Rijtest: BMW 3 Reeks 318i Touring G21 156 pk (2021)De BMW 318i (Touring) instapper gaat terug als viercilinder door het leven, goed voor 156 pk en gezonde prestaties.

De zevende generatie 3 Reeks Touring (G21) reden we eigenlijk al, maar op de instapper aan benzinezijde was het nog even wachten. Nu benzinemotoren de wind in de zeilen hebben – en de prijs toch een stukje lager ligt dan de 320i – is de 318i een onmisbaar product voor de leasemarkt. Des te meer met de praktische Touring-saus erover. Maar heeft die 318i voldoende pit om deze opnieuw groter geworden break BMW-waardig vooruit te duwen? Goed nieuws is alvast dat we onder de motorkap geen driecilinder, maar terug een viercilinder terugvinden.

Rijtest: BMW 3 Reeks 318i Touring G21 156 pk (2021)

Geen 1.5-liter dus, maar dezelfde 2.0-liter viercilinder uit de 320i en 330i. Weliswaar ietwat teruggeschroefd: het vermogen bedraagt hier ‘slechts’ 156 pk en het maximumkoppel 250 Nm. Geen cijfers om wild van te worden. Desalniettemin klaart de 318i Touring de sprint van 0-100 km/u in amper 8,7 seconden. Niet slecht voor zo’n instapper! Drijf je het blok op de Autobahn tot zijn topsnelheid, dan wijst de snelheidsmeter 220 km/u aan. Tot slot niet onbelangrijk voor de leasemarkt: op papier (WLTP) bedraagt het verbruik 6,6 tot 7,5 liter, wat wij met een weekgemiddelde van 7,2 l/100 km ook konden bevestigen. Op winterbanden, in winterse omstandigheden en met 500 tot 1.500 liter bagagevolume!

Rijtest: BMW 3 Reeks 318i Touring G21 156 pk (2021)Rijtest: BMW 3 Reeks 318i Touring G21 156 pk (2021)

De degelijke cijfers worden ook bevestigd in het rijgevoel. Natuurlijk smeekt het chassis van deze Dreier om de befaamde 3.0-liter zes-in-lijn, maar nooit kom je echt iets tekort in de BMW 318i Touring. De 8-traps automaat van onze testwagen slaagde er op elk moment in de vlotheid te bewaren en tegelijk een zee van rust te creëren. De motor loopt heel stil. Geen trillingen, geen gegrom.

Rijtest: BMW 3 Reeks 318i Touring G21 156 pk (2021)Rijtest: BMW 3 Reeks 318i Touring G21 156 pk (2021)

Een comfortabele metgezel dus, al is hij dankzij zijn solide en dynamische wegligging heel capabel om Freude am Fahren te creëren. Plezier komt hier dus niet op het commando van de rechtervoet, maar voornamelijk van de directies aan het stuur.

Rijtest: BMW 3 Reeks 318i Touring G21 156 pk (2021)

Rest ons alleen nog de prijs: vanaf 33.750 euro. Dat mag dan wel 7.300 euro minder zijn dan de 320i Touring, het blijft een pak geld en zeker als je weet dat dit voor de 318i met handbak is in de basis-basis uitvoering. Voor de automaat betaal je minstens 36.150 euro.

Rijtest: BMW 3 Reeks 318i Touring G21 156 pk (2021)

Al zijn de concurrenten natuurlijk gelijkaardig geprijsd: een Audi A4 Avant (35 TFSI S Tronic) kost minstens €35.910 en de gloednieuwe Mercedes C180 zal vermoedelijk niet onderdoen. Niet overladen met opties, doch representatief voor de gemiddelde lease-rijder, kwam de totaalprijs van onze testwagen uit op 42.675 euro.

Conclusie

De nieuwe BMW 318i Touring is een logische toevoeging in de catalogus. Voor de particulier blijft dit een dure wagen, maar op de leasemarkt kan het prijsverschil met de 320i toch aardig wat extra orderbonnen betekenen. Wie zou twijfelen moet zich ook absoluut geen zorgen maken over het etiket ‘instapper’. Met de viercilinder terug op post is de rij-ervaring sereen en vlot. Het interieur mag stilaan wat vernieuwing gebruiken, maar alles zit vanzelfsprekend heel kwaliteitsvol in elkaar.

Overzicht:
+ Soepel en stil
+ Nuchter maar degelijk

– Prijs/optiebeleid
– Beperkte visuele (interieur)verschillen met voorganger

Rijtest: BMW 3 Reeks 318i Touring G21 156 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!