Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)De gemiddelde Golf in België mag dan ietwat burgerlijk – lees: saai – wezen, datzelfde kan niet gezegd worden van de efficiënte Volkswagen Golf R die vanaf nu 310 pk meekrijgt!

Van jong tot oud en zowel bij de zakelijke rijders als de privé-consument, de Belg blijft trouw aan zijn Volkswagen Golf. Al meer dan 40 jaar hét autosymbool bij uitstek, vermoedelijk wegens de compacte koetswerkbouw, breed gamma en ijzersterke kwaliteit. Voor wie het wat meer mag zijn is er een sportief Golf GTI gamma voorhanden met ook een GTD diesel en GTE plug-in hybride versie. Toch kan het nog krachtiger en performanter zonder aan de dagdagelijkse bruikbaarheid te raken met de Golf R die in het verleden (kortstondig) door het leven ging als Golf R32.


Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)

In navolging van de facelift voor de reguliere Golf krijgt de R topversie een soortgelijke make-over. Deze Volkswagen Golf R is voorzien van een licht gewijzigde voorbumper met LED lichtblokken, 18″ lichtmetaal, vier uitlaatmonden en de nodige R badges rondom. Standaard verlaat hij de fabriek in het Pure White maar met een frisse lakkleur – zoals Lapiz Blue met de matgrijze zijspiegels – komt het gespierde design een pak beter uit de verf. Voor wie op zoek is naar een groter gebruiksgemak dan de vijfdeurs is er nog steeds een Golf R Variant met maximaal 1.620 liter bagageruimte.

Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)
Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)

Voor die (eenmalige?) uitstap naar de Ikea of het containerpark is die Golf R Variant ongetwijfeld de beste keuze, de andere 364 dagen van het jaar zal de Golf R hatchback zeker volstaan. Binnenin is er voldoende binnenruimte, achteraan kunnen er gemakkelijk volwassenen plaatsnemen en de koffer slikt 340 liter bagage. Met goedzittende zetels, gekleurde stiknaden, R logo’s, Carbon Touch accenten en veel glimmende pianolak voorziet de Golf R een sportiever interieur dan de gemiddelde leasewagen, qua afwerkingsgraad en materiaalkeuze blijft Volkswagen de maatstaf in het C-segment. Sinds de facelift kan de Golf zichzelf tegoed doen – via een ellenlange optielijst – aan leuke gadgets zoals een digitaal dashboard, 9,2″ infotainmentsysteem (mét gebarenbediening), achteruitrijcamera, digitale diensten, parkeerassistentie, verkeersbordenherkenning, Apple CarPlay / Android Auto, …

Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)
Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)

De 2.0-liter TSI viercilinder benzinemotor blijft – net zoals de 4Motion vierwielaandrijving – op post bij de Volkswagen Golf R maar krijgt er zowaar 10 pk / 20 Nm bij waardoor deze snelle Duitser uitkomt op 310 pk en 400 Nm (163 g/km CO2)! De manuele versnellingsbak is in België niet (meer) te verkrijgen, steevast komt de Golf R met de efficiënte DSG automaat die vanaf heden rekent op 7 verzetten. Een sprintje trekken aan het stoplicht is dankzij Launch Control voorbij in 4,6 seconden (!!) en dan gaat het opmerkelijk vlot richting de elektronisch gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u. Met een rustige rijstijl kan het verbruik beperkt blijven tot ongeveer 9 liter benzine per 100 km, wanneer je het volledige prestatiepotentieel aanspreekt zal de 55 liter grote brandstoftank snel(ler) leeg zijn.

Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)
Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)

Daar waar de Golf GTI nog een beetje ruimte laat voor spielerei draait het bij de vernieuwde Volkswagen Golf R omtrent efficiëntie. Snelheid vormt geen enkel probleem en ook stilstaan gaat met het grootste gemak, alles ertussen lijkt de Golf R ook zonder moeite te verteren dankzij aan de slimme vierwielaandrijving. De krachtige soundtrack daarbij doet dromen van een exotische sportwagen al blijft het ietwat bij bedrog gezien het 400W sterke Dynaudio geluidssysteem de belevenis binnenin kunstmatig versterkt. Omstaanders kunnen dan weer wel genieten van knetterende knallen en ploffen waarvan de lokale Johnny’s jaloers op zijn.

Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)
Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)

Met de optionele adaptieve dempers (Dynamic Chassis Control) behoudt deze Golf zijn comfortgehalte en dagdagelijkse bruikbaarheid terwijl je met alle systemen op scherp héél ver kan gaan, bijvoorbeeld op een circuit. Wie van plan is om daar frequent te vertoeven moet voor de Performance Pack gaan die krachtigere remschijven, een Akrapovic sportuitlaat, specifieke spoilers en een hogere topsnelheid van 267 km/u biedt!

Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)

De reguliere Volkswagen Golf start net bij 20.000 euro maar zo’n R vraagt toch een minimale investering van 42.480 euro. En met het gierige gekende Duitse optiebeleid ben je nog steeds aangewezen om de nodige euro’s op tafel te leggen voor essentiële personalisatie, gadgets en rijhulpsystemen die een topversie waard zijn. Op die manier was de testwagen goed voor 52.000 euro. Inderdaad, een hoop geld voor een Golf. De eveneens vernieuwde Golf GTI levert op zijn beurt ook veel plezier en kan de jouwe reeds zijn vanaf 31.800 euro!

Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)
Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)

Met een dergelijk budget kan je op verschillende plaatsen gaan shoppen maar in het selecte clubje van vierwielaangedreven hot hatches kom je uit bij de Mercedes-AMG A45 4MATIC, Ford Focus RS en Audi S3 Sportback. Met die laatste deelt de Golf R overigens een innige (technische) band wat we ook kunnen zeggen over de TTS Coupé met zijn meer lifestyle koetswerkbouw. De BMW M2 Coupé heeft dan weer achterwielaandrijving en slechts twee deuren.

Conclusie
Ook met de (licht) aangepaste grille, LED lichtblokken, infotainment en handige rijhulpmiddelen blijft de Volkswagen Golf R trouw aan zijn uniek karakter. Net zoals bij de gemiddelde Golf kan je hier met het grootste gemak comfortabel kilometers maken in een piekfijn afgewerkt geheel, met de handige vijfdeursconfiguratie en functionele koffer hoef je eveneens geen praktische opofferingen maken bij de Golf R. Wanneer je echter opteert voor de Race rijmodi komt de ware aard van deze hyperefficiënte Duitser naar boven. De feilloze samenwerking tussen de vierwielaandrijving, automaat en potente krachtbron levert een geniaal totaalconcept dat voldoende potentieel omvat om te schitteren naast veel krachtigere en duurdere concurrenten. Al moet de Volkswagen Golf R zeker niet onderdoen met zijn stevige vanafprijs én magere basisuitrusting.

Overzicht:
+ Prestatiepotentieel
+ Wegligging
+ Soundtrack
+ Remkracht
+ Dagdagelijkse bruikbaarheid
+ Afwerkingsgraad
+ Gadgets (infotainmentsysteem, slimme LED verlichting, Active Info Display dashboard, …)

– Beperkte verschillen met voorganger
– Véél geld (voor een Golf)
– Verbruik
– Overkill in Vlaanderen?

Rijtest: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG7 facelift (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens