Officieel: Ferrari SP1 Monza en SP2 Monza (2018)Ferrari ziet geen graten in een volwaardige 812 Aperta maar komt wel met een geniaal, dakloos en peperduur eerbetoon aan het verleden.

De hoop op een échte 812 Roadster / Spider / Aperta was groot maar Ferrari ziet het opnieuw anders, in het verleden was ook slechts een gelimiteerde SA Aperta (op basis van de 599 GTO) en F60 America (op basis van de F12 Berlinetta). Toch hoeven we niet te jeremiëren want in ruil komen de sympathieke Italianen uit Maranello met de Monza SP1 en Monza SP2 naar buiten!

Deze dakloze bolides (à la SLR Stirling Moss) zijn het ultieme eerbetoon aan de 166 MM, de 750 Monza en de 850 Monza racebarchetta’s uit een lang vervlogen tijd (1948 tot 1950). De SP1 Monza heeft slechts één zitplaats, bij de SP1 Monza kan je nog een passagier (lifter?) meenemen. Dankzij het doorgedreven gebruik van koolstofvezel en aluminium blijft het gewicht beperkt (lees: 1.500 kg) wat een serieuze invloed moet hebben op het rijgedrag. Dankzij een Virtual Wind Shield wordt de luchtstroom afgeleid van de inzittenden, toch lijkt een helm/bril geen overbodige luxe.

De SP1 Monza en SP2 Monza zijn technisch gelieerd aan de 812 Superfast, in het vooronder ligt er dus een 6.5-liter (atmosferische!) V12 die hier 810 pk levert. Daarmee haal je het eerste honderdtal in 2,9 seconden, 200 km/u ligt na 7,9 seconden binnen handbereik.

Officieel details omtrent de prijs en productie-aantal wil Ferrari niet direct meegeven, in de wandelgangen wordt er gefluisterd over elk 200 stuks en meerdere miljoenen euro voor je bestelbon. Gezien het vermogende cliënteel lijkt het onwaarschijnlijk dat je er nu nog een kan kopen bij je favoriete verdeelpunt.