Officieel: BMW iX EV SUV (2021)Alles wat je moet weten over de iX SUV, het zuiver elektrische paradepaardje van BMW!

Momenteel kan je bij de lokale BMW Verdeler enkel een zuiver elektrische i3 stadswagen en iX3 SUV terugvinden, eind 2021 komt daar de belangrijke iX bij. Deze is het productiemodel van de iNext / Vision iNext en mag je gerust zien als een zuiver elektrische X5. Waarom ze die productbenaming niet doorzetten is een groot vraagteken.

De technische basis is gloednieuw en volledig afgestemd op een zuiver elektrische aandrijflijn, met relatief compacte buitenafmetingen krijg je dus een hoop binnenruimte voor 5 inzittenden en bijhorende bagage. Dankzij het gebruik van aluminum en met koolstofvezel versterk kunststof (die ze – behoorlijk stoer – tot Carbon Cage dopen) blijft het gewicht relatief beperkt.

Op visueel vlak maakt de nieuwe BMW iX “behoorlijk” wat meningen los. De riante nieren functioneren hier zowaar als intelligentiepaneel met allerhande sensoren, radars en camera’s voor de rijhulp. Wie wil kan de Full LED koplampen inwisselen voor Laserlight exemplaren mét grootlicht matrixfunctie! Standaard zijn er 20” lichtmetalen velgen voorhanden, desgewenst kunnen dat ook 21” of 22” Air Performance exemplaren zijn die de luchtweerstand helpen verminderen. Wie sportiever voor de dag wil komen kan opteren voor het blitse Sports Package met een strakkere voorbumper, zwarte accenten rondom en blauwe remklauwen.

Binnenin krijg je (naast een zeshoekig stuurwiel) een blits BMW Curved Display mee, bestaande uit een mooi in elkaar overlopend 12,3” Information Display (digitale tellerpartij, links) en 14,9” Control Display (infotainmentsysteem, rechts). Het optionele glazen panoramadak is het grootste dat BMW ooit installeerde en bestaat uit één stuk (zonder dwarsbalken dus). Dankzij de PDLC (Polymer Dispersed Liquid Chrystal) technologie kan je het zelfs verduisteren!

De iX introduceert de vijfde generatie van de BMW eDrive technologie, hier in de vorm van twee elektromotoren (500 pk), 100 kWh batterij, rijbereik van 600+ km en een 0-100 sprint in minder dan 5 seconden. Snelladen kan aan een krachtige (IONITY) laadpaal tot 200 kW, goed dus om in slechts 40 minuten de batterij (zo goed als) volledig op te laden. Aan een klassieke 11 kW Wallbox (of publieke laadpaal) moet je 11 uur voorzien.

Om vooruitstrevend te zijn op vlak van autonoom rijden, rijhulp en veiligheid is de BMW iX voorzien van de nodige (super)rekenkracht én zowaar 5G dataverbindingen. Op een dag zal die technologie goed beschikbaar zijn in Europa (en de rest van wereld) waardoor deze BMW het beste van zichzelf kan geven.

In de BMW productiefaciliteit van Dingolfing rollen momenteel de belangrijke (top)modellen (3 Reeks, 4 Reeks, 5 Reeks, 6 Reeks, 7 Reeks, 8 Reeks én M5) van de band … en midden 2021 mogen we daar de iX EV SUV bijrekenen.