Rijtest - MINI Cabrio Cooper - HeaderTrendy en speels op een comfortabeler platform: de nieuwe MINI Cabrio is klaar voor de zomer.

De regendruppels tikken zachtjes tegen de Velux terwijl ik deze rijtest neerpen. Het is ondertussen eind juni, maar we wachten allemaal nog steeds op het echte begin van de zomer. De nieuwe MINI Cabrio, ondertussen toe aan zijn derde reïncarnatie-generatie, is er nochtans volledig klaar voor. De open vierzitter werd ruimer, praktischer en comfortabeler, zijn speelsheid en trendiness blijven de referentie in het segment.

Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 04

En trendy is ook het nieuwe koetswerkkleur dat MINI voor de lancering van de Convertible voorzag: Caribbean Aqua Metallic. We dromen weg van een paarsblauwe hemel en een ondergaande tropenzon, maar in België zorgt het vooral voor een welgekomen afwisseling in het straatbeeld. En tegelijk is het de genadeslag voor de laatste gram testosteron die nog overbleef. In een MX-5 of S2000 hoef je je als man allesbehalve te schamen, maar in een appelblauwzeegroene MINI Cabrio wordt je geaardheid voor omstaanders meteen een vraagteken. Ook met de nieuwe koplampen, de groei van een dikke tien centimeter (3,82m) en een velgmaat tot zelfs 18-inch blijft de dakloze MINI een voornamelijk vrouwelijk product.

Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 06

Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 07Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 15

Niets mis mee natuurlijk, de verkoopcijfers duiden over de generaties heen op een meer dan bescheiden succes. De toegenomen ruimte en comfort binnenin kunnen daaraan alleen maar een vervolgverhaal aan breien. Dankzij de toegenomen wielbasis en breedte van de wagen wordt het op alle vier de zetels aangenamer zitten, niettemin je op de achterbank nog steeds geen mirakels moet verwachten. Een armsteun vooraan in de middenconsole was ook welkom geweest. De koffer werd wel significant groter (+25%) en biedt nu plaats aan 160 liter met open top en zelfs 215 liter met het dak toe. Evenredig met het aantal uren zon in België gemiddeld dus zo’n 210 liter. Je zou weliswaar nog kunnen klagen over de toegankelijkheid van de koffer, maar MINI anticipeerde met de standaard Easy Load functie: is het dak toe, dan kan het frame van de koffer omhoog geklikt worden zodat je ook een bak bier door je kofferopening krijgt. Handig! Weeg je geen 80 kg, dan kan je ook nog net op de naar beneden opende achterklep chillen. Het interieur zelf blijft tot slot uiterst vrolijk en alle nieuwigheden uit de drie- en vijfdeurs vind je vanzelfsprekend ook hier terug.

Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 11Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 12

Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 10

Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 13Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 14

Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur valt op dat er met het dak gesloten een aanzienlijk grote dode hoek is schuin naar achteren gezien. Om de zichtbaarheid te vergroten volstaat het echter om het magische knopje te bedienen dat de softtop in amper 18 seconden opent. Voor de eerste keer volledig elektrisch en dit tot een snelheid van 30 km/u, dus je hoeft het verkeer niet volledig op te houden als je die 5 stralen zon tussen twee regenbuien in absoluut wilt meepikken. Meteen extra minuten op de ‘Always Open’ timer! Dat de softtop grotendeels op de koffer blijft rusten kan voor sommigen storend zijn, maar blijft nu eenmaal ook een karakteristieke feature van de MINI Cabrio. Nieuw is ook dat het eerste deel van het dak via een schuifmechanisme open kan tot 40 cm. Met de softtop volledig toe is de geluidsdichting voortreffelijk.

Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 17

Wie MINI zegt, zegt natuurlijk ook go-kart. En hoewel de MINI Cabrio iets aan stijfheid moet inboeten, blijft ook de open versie een uiterst plezierige vierwieler. De ophanging is ook iets comfortabeler en dankzij de grotere wielbasis is de stabiliteit rechtuit toegenomen. Motorisch is er keuze van de 1.2-liter One met 101 pk tot de 2.0-liter John Cooper Works met 231 pk. De Cooper D en Cooper SD diesels zijn ook beschikbaar. Wij reden met de Cooper benzinemotor, waarbij de 1.5-liter driepitter een vermogen levert van 136 pk en een koppel van 220 Nm. Meer dan voldoende zo blijkt ook uit de prestaties: 8,8 seconden voor de sprint naar 100 km/u en een topsnelheid van maar liefst 208 km/u. Dé motorisatie als je het ons mag vragen! Vlot, stil en met een gemiddeld verbruik van zo’n 6,5 l/100 km in de praktijk niet té gulzig. Enige punt van kritiek is dat de grip van de voortrein wat te wensen overliet, we zijn al benieuwd hoe de JCW-ingenieurs dat aangepakt hebben.

Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 09

Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 02Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 05

Al kan je natuurlijk ook muggenziften over de prijs, want iedereen weet dat de MINI Cabrio allesbehalve goedkoop is. Een MINI Cabrio heb je vanaf 21.680 euro, maar de geteste Cooper start pas bij €24.480. Een Mazda MX-5 heb je al voor 22.490 euro… Need I say more? Bovendien is elke MINI sterk in personalisatie en lengte van de optielijst. Parkeersensoren achteraan, een manuele airco en 15-inch alu velgen zijn op de Cooper dan wel standaard, je wilt al snel ook een metaalkleur, enkele multimedia-opties en wat andere comfortabele toebehoren. Onze MINI Cooper Cabrio eindigde in prijs toch eventjes boven de 30k…

Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 08

Conclusie

Met elke nieuwe generatie wordt de MINI Cabrio comfortabeler, praktischer en ruimer. Dit zonder te raken aan de speelsheid en het trendy karakter die hem van in den beginne typeerden. Kernwijzigingen zijn de grotere koffer (+25%), de volledig elektrisch openende softtop en het toegenomen comfort waarmee ook lange afstanden geen uitdaging meer zijn. De keerzijde van de medaille is een iets braver karakter. De MINI Cabrio blijft een voornamelijk vrouwelijk product, maar met de juiste kleurstelling en/of JCW-versie kan het testosteronniveau ietwat opgekrikt worden. Het grootste obstakel vinden wij de prijs, maar dat is bij deze merkgroep al lang geen nieuwigheid meer… en kon ook nooit het succes tegenhouden.

Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 01

Overzicht
+ Trendy en Speels
+ Verbeterd comfort, grotere koffer
+ All-round prestaties Cooper-motorisatie

– Zicht naar achteren (kap gesloten)
– Stevige prijs / optiebeleid

Rijtest - MINI Cabrio - Cooper 18

Tekst & Foto’s: Tim De Baets