De nieuwe Porsche Panamera lijkt meer 911, maar rijdt hij ook zo?

Hij stootte sommigen misschien wat voor de borst, maar in realiteit opende de Panamera nieuwe deuren voor Porsche. De vierdeurs Porsche was praktischer dan een 911, maar tegelijk een veel sportiever alternatief dan de Cayenne SUV. Een exclusief alternatief voor het vastgeroeste triumviraat BMW 7-Reeks, Audi A8 en Mercedes S-Klasse. Maar zes jaar dienst is lang in deze business, dus kwam de tweede generatie Panamera  geen seconde te vroeg. Het design werd aangescherpt, motoren en transmissies werden gereviseerd, het chassis kreeg de laatste puntjes op de i en het interieur ging volledig op de schop. Wij gingen op stap met de Panamera 4S Diesel.



Weinig facelifts kunnen ons zo bekoren als deze van de Panamera. Het vorige model liet ons op Duitse manier vrij koud, maar het nieuwe ontwerp is wat ons betreft een schot in de roos. Hoewel de Panamera in elke richting groeide (L: +34 mm, B: +6 mm, H: +5 mm), oogt de vierdeurs meer 911 dan ooit tevoren. Vooral de schouders en de nieuwe LED-achterlichten knipogen naar de legendarische coupé. De wagen oogt ook lager en breder. De koplampen bevatten voortaan de voor het hele gamma karakteristieke 4-punts LED-dagrijlichten. De Panamera is een beetje berline, een beetje coupé. Het beste van beide werelden.

Nog straffer vinden we de revolutie binnenin, want daar zet Porsche nieuwe standaarden. Zwarte pianolak, leder en aluminium domineren. Met hier en daar een noot carbon ter afwerking. De functies van de wagen zitten nog steeds op de middenconsole, maar zo goed als alle knoppen werden overboord gegooid en vervangen door aanraakgevoelige panelen. Je vingerafdrukken zijn dan wel meteen zichtbaar, elke klik voelt en klinkt kwaliteitsvol. Je krijgt ook een enorm 12,3-inch infotainment scherm en het instrumentenpaneel bestaat uit twee 7-inch schermen links en rechts. Porsche springt op de digitale hogesnelheidstrein, enkel de toerenteller centraal blijft naar traditie analoog. Op de achterbank is er plaats voor 2 personen (3 in de Sport Turismo!) die luxueus kunnen zitten, de koffer biedt plaats aan 495 liter bagage.



Zoals in de inleiding aangehaald, werd ook het chassis verder op punt gezet. Er is een nieuwe luchtvering met drie kamers, een nieuwe aansturing voor de vierwielaandrijving en voortaan zijn er ook meedraaiende achterwielen. Ook de elektronische stuurbekrachtiging werd verfijnd. Het resultaat is een 5-meter lange slee die comfortabel van A naar B cruiset maar op het circuit kan concurreren met enkele rasechte sportwagens. Al zouden we dan wel kiezen voor een andere motorisatie, want ondanks de prestaties en de zuinige dorst, is de diesel eerder een droge Duitser dan een passievolle Italiaan.

Aan snelheid weliswaar geen gebrek. De nieuwe V8 dieselmotor in de Panamera 4S Diesel levert immers 422 pk en een immense 850 Nm koppel. Daarmee is de trekkracht substantieel hoger dan de 4S op benzine. De permanente vierwielaandrijving is hier meer dan welkom om elke herneming extreem snel tot een goed einde te brengen. Ook van 0-100 km/u doet de dieselmotor menige sportwagens op benzine blozen, want deze Panamera heeft voor de sprint amper 4,5 seconden nodig. Zonder langs de pomp te moeten passeren, want het kost niet veel moeite om het verbruik onder de 8 liter per 100 km te houden op lange trajecten. Porsche heeft er tot slot veel aan gedaan om de dieselmotor zo geraffineerd mogelijk te laten klinken, maar op het scherpst van de snee verraadt hij zichzelf.


Hoewel je de frequentie van het tanken kunt vergelijken met een performante 5-Reeks, moet je bij aanschaf van een nieuwe Porsche Panamera een aardig fortuin neerleggen. Bij zo’n €120.000 begint het verhaal pas, terwijl je na enkele redelijke opties snel de €150k passeert. De concurrenten zingen hetzelfde liedje, maar dat je bij onze Porsche van zo’n 170.000 euro je stuur nog manueel moet verzetten en niet eens keyless entry hebt … dat vonden we toch wat jammer of zelfs onbegrijpelijk.

Conclusie
De Porsche Panamera werd volledig heruitgevonden. Hij is allesbehalve goedkoop, maar scoort in elk opzicht. Esthetisch moet je hem niet meer verteren maar kan je hem bewonderen, binnenin wordt de weg naar de toekomst uitgezet. Qua rijgedrag is de Panamera de dan weer de ideale mix tussen comfort en sportiviteit. Iets meer emotie had gemogen, maar zijn efficiëntie is meesterlijk.

Overzicht:
+ Design
+ Chassis
+ High-Tech interieur

+/- Imago?

– Prijs/optiebeleid

Tekst & Foto’s: Tim De Baets