deze zal op termijn resulteren in een groot SUV EV productiemodel. Eentje die ontworpen is om volledig autonoom te rijden (level 4)!

Officieel: Volkswagen VW ID Code Concept China EV (2024)Met de futuristische ID Code Concept wil Volkswagen haar Chinese klanten enthousiasmeren met een fris design, innovatieve technologieën en snelle ontwikkeling. …

Officieel: Lamborghini Urus SE PHEV SUV plug-in hybride V8 800 pk (2024)De gloednieuwe Lamborghini Urus SE plug-in hybride wil naast functioneel en performant ook graag zuinig en milieuvriendelijk zijn.
De Lamborghini Urus is een ongezien succesmodel, zelfs met “enkele jaren” op de teller blijft deze Italiaanse SUV de verkoop domineren. Na de reguliere Urus kwam Lamborghini met de Urus S en Urus Performante varianten, beiden zowaar 666 pk sterk. Nu volgt de langverwachte Urus PHEV uitvoering die Lamborghini Urus SE doopt.
De bestaande 4.0-liter V8 krijgt in de SE het gezelschap van een krachtige elektromotor waardoor het systeemvermogen oploopt tot 800 pk / 950 Nm! De 0-100 km/u sprint is voorbije in 3,4 seconden, 200 km/u ligt binnen 11,2 seconden binnen handbereik en maximaal haal je 312 km/u. Cijfermateriaal waarmee de Lamborghini Urus SE zichzelf – en anderen – overtreft. In Sant’Agata Bolognese spreken ze (bij de marketingdienst) dan ook liever over een Super SUV! Met een volle batterij (25,9 kWh) kan de Urus SE meer dan 60 km zuiver elektrisch, emissievrij en vooral fluisterstil afleggen (max 135 km/u) in de specifieke EV Mode. Hoe zuinig of milieuvriendelijk de Urus SE effectief is moet Lamborghini nog meedelen. Tevens kan je beroep doen op de nieuwe Hybrid, Performance en Recharge rijmodi. Behalve een nieuwe aandrijflijn krijgt de Lamborghini Urus PHEV ook opgefriste looks mee (oa aangepaste Matrix LED lichtblokken, bumpers, kofferklep). Binnenin meet nu zowel het digitale instrumentarium als infotainmentsysteem 12,3”. Daarnaast verwelkomen we in de kleurboek de Arancio Egon (oranje) en Bianco Sapphirus (wit) lakkleuren naast nieuwe 23” Galanthus velgen (standaard 21”). Al zijn de Lamborghini Ad Personam personalisatiemogelijkheden zo goed als eindeloos. Belgische prijzen van de Urus SE PHEV volgen spoedig, we gokken op een vanafprijs van 230.000 euro. Voorzie toch best wat extra budget voor een leuke configuratie!

Officieel: Lamborghini Urus SE PHEV SUV plug-in hybride V8 800 pk (2024)De gloednieuwe Lamborghini Urus SE plug-in hybride wil naast functioneel en performant ook graag zuinig en milieuvriendelijk zijn. …

Officieel: zuiver elektrische Mercedes G-Klasse G580 EQ EV SUV offroad (2024)Na een carrière van 45 jaar krijgt de iconische Mercedes G-Klasse het gezelschap van een zuiver elektrische G580 EQ afgeleide.
Na slechts 13.448 aankondigingen heeft Mercedes eindelijk de zuiver elektrische G-Klasse gelanceerd! Vreemd genoeg niet met de EQG of G-Klasse Electric benaming … maar gewoon als G-Klasse. Ook de EV uitvoering staat op een ladderchassis met onafhankelijke voorwielophanging en starre achteras wat resulteert in uitstekende offroadskills. Fluisterstil zowaar! De doorwaaddiepte van 850 mm is zelfs 150 mm méér dan wat de reguliere G-Klasse kan. Op visueel vlak zijn er bijna geen verschillen tussen beide G-Klasse’s, enkel de gesloten grille, de verhoogde motorkap en het ontbreken van uitlaatmonden zijn directe weggevers.
De elektrische Mercedes G-Klasse komt initieel als G580 EQ met vier (!) individueel geregelde elektromotoren. Deze leveren een systeemvermogen van maximaal 588 pk (432 kW) en 1.164 Nm! Ondanks het leeggewicht van vlot 3.000 kg doe je hiermee 0-100 km/u sprintjes in 4,7 seconden. De topsnelheid ligt op 180 km/u. Misschien volgt er later wel een nog krachtige EQ AMG topversie! Een 116 kWh accupack zorgt voor een actieradius van 473 km (WLTP). Laden kan aan 11 kW (AC) of tot 200 kW (DC) aan de snellader. Met de G-TURN functie kan je ter plekke donuts draaien en met G-STEERING wordt de draaicirkel zo klein mogelijk gemaakt. Wie het V8 gebrul van weleer mist kan mijmeren met de auditieve G-ROAR ondersteuning. Het MBUX infotainmentsysteem (12,3”), sfeerverlichting en multifunctioneel stuurwiel in nappaleder behoren alvast tot de basisuitrusting. Maar voor keyless go, gekoelde/verwarmde bekerhouders, Burmester 3D Surround Sound en de “transparante motorkap” moet je bijbetalen. Net zoals leuke extra’s om het offroaden te vergemakkelijken. De elektrische Mercedes G580 is binnenkort leverbaar aan een Belgische vanafprijs van 198.803 euro in het geval van de rijkelijk uitgeruste Edition One launch edition.

Officieel: zuiver elektrische Mercedes G-Klasse G580 EQ EV SUV offroad (2024)Na een carrière van 45 jaar krijgt de iconische Mercedes G-Klasse het gezelschap van een zuiver elektrische G580 EQ afgeleide. …

Officieel: Tesla Model 3 Performance EV Highland facelift (2024)Na de reguliere Model 3 uitvoeringen voorziet Tesla de Model 3 Performance topversie ook van een facelift!
Terwijl we in de autosector voornamelijk over een “facelift” spreken verwijst Tesla graag naar de Model 3 Highland update. Daardoor krijg je diverse (beperkte) visuele nieuwigheden, nieuwe kleuren/velgen, een moderner interieur en extra bedieningselementen op het stuurwiel. Daardoor nemen we afscheid van de hendels erachter! Tevens werd de isolatie aangedikt, krijg je een hoogwaardig audiosysteem, extra display achterin voor de passagiers net zoals een meer verfijnde afwerking/materiaalgebruik.
Initieel was de Highland update/facelift enkel beschikbaar voor de Model 3 met achterwielaandrijving en Model 3 Long Range. Nu krijgt de Model 3 Performance een soortgelijke make-over. Op visueel vlak komt die met diverse koolstofvezel accenten, aangepaste bumpers, spoilerlip, lichtgewicht 20” Wrap aluminium velgen én (verwarmde/geventileerde) sportzetels. De Performance uitvoering van de Tesla Model 3 heeft twee elektromotoren en zo vierwielaandrijving. Het systeemvermogen ligt op 460 pk waarmee je in 3,1 seconden naar 100 km/u accelereert. Bij 262 km/u is het gedaan met accelereren. Zowel het onderstel, dempers en remmen ondergaan diverse updates om een sportief rijgedrag te kunnen bieden. Daarvoor schakel je best de geoptimaliseerde Track Mode V3 in! De Tesla Model 3 Performance facelift heeft een actieradius van 528 km (WLTP), de Belgische prijs start (momenteel) bij 56.970 euro. Nog voor de zomervakantie worden de eerste exemplaren verwacht!

Lees hier onze rijtest met de uitgaande Tesla Model 3 Performance!

Officieel: Tesla Model 3 Performance EV Highland facelift (2024)Na de reguliere Model 3 uitvoeringen voorziet Tesla de Model 3 Performance topversie ook van een facelift! …

Interessante  video’s

Officieel: MINI Aceman crossover EV (2024)De gloednieuwe MINI Aceman is (nog) een zuiver elektrische crossover met maximaal 218 pk, 406 kilometer actieradius én funky looks!
Met zowel een nieuwe generatie Cooper als Countryman heeft MINI een kersverse gammafolder! Eentje waar ze duidelijk inzetten op hun zuiver elektrische telgen … met daarnaast gelukkig ook nog enige aandacht voor de klassieke verbrandingsmotor. Dat is niet het geval bij de langverwachte MINI Aceman nieuwkomer, die komt er enkel als EV.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (4,07 x 1,75 x 1,50 meter) en stoere (ietwat hoekige) vormgeving is er binnenin ruimte voor 5 inzittenden en 300 liter bagage. Met de achterbank plat loopt het laadvolume op hier tot 1.005 liter. Dat is een pak minder dan de Clubman die deze ietwat wil vervangen. Of neemt hij nu vooral toch de plaats in van de Cooper 5-deurs?! Net zoals het geval in de Cooper heeft MINI hier voor een heerlijk minimalistisch, ecologisch én toch modern interieur gezorgd. Blikvanger is het ronde OLED display (24 centimeter breed) waarin de connectiviteit, multimedia navigatie, rijhulp en meer huist. Eronder vinden we zowaar fysieke bedieningselementen terug met handige 5 tuimelschakelaars! Een digitaal instrumentenpaneel is niet aanwezig, wel kan je (optioneel) op een head-up display terugvallen.

Prestaties en Belgische prijzen van de zuiver elektrische MINI Aceman crossover

De Aceman E is 184 pk / 290 Nm sterk, haalt 100 km/u in 7,9 seconden, heeft een 42,5 kWh accupack en verkrijgt daardoor een actieradius van 310 km (WLTP). De SE topversie (in afwachting van de Aceman JCW?) levert uiteraard vlottere prestaties met 218 pk / 330 Nm en duurt de 0-100 km/u sprint hier 7,1 seconden. De 54,2 kWh accupack resulteert in 406 km rijbereik. Snelladen was duidelijk geen prioriteit voor de MINI Aceman want dat lukt hier maar aan 75 kW of 95 kW. Dankzij de beperkte batterijcapaciteit kan je in een half uurtje wel tot 80% bijladen. Aan een klassieke laadpaal of Wallbox lukt het met 11 kW (AC). De Belgische prijzen van de MINI Aceman beginnen bij respectievelijk 36.600 euro (Aceman E) of 40.500 euro (Aceman SE). Naar goede gewoonte is er een ruime keuze inzake personalisatie mogelijk. De lokale MINI Verdeler helpt je graag verder met een kleurrijke configuratie. De eerste exemplaren die door Spotlight Automotive (Great Wall Motor) geproduceerd worden nabij Zhangjiagang zijn bestemd voor de Chinese thuismarkt. Tegen de herfst verwachten we hem (haar?) ook in Europa!
Video: CAR Magazine test de Pagani Utopia (2024)Hoe utopisch is de Pagani Utopia?
Terwijl de Huayra de onmogelijke opdracht kreeg om de iconische Zonda op te volgen … moest Pagani ook daarvoor weer een opvolger ontwikkelen. In tegenstelling tot eerdere geruchten is dat geen zuiver elektrische hypercar geworden maar wel een doorontwikkeling in de vorm van de Pagani Utopia. Met “eenvoudigheid”, “lichtgewicht” en “rijplezier” als kernwoorden wou Horacio nog éénmaal alles uit de kast halen. Iets dat na meer dan 6 jaar schetsen, designen, ontwikkelen, testen en finetunen uiteindelijk goed gelukt is! Kwestie om het prijskaartje van “meer dan 2 miljoen euro” toch enigszins te kunnen verantwoorden.
Aldus geruchten wou AMG hiervoor graag een 1.000+ pk sterke V8 (plug-in?) hybride aandrijflijn leveren. Maar dat was niet naar de zin van de Pagani CEO. En dus worden de 99 exemplaren van de Utopia gewoon voorzien van een 6.0-liter V12 AMG benzinemotor met 864 pk en 1.100 Nm! Prestatiecijfers communiceren ze in San Cesario sul Panaro liever niet, sprintjes trekken aan het stoplicht is hier niet aan de orde. Wel geven ze mee dat de gefortuneerde klanten de keuze krijgen tussen een 7-traps Xtrac automaat en de geautomatiseerde (open!) handbak. Dergelijke prestatiecijfers in combinatie met het beperkte leegwicht (1.280 kg) moet sowieso voor enige schwung zorgen. Wanneer dat op asfalt van minder goede kwaliteit is kan je beroep doen op de bumpy road modus. Dan worden de dempers iets vergeeflijker. Na de bijna 100 Utopia coupé’s volgen er spoedig (evenveel?) dakloze Roadster varianten. En nadien zijn er nog heel wat mogelijkheden/varianten. Maar op termijn zullen ze ook bij Pagani met een EV komen. Of toch niet? Alvorens het zo ver is kijken we even mee met James Dennison van Car Magazine die in primeur de Pagani Utopia aan de tand mocht voelen.
Officieel: Volkswagen VW ID Code Concept China EV (2024)Met de futuristische ID Code Concept wil Volkswagen haar Chinese klanten enthousiasmeren met een fris design, innovatieve technologieën en snelle ontwikkeling.
Op de Auto China 2024 (lees: Autosalon van Shanghai) toont Volkswagen met enige fierheid de knappe ID Code Concept. Met deze design-showauto gunt VW een glimp van een nieuwe designtaal en technologiestandaard voor toekomstige VW modellen in China. Kwestie van het (gigantische) economische potentieel van deze markt naar waarde te schatten.
Met een aangescherpte merkbeleving wil Volkswagen – na reeds 40 jaar Chinese aanwezigheid – proberen om nieuwe klantengroepen aan te boren. Zo lanceren ze hier spoedig het elektrische ID UX submerk waarmee ze mikken op jongere klanten. Daarvoor zullen ze inzetten op hippe maar vooral volledig elektrische en “lifestylegeoriënteerde” modellen! Inderdaad, zoals de ID5! Tegen 2030 willen de Duitse autobouwer uit Wolfsbrug hier (ruim gerekend) meer dan 30 nieuwe modellen lanceren. Onder de made in China noemer zetten ze volop in op lokale technologische ontwikkeling, een eigen R&D centrum (Anhui) en partnerschappen (XPENG, Horizon Robotics en Thundersoft) wat moet resulteren in kortere ontwikkelingscycli. Of toekomstige Volkswagen modellen in Europa eveneens designelementen zullen overnemen van de ID Code Concept is niet direct duidelijk. Deze zal op termijn resulteren in een groot SUV EV productiemodel. Eentje die ontworpen is om volledig autonoom te rijden (level 4)!

Interessante  nieuwigheden

Preview: Land Rover Defender OCTA V8 offroad 4x4 (2024)De aanstormende Defender OCTA wil de sterkste, meest capabele én meest luxueuze Land Rover Defender ooit worden. Waarvan akte!
Niet SVX of SVR zoals gedacht maar OCTA, al mogen we ongetwijfeld ook gewoon Octa zeggen. Zo zal de topversie van de nieuwe generatie Land Rover Defender heten. Net zoals de Defender V8 is de Octa voorzien van een potente achtcilinder benzinemotor. Prestatiecijfers werden niet vrijgegeven (550+ pk?) maar wél dat er zuinige mild hybride technologie aanwezig is om het verbruik te drukken.
De innovatieve 6D Dynamics ophanging komt over van de Range Rover Sport SV en wil met antistamp- en antirolcontrole voor uitstekende prestaties op alle terreinen zorgen. Voldoende snel stilstaan/stoppen kan dankzij performante Brembo remschijven. Al is de vraag waarom je écht sportief (lees: hard/dynamisch) zou knallen met een 2.500+ kg zware SUV?! Naamkundig verwijst Octa niet (persé) naar het aantal cilinders (acht, nvdr). De benaming is blijkbaar geïnspireerd op de octaëdervorm van een diamant. En dat is dé hardste natuurlijk voorkomende stof op aarde en die bekendstaat om zijn zeldzaamheid. Een omcirkelde diamant zal je dan ook hier en daar terugvinden op de Land Rover Defender topversie. In combinatie met een aangedikte/sportieve vormgeving natuurlijk. Deze moeten representatief zijn voor de aanwezige kracht, de veerkracht en de begeerlijkheid van de Britse luxe-SUV. De volledige onthulling van de Defender Octa is pas voor later dit jaar. Exclusieve klanten zullen in de komende weken/maanden normaliter een uitnodiging krijgen voor een exclusieve preview. Wie twijfelt of hij/zij éffectief tot die selecte club behoort neemt best eens contact op met de lokale Jaguar – Land Rover verdeler. Reken voor de Land Rover Defender OCTA op een Belgische prijs van gemakkelijk 150.000 euro aangezien ze voor de Defender 90 V8 P525 alreeds 137.860 euro vragen.

Lees hier onze rijtest met de Land Rover Defender P400!

Preview: VW Volkswagen Golf GTI Cabrio (2024)Moet Volkswagen (opnieuw) werk maken van een dakloze Golf GTI Cabrio?
De Golf GTI als sensationele sportwagen omschrijven gaat misschien een (serieuze) brug te ver maar niemand zal/kan ontkennen dat dit icoon voor het nodige rijplezier zorgt. Zowaar in een dagdagelijks bruikbare verpakking, zeker wanneer je buurman/schoonmoeder niet direct hoeft te zien dat je voor de performante topversie ging.
Intussen kreeg de achtste (!) generatie Volkswagen Golf (mk8) een facelift waarbij direct ook de Golf GTI opgefrist werd. Deze doet het zonder handbak en is sowieso 265 pk sterk. Een straffere Golf GTI Clubsport staat reeds op de planning! Tussen 2011 en 2016 combineerde Volkswagen de Golf GTI en Golf Cabrio koetswerkvorm. Die uitgesproken koetswerkvorm voor de dynamische lifestyle meerwaardezoeker met voorliefde voor wapperende haren was duidelijk geen commercieel succes want een opvolger bleef uit. Maar dankzij de Photoshopskills van X-Tomi krijgen we toch een goed beeld van een hedendaagse Volkswagen Golf GTI Cabrio. Toch lijkt de kans (geheel) onbestaande dat ze zich in Wolfsburg met een dergelijk project bezighouden. Recentelijk was er nog een dakloze T-Roc Cabrio R met 300 pk maar die keerde na de facelift niet meer terug. Dan maar hopen op productieplannen voor de dakloze ID3 … of wil je toch liever zo’n Tiguan Cabrio? Preview: VW Volkswagen Golf GTI Cabrio (2024)
Preview: Hyundai Casper Electric EV crossover (2024)Komt Hyundai binnenkort met de Casper, een guitige, compacte, aantrekkelijk geprijsde en zuiver elektrische crossover?
Met zowel de Bayon, Kona als IONIQ 5 heeft Hyundai een breed gamma aan hippere crossovers ter beschikking. Misschien mogen we daar (zeer?) binnenkort nog een telg bijrekenen, de Casper genaamd. Deze guitige crossover werd in 2021 gelanceerd op de Aziatische markt met benzinemotoren en doet het daar zeer goed. Zodanig goed zelfs dat er spoedig ook een zuiver elektrische Casper Electric bijkomt. En die zou nu ook de Europese oversteek maken.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (3,60 x 1,60 x 1,57 meter) is de Hyundai Casper voorzien van moderne technologie en allerhande slimme features. Denk aan een verschuifbare achterbank, neerklapbare passagiersstoel, digitale tellerpartij en zelfs dakdragers. Hopelijk blijft ook de strakke (hoekige!) vormgeving behouden met de uitgeklopte wielkasten en prominente grille als blikvangers. En waarom niet, nadien gevolgd door een sportieve Casper N topversie? De richtprijs van ongeveer 20.000 euro versterkt uiteraard de business case voor de Hyundai Casper in Europa. Zeker omdat de markt van de compacte EV crossovers met een scherp prijskaartje nog helemaal open ligt. Al is er natuurlijk wel al een Dacia Spring Electric en Citroen ë-C3 beschikbaar. Volkswagen komt pas tegen 2026 met een ID2 productiemodel. Tegen eind 2024 zou de Hyundai Casper (zuiver als EV?) zijn opwachting maken op de Franse markt. Misschien heeft de lokale Hyundai verdeler wel meer informatie over eventuele Belgische plannen?
Scroll naar boven
Cookieconsent met Real Cookie Banner