• De bestelwagen die een volwaardige familiewagen werd: Hello, Fiat Doblo!
    De gelijkenissen tussen bouwvakkers en gezinnen mogen over het algemeen genomen misschien wel redelijk beperkt blijven, maar wanneer ze […]

  • Jeep Wrangler Exterieur Header
    Na een klein half jaar in de VS gewoond te hebben, is het ongetwijfeld een stevige dosis nostalgie die me ertoe aanzet de Jeep Wrangler te testen bij aankomst in België.
    Geen logische keuze als je weet dat het enige rijmateriaal dat ik daar onder m’n rechtervoet heb gekregen bestaat uit een V6-motor met zogezegd 300 pk en een nul-naar-honderd-tijd die aanvoelt alsof hij in minuten kan worden uitgedrukt. Als autoliefhebber teruggrijpen naar wat degelijker Europees materiaal ligt dus meer voor de hand, maar ondanks alles besloot ondergetekende toch aan z’n collega-autoliefhebbers te vragen om een Jeep Wrangler op het menu te zetten. Ik had er eerder al een testweek mee doorgebracht waarna ik besloot dat de Wrangler ook kleine kantjes heeft. Maar het mag duidelijk zijn dat zijn charme me bijgebleven is.
    Jeep Wrangler

    Jeep Wrangler
    Mijn tevredenheid was groot toen bleek dat ik een week lang de Rubicon versie van de Wrangler voor mijn deur mocht parkeren. Want zo’n Wrangler, die moet off-road opties hebben. Helemaal kaal lijkt deze “oudstrijder sinds 1941” nergens op. Maar met zwarte 17″ velgen voorzien van gigantische off-road banden, een zwarte grille en off-road motorkap lijkt de Wrangler niet alleen klaar voor het zwaardere werk, maar is hij het ook. Tijd dus om het geasfalteerd wegdek te verlaten en wat onverharde smurrie op te zoeken. Erdoor ploeteren is een koud kunstje voor de terreinbanden van de Wrangler. Zelfs wanneer grip op een glad terrein volledig onbestaand lijkt, weet de Wrangler toch pak op de ondergrond te krijgen. De onderbouw van de Wrangler is op zich al voldoende om vooruit te komen in het platteland, maar daarnaast kan de Wrangler nog enkele andere truukjes uit z’n mouw schudden. De anti-rol bar die voor een goede wegligging zorgen op asfalt, kan bij lage snelheden ontkoppeld worden, waardoor de voorste wielen meer speelruimte hebben en ongeveer elke soort heuvel een eitje wordt voor deze Amerikaan. Doe daar nog een versnellingsbak met lage verhoudingen bij en je weet dat je met deze Wrangler ongeveer overal kan geraken.
    Jeep Wrangler
    Jeep Wrangler                   Jeep Wrangler
    Het is natuurlijk niet omdat je met de Wrangler overal kan geraken, dat je dat effectief ook zal willen doen. In de VS zag ik vaak Wranglers in het stadscentrum rijden, wat daar behoorlijk normaal is. In vergelijking met de doorsnee pick-up is de Wrangler naar Amerikaanse normen een compacte wagen. Bovendien zijn er in elke rijrichting ongeveer 3 rijvakken, worden grote steden vaak ingedeeld in een dambordpatroon en beschikt elke zichzelf respecterende winkelketen over een drive-in. Niet alleen fastfoodketens bedienen je op je wenken in de bestuurderszetel, ook banken doen daar bijvoorbeeld aan mee. Parkeerplaatsen zijn bovendien voldoende ruim om frequenteerders van de zonet vermelde fastfoodketens comfortabel uit te laten stappen. De Wrangler past dus in steden aan de andere kant van de oceaan. In onze contreien doet de Wrangler denken aan Goliath in vergelijking met een Porsche Cayenne of Mercedes ML en zijn steden een stuk charmanter (of minder efficiënt zo je wil). Een 12 liter drinkende dieselmotor die bumpers heeft waar je een kleine BBQ op kan organiseren hoort bij ons dus niet thuis in een stad waar ondergrondse parkeerplaatsen nauwer zitten dan het kleed van een 50-jarige vrouw die haar trouwjurk nog eens wil passen. De Wrangler komt pas tot zijn recht als je hem op grote, brede banen gebruikt en misschien zelfs nog meer wanneer je de baan volledig verlaat.
    Jeep Wrangler
    Jeep Wrangler                   Jeep Wrangler
    Onder de motorkap ligt een 2.8 liter grote dieselmotor met 200 pk, maar nog belangrijker is het koppel dat met z’n 460 Nm’s de vier wielen van voldoende trekkracht voorziet. Voldoende trekkracht, maar ook een stevige dorst, die na een ritje off-roaden en stadsverkeer rond 12 liter per 100 km lag. Vreemd genoeg ging daar op de snelweg zelfs geen litertje van. De kracht gaat via een vijftraps automaat naar alle vier de wielen. Het is ook mogelijk om enkel de voorste wielen aan te drijven, om wat diesel te besparen, al wordt de Wrangler uiteraard nooit zuinig. De eerste versnelling is relatief kort, waardoor de Wrangler ogenschijnlijk snel uit z’n startblokken komt. De aandrijflijn is voldoende vlot om aangenaam te rijden en in te halen. We verwachtten op de baan niet direct wonderen van deze off-roader, maar toch zijn hernemingen voldoende vlot om comfortabel in te halen. In zijn natuurlijke habitat blinkt de aandrijving dan weer uit door een enorme trekkracht.
    Jeep Wrangler
    Jeep Wrangler Exterieur 11                  Jeep Wrangler
    Het Rubicon-livrei zorgt niet enkel voor uiterlijk vertoon, maar leukt ook de middenconsole op met een multimediasysteem en zorgt voor een rode lap leder over de stoelen. Daarmee positioneert de Wrangler zich qua afwerking mooi tussen die twee andere oudstrijders: de Land Rover Defender (gelijkaardig geprijsd, zeer basic interieur) en de Mercedes G-Klasse (veel duurder, met hoogstaand interieur). Waar de Wrangler zich weet te onderscheiden van de Defender en de G-Wagon, is zijn flexibiliteit. Want daar waar je bij de andere twee moet kiezen tussen een cabrio of hard top, krijg je bij de Wrangler alles in één. Dankzij de dynamische panelen kan je de achterkant van de wagen eraf halen, het dak verwijderen en zelfs de deuren overboord gooien.
    Jeep Wrangler
    Jeep Wrangler                   Jeep Wrangler
    Qua rijgedrag kan de Wrangler zich ook aardig meten met de Defender en de G-Wagon. Een quasi verticale voorruit en hoge wegligging zorgen enerzijds voor een mooi overzicht op de weg, maar anderzijds voor behoorlijk wat windgeluiden op de snelweg en een onzeker weggedrag in de bocht. Het stuur voelt op de weg soms wat vaag aan rond het midden, maar off-road is het lichte stuur dan wel weer interessant om correcties uit te voeren. Deze driedeurs variant van de Wrangler voelt behoorlijk wendbaar aan. Wie voor drie deuren kiest, moet weten dat de instap naar achteren behoorlijk moeilijk is. De vijfdeurs is een stuk praktischer, maar moet aan wendbaarheid inboeten en is uiteraard wat prijziger.
    Jeep Wrangler
    Als autoliefhebber zoek ik vaak op tweedehands websites naar het koopje van de eeuw. In het geval van de Wrangler is dat geen sinecure. Goed nieuws dus voor de kopers van een fonkelnieuw exemplaar, aangezien de Wrangler zijn waarde aardig behoudt. Voor iets meer dan €30.000 staat er een basisversie op je weiland geparkeerd, voor de Rubicon versie moet je daar €10.000 bijtellen. Minder goed nieuws voor mezelf, aangezien er niet snel een betaalbaar tweedehandsmodel op m’n oprit zal staan. Maar aan de andere kant, op een oprit heeft de Wrangler niet veel te zoeken…
    Conclusie
    De Jeep Wrangler verklaart perfect waarom het woord “Jeep” een metonymie is geworden voor stevige 4×4’s. De Wrangler is de essentie van het off-road rijden, maar beschikt tegelijkertijd over hedendaagse luxe als zetelverwarming, een GPS en cruise control. Het geheel blijft wat ruw aanvoelen en je voelt duidelijk dat de Wrangler veel sporen van een roemrijk verleden meedraagt, maar daar zit ‘m net de charme in.
    Overzicht
    + Off-road weggedrag
    + Tijdloos
    + Hedendaagse opties
    – Verbruik
    Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

    • Leuk dat de Wrangler ook een kans krijgt om zich te bewijzen in een test. Hoe zit het met het (geluids) comfort op de snelweg? Meer naar overdekte motorfiets of meer richting bv een hedendaagse auto?

      • Ikzelf had de kans om er driemaal Gent-Brussel mee te doen en het valt best wel goed mee .. met het volume voldoende luid! Indien de wind wat verkeerd zit is het ietwat storend, anders ben je er na enkele kilometers al aan gewend. Met de achterbank gezellig keuvelen zit er wel niet in 😉

  • MRM schreef een nieuw bericht, Rijtest: Shaguar F-Type 3 jaar geleden

    Thumbnail
    Elke reden is goed om met een Jaguar F-Type op pad te gaan. Een wrap met de Union Jack is dat zeker!!–more–

    Mensen met sportieve wagens trekken sowieso veel aandacht. Omdat die aandacht soms niet voldoende […]

  • Thumbnail
    Aan alle mooie liedjes komt een eind. Niet alleen aan mijn GroenLicht-carrière, maar ook aan het rijden met m’n Alfa GT.!–more–

    Wegens een nakende verhuis naar het buitenland verkoopt ondergetekende tegen […]

  • Thumbnail
    Met de Mercedes A-Klasse 180 CDI BlueEFFICIENCY Edition lanceert Mercedes haar meest milieuvriendelijke variant van de A-Klasse.!–more–

    Sinds de lancering van de A-Klasse gingen we er al 2 keer mee op pad: […]

  • MRM schreef een nieuw bericht, Rijtest: Volvo XC70 3 jaar, 1 maand geleden

    Thumbnail
    De Volvo XC70 onderging een kleine facelift en kreeg naast een subtiel laagje chroom ook een vernieuwd instrumentenpaneel mee.!–more–
    Om de nieuwe XC70 van zijn voorganger te onderscheiden moet je een […]

  • ThumbnailNog geen nieuws in Genève omtrent een nieuwe ForTwo of ForFour dus showen ze bij Smart een kleurrijk arsenaal aan compacte stadswagens in alle mogelijke uitvoeringsvormen! !–more–

    Op het eigenste Autosalon […]

  • ThumbnailLexus moet van haar oudbollige imago af. Met recente modellen zijn ze goed bezig, een passioneel model als de RC Coupé moet dat nog versterken. !–more–

    De nieuwe RC Coupé krijgt de gekende Lexus-lijnen met […]

  • ThumbnailVolvo neemt een superzuinige dieselmotor én het fonkelnieuw Volvo Concept Estate conceptmodel mee naar haar stand in Genève!
    !–more–

    Deze Concept Estate moet wel één van de mooiste conceptmodellen zijn die […]

  • Thumbnail
    Land Rover steekt vanaf nu de kleinste uit het gamma – de Evoque – vanaf heden ook in een gepersonaliseerd jasje.!–more–

    Het Autobiography gamma is bij Range Rover al een tijdje gekend als de ultieme manier […]

  • Thumbnail
    De Jaguar XFR-S Sportbrake steelt de show op de Geneefse stand van Jaguar. Al is er natuurlijk ook nog veel ander moois te bewonderen.!–more–

    De Jaguar XFR-S moet het de Audi RS6 Avant en Mercedes E63 AMG […]

  • Thumbnail
    De vernieuwde Maserati Quattroporte moet er samen met de compactere Ghibli voor gaan zorgen dat het Italiaanse luxemerk haar verkopen een serieuze boost kan geven.!–more–

    Dit jaar vieren we met z’n allen […]

  • MRM schreef een nieuw bericht, Rijtest: Audi RS7 3 jaar, 3 maanden geleden

    Thumbnail
    Anoniem van nul naar honderd sprinten in amper 3,9 seconden? Het kan met een Audi RS7.!–more–
    ’t Is maar wat je anoniem natuurlijk. Autokenners zullen natuurlijk in één oogopslag zien dat die Audi A7 met z’n […]

  • MRM schreef een nieuw bericht, Rijtest: Audi S3 3 jaar, 4 maanden geleden

    Thumbnail
    Daar waar de vorige Audi S3 het nog met 265 pk moest stellen, krijgt de vernieuwde versie maar liefst 300 paarden in het vooronder.!–more–
    Het recept voor een Audi S3 is eenvoudig, maar daarom niet minder […]

  • Thumbnail
    Nissan krijgt het genoegen om de Nissan Qashqai te mogen lanceren op het Autosalon van Brussel.!–more–

    De Nissan Qashqai staat gekend als Nissan’s cash cow, dus zet het Japanse merk uiteraard volop in op […]

  • Thumbnail
    Land Rover stelt haar gehele gamma voor op het autosalon met als grote blikvanger de Range Rover LWB.!–more–

    Voor sommigen is lang niet lang genoeg en dus komt Range Rover met een lange versie van de Range […]

  • Thumbnail
    Lotus
    toont met de nieuwe Elise S Club Racer en de Elise S Cup R twee zeer begeerlijke wagens.!–more–

    Dat de Elise S Cup R helemaal klaar is om het circuit op te gaan mag duidelijk zijn. Rolkooi, sportstuur […]

  • Thumbnail
    Dat SsangYong vooral grote auto’s bouwt wordt duidelijk op hun Brusselse beursstand. En met hun SIV-1 conceptcar lijkt daar geen verandering in te komen.!–more–

    Als we denken aan SsangYong dan denken we […]

  • Thumbnail
    Aston Martin toont met de Vanquish Volante, Rapide en V12 Vantage S 3 toppers uit het gamma.!–more–

    Helemaal centraal op de Aston Martin-stand, vinden we de Vanquish Volante. Zowel exterieur als interieur […]

  • Thumbnail
    Citroën wil met de concept car Cactus aankondigen dat het in Genève groots zal uitpakken. Tweede blikvanger van dienst is de Citroën DS3 Cabrio Racing.!–more–

    De nieuwe Cactus Concept wil vooral een […]

  • Meer laden