Officieel: Volkswagen ID.4 crossover (2020)Na de ID.3 hatchback lanceert Volkswagen nu de (funky) ID.4 crossover!

Het is Volkswagen menens met haar ambitieuze toekomstplannen inzake elektromobiliteit want relatief kort na de ID.3 presenteren ze nu een tweede ID telg, de veelbelovende ID.4 crossover. Gezien de stijgende interesse in elektrische auto’s en de populaire SUV koetswerkvorm mag commercieel succes wereldwijd niet uitblijven. Ook de ID.4 staat uiteraard op het flexibele MEB platform, VW zal hierop nog een handvol andere ID’s gaan bouwen. Met de Enyaq iV heeft de ID.4 alvast een innige band.

De Volkswagen ID.4 crossover meet 4,58 meter in de lengte, 1,85 meter in de breedte en is 1,61 meter hoog waarmee hij een Tiguan overklast (al is hij wel kleiner dan de Tiguan Allspace). De wielbasis bedraagt 2,76 meter en met een bodemvrijheid van 21 centimeter moet je kleinschalige avontuurlijke uitstappen normaliter zonder kleerscheuren overleven. Aan personalisatiemogelijkheden wederom geen gebrek, hopelijk kiest de toekomstige consument ook voor kleurrijke ID.4’s zoals de Duitse autobouwer uit Wolfsburg hier mooi voordoet!

Net zoals bij de ID.3 is er binnenin voldoende ruimte voorhanden dankzij de doordachte opbouw met een cleane (sobere?) indeling. In de koffer past er 543 liter bagage, wanneer je de achterbank opoffert kan dat oplopen tot 1.575 liter! Met de optionele trekhaak kan je nog eens 1.000 kg (geremd) slepen.

De digitale tellerpartij, hightech (10” of 12”) infotainmentsysteem, slimme spraakgestuurd Hello.ID assistent en head-up display (desgewenst met augmented reality) zijn eveneens van de partij in de ID.4 net zoals de IQ.Light. Die zorgt niet enkel voor heldere LED verlichting aan de buitenzijde, ook binnenin krijg je visuele feedback in diverse situaties (afremmen, in bochten, …).

Van de ID.4 staan er diverse “motorisaties” (GTX topversie, vierwielaandrijving, instapversie, …) op de planning maar om de productiestart te vereenvoudigen kan je initieel enkel voor een achterwielaangedreven ID.4 met 204 pk / 310 Nm kiezen. Hiermee doe je de nul-naar-honderd sprint in 8,5 seconden en bereik je bij 160 km/u de topsnelheid. Dankzij een 77 kWh batterijpack moet een rijbereik van 520 km realistisch zijn.

In de meest optimale (lees: optimistische) omstandigheden kan je een 125 kW snellaadpaal (DC) terugvinden en daarmee kan de VW ID.4 in ongeveer 30 minuten tot 320 km rijbereik bijtanken. Bij een klassieke laadpunt (Wallbox, publieke laadpalen, …) kan je met 11 kW bijladen (reken op enkele uren), wie thuis wil laden moet een extra laadkabel aanschaffen en … véél geduld hebben.

Volkswagen zet zwaar in op de zuiver elektrische ID familie en voorziet deze dan ook (al dan niet optioneel) van alle moderne rijhulp, veiligheid, connectiviteit en hightech gadgets om een zo comfortabel en aangenaam rijgedrag te creëren. Denk daarbij aan adaptieve ophanging, over-the-air updates, akoestische parkeerhulp, Front Assist noodremhulp, Lane Assist rijstrookassistentie, Travel Assist, geconnecteerde diensten, Europese toegang tot vééél laadpalen, slimme navigatie, Apple CarPlay / Android Auto, elektrische kofferklep, …

Volkswagen wil (productie)tijd winnen in de Zwickau fabriek en zal eerst 27.000 exemplaren van de 1ST (vanaf 49.950 euro) en 1ST Max (vanaf 59.950 euro) lanceringsversies bouwen. Deze bundelen de meest populaire opties van de ID.4 en beidt nog steeds enkele personalisatiemogelijkheden (Blue Dusk, Glacier White, Honey Yellow en Mangan Grey koetswerkkleuren, Exterior Style Pack, 20”/20” velgen, kleurrijke interieurdetails, …). Je krijgt 8 jaar en/of 160.000 km garantie op de batterij. Nog voor 2021 moeten de eerste ID.4’s in België opduiken!