Rijtest: Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm 210 pk (2017)Na de heropstanding van Alfa Romeo met de veelgeprezen Giulia berline is het nu aan de Stelvio, de allereerste SUV mét dynamische aspiraties uit Turijn! 

Meer dan 14 jaar geleden zagen we met de Kamal concept de initiële SUV interesse bij Alfa Romeo, toch moesten we tot eind 2016 wachten op een volwaardig productiemodel. En zelfs dat kan je nog met een stevige korrel zout nemen want Alfa Romeo presenteerde (opnieuw) eerst de Stelvio Q topversie en toonde nog later pas de reguliere exemplaren. Gelukkig konden we in tussentijd genieten van de strakke Giulia – in diverse uitvoeringen – die overigens heel wat techniek deelt met de Stelvio. Die benaming verwijst op zijn beurt naar de bochtenrijke bergpas in de Alpen, kwestie van direct de lat hoog te leggen.


Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)

Alfa Romeo wil moet de komende jaren sterk groeien en daarvoor rekent het eerder op recente nieuwigheden dan de compacte stadswagens of luidkeelse sportcoupé’s. Gezien de immense interesse voor SUV’s en crossovers is dat een logische zet, tevens verwachten we in de komende jaren nog dergelijke modellen van Alfa. Al dan niet voorzien van een Ferrari motor of een hybride krachtbron!

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)
Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)

Naast de avontuurlijk ogende koetswerkbouw geniet je bij de Alfa Romeo Stelvio van een hoge zitpositie, goede zichtbaarheid rondom en een gemakkelijkere instap. De sexy looks doen hier direct denken aan de Giulia wat als een compliment gezien mag worden desondanks niet iedereen enthousiast was omtrent de achterzijde (en die reusachtige uitlaatmonden). Hoe dan ook, we raden aan om niet te zuinig te zijn met je personalisatiebudget want dan is de Stelvio op z’n best – zoals het een echte Italiaan beaamt -. Bijvoorbeeld met de Blu Montecarlo lakkleur en de klassieke 19″ Alfa Romeo velgen.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)

Het interieur van de 4,68 meter lange, 2,16 meter brede en 1,67 meter hoge Alfa Romeo Stelvio komt grotendeels over van de Giulia. Het geheel is nog steeds niet perfect afgewerkt zoals de Duitse concurrentie wel weet klaar te spelen, qua materiaalkeuze heb je wel keuze tussen hout, meerdere kleuren leder, aluminium en zachte plastics. Eyecatchers blijven de grote schakellepels en de startknop op het fijne stuurwiel met functietoetsen.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)
Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)

Met de eerdergenoemde riante buitenafmetingen verkrijg je binnenin een ruim geheel. In de koffer past er 525 liter bagage die er 1.600 liter kunnen worden wanneer je de achterbank (in twee delen) plat legt. De kofferklep opent/sluit steevast elektrisch, jammer genoeg wel tergend traag.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)

Het gamma van de Alfa Romeo Stelvio start bij een 150 pk diesel of 200 pk benzine instapper met achterwielaandrijving, de rest van het gamma rekent op slimme Q4 vierwielaandrijving en altijd de 8-traps automaat. Van de 2.2-liter JTDm viercilinder is er tevens een 180 pk en 210 pk versie beschikbaar terwijl de 2.0-liter benzine ook te verkrijgen valt met 280 pk. De topversie blijft anderzijds de 510 pk sterke Stelvio Quadrifoglio!

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)

De geteste Stelvio was gezegend met 210 pk en 470 Nm (127 g/km CO2), voldoende om de praktische Italiaan in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u te begeleiden. De topsnelheid ligt hier op 215 km/u terwijl het gemiddeld testverbruik uitvalt op ongeveer 7,8 liter diesel bij een rustige rijstijl. De brandstoftank van 58 liter zorgt voor een rijbereik van een goede 700 km.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)
Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)

Met een gezonde brok vermogen is deze Stelvio perfect in staat om je in alle comfort – stijlvol – van A naar B te brengen. De dieselmotor is daarbij opvallend stil en dankzij het riante koppel steevast alert wanneer er een inspanning zou volgen. Eveneens een eervolle vermelding voor de vlotte transmissie en de vierwielaandrijving die in normale toestand de voorkeur schenkt aan de achteras. Wanneer je kiest voor de Pack Performance krijg je een nog sportievere ingesteldheid met een sperdifferentieel en instelbare dempers. Tezamen met het scherpe stuurgevoel, perfecte 50:50 gewichtsverdeling en het stijve onderstel zorgt dat voor een behoorlijk dynamisch geheel, via de DNA draaiknop kan het karakter van de auto nog wat worden aangepast. Jammer dat de soundtrack hier ietwat mager uitvalt. Het unieke brake-by-wire remsysteem vraagt om gewenning en is soms net wat te gevoelloos waardoor doseren lastig is.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)

Qua gadgets en rijhulpsystemen moet de Alfa Romeo Stelvio zijn meerdere herkennen bij de vele concurrenten die het SUV segment vandaag de dag kent. Toch moet de perfecte score bij de NCAP crashtest enig vertrouwen bieden dankzij ondermeer de Forward Collision Warning, een autonome noodremhulp met voetgangerherkenning en een (overijverige) rijstrookwaarschuwing in de standaarduitrusting. Optioneel kan je het geheel nog aandikken met adaptieve cruise control en een dodehoekverklikker maar voor een head-up display, Park Assist en 360° camera moet je elders een bestelbon gaan tekenen.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)

De Stelvio, Alfa Romeo eerste SUV, komt in drie versies: Stelvio (vanaf 39.550 euro), Stelvio Super (vanaf 41.750 euro) en de exclusieve First Edition die de lancering kracht moe(s)t bijzetten. De 2.2 diesel 210pk AT8 Q4 testwagen van dienst start net onder de grens van 50.000 euro waarna er nog voor ongeveer 5.000 euro voorzien werd inzake personalisatie en opties.

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)

Een dergelijk bedrag is niet voor iedereen weggelegd maar in vergelijking met de (gedroomde) concurrentie doe je wel een mooie zaak bij Alfa Romeo. Zo hanteren de Jaguar F-Pace, Range Rover Velar, Mercedes GLC, BMW X3, Volvo XC60 en Audi Q5 een peperduur optiebeleid om nog maar te zwijgen van de Porsche Macan. Indien het niet premium hoeft te zijn kan je ook terecht bij een Volkswagen Tiguan, Seat AtecaHyundai Tucson, Mazda CX-5 en consorten.

Conclusie
Net zoals de collega SUV’s profiteer je bij de Alfa Romeo Stelvio van een praktische inborst, ruim interieur, comfortabel weggedrag, hoge zitpositie en goede zichtbaarheid rondom. Dat biedt Alfa’s eerste SUV de mogelijkheid om nog meer in de picture te lopen met zijn knappe vormgeving, binnenin heerst er eveneens een aangename Zuiderse sfeer. De bejubelde rijdynamiek van de Giulia is hier zowaar ook aanwezig en de 2.2-liter JTDm diesel zit de Stelvio als gegoten. Die zorgt met de alerte automaat en slimme vierwielaandrijving voor een levendig, stil én zuinig karakter.

Overzicht:
+ Knappe looks
+ Praktisch / ruim interieur
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Samenwerking dieselmotor en automaat (vlot, zuinig, stil, efficiënt, …)
+ Rijdynamiek
+ Comfort
+ Wegligging

– Afwerkingsmissers
– Mist een begeerlijke soundtrack
– Tergend trage automatische kofferklep
– Sterke concurrentie met méér gadgets, rijhulpmiddelen, motoren, …

Rijtest: Alfa Romeo Stelvio SUV 2.2 JTDm 210 pk (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem